A pierdut finala Maşina anului în Europa în faţa lui VW Passat, la Geneva, dar a câştigat premiul pentru design la Salonul Auto de la New York. Principalul atu al lui Citoren C4 Cactus este felul în care arată. Altfel decât toţi ceilalţi. Am testat vreme de trei zile şi peste 500 de kilometri, înşiraţi pe tot felul de tipuri de drumuri, un Cactus dotat cu motorul pe benzină în trei cilindri, de 86 de cai putere.
Înconjurat de bumpere dintr-un plastic special plasate pe portiere şi pe barele de protecţie, C4 împlineşte un vis al posesorului de maşină nouă: acela de a nu o mai găsi julită în parcare. Bumperele acţionează practic ca nişte scuturi în faţa nesimţirii celorlaţi. La partea din faţă a lui Cactus se fac remarcate blocurile optice care sunt splituite în două părţi montate pe o bară de protecţie rotofeie. De la depărtare, forma îl poate face pe Cactus să pară o maşină mare, dar în fond avem de-a face cu un cross-over de mici dimensiuni. Pe cât e de aventuros la exterior, pe atât e de “cosy” la interior: scaunele acoperite cu un material ce aminteşte de canapeaua din sufragerie, forme de fotolii, mânere asemănătoare celor de la geamantanele vechi. Lovitura de imgine o dă plafonul panoramic, care adună tot cerul în maşină. Partea tehnică este destul de spartană. Tabloul de bord digital este minimalist şi dă informaţii despre viteză, schimbarea treptelor, autonomie şi celelalte lumini esenţiale de avertizare. Nimic despre turaţie. Toate celelate informaţii sunt accesibile şi comandate pe tableta multifuncţională de 7 inchi de pe consola centrală de unde se pot controla clima, navigaţia, sistemul audio, telefonul sau se pot afla informaţii despre maşină. Cu toate că are doar 4,16 metri lungime, spaţiul din portbagaj are 358 de litri, iar cel dedicat genunchilor pasagerilor din spate este de 10 centimetri.
Atuuri şi slăbiciuni
Sub capota lui Cactus se află noile motorizări, mititele. Eu am testat varianta pe benzină cu propulsorul PureTech VTi 82 cai putere de 1,2 litri cu 3 cilindri. Motorul este un pas tehnologic, dar nu se poate lăuda că se scaldă în cai putere. Dimpotrivă. Câteodată se simte nevoia unui propulsor mai viguros. Cactus ajunge până la 100 de km/h în 12,9 secunde şi reuşeste să atingă 167 de km/h. Consumul înregistrat de mine a fost de 10,1 litri/100 de km în urban şi la o viteză medie de 20 de km/h şi de 5,4 litri/100 de km medie şi la o viteză de 47 de km/h. Senzaţional este sistemul Park Assist. Maşina calculează automat spaţiul lateral disponibil şi manevrează automat volanul. Comenzile iniţiale se fac de pe ecranul tactil, iar şoferul trebuie doar să manevreze maşina faţă spate urmărind imaginile de pe camera de marşarier sau senzorii de proximitate din faţă. Punctele tari se regăsesc în design şi calitate, iar punctele slabe - motorizarea şi lipsa unei opţiuni 4x4. Preţul lui C4 Cactus pleacă de la 12.995 de euro, iar printre concurenţii din segment se numără Nissan Juke, Renault Capture, Fiat 500 L sau Skoda Yeti.