Extinderea reţelei de autostrăzi avansează în ritm de melc. După ce în ultimii doi ani nu a fost deschis traficului niciun kilometru de autostradă, anul acesta au fost daţi în folosinţă aproape 40 km, dar până la sfârşitul anului ar mai putea fi terminate câteva tronsoane aflate într-un stadiu avansat de execuţie, care totalizează circa 75 km. Conform proiecţiei Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNAIR), în 2019 aceasta vrea să inaugureze 95,98 km de autostradă, iar în 2020 alţi 66,55 km. În total, până la finele anului 2020, Compania de Drumuri vrea să adauge circa 240 km. Dacă promisiunile drumarilor vor fi onorate, România ar putea depăşi astfel pragul de 1.000 km de autostradă.
Planuri mari la Metrorex, termene greu de respectat
În iulie 2011, Metrorex inaugura staţiile de metrou Jiului şi Parc Bazilescu, de pe Magistrala 4, la doua decenii de la începerea lucrărilor. În 2008, începeau lucrările la Magistrala 5, Eroilor-Drumul Taberei. După 10 ani de lucrări, proiectul nu este gata, iar ultimul termen avansat pentru finalizarea lui este al doilea semestru din 2019. Vorbim despre 6,2 km, 10 staţii şi un depou. În ciuda acestor performanţe greu de egalat, Metrorex nu dezarmează şi este pregătit să lanseze noi proiecte pentru extinderea reţelei subterane. Printre priorităţile sale, incluse în intervalul 2018-2030, se află mai multe proiecte, cu o valoare estimată de peste cinci miliarde de euro.
Cel mai scump proiect, estimat la 2,47 miliarde de euro, este construcţia Magistralei 7 Bragadiru-Voluntari, în lungime de 26 km, urmat de construcţia Magistralei 8, Inel Sud Crângaşi-Dristor, în lungime de 17 km şi cu o valoare estimată de 1,8 miliarde de euro.
Reabilitarea infrastructurii de metrou este unul dintre proiectele cele mai costisitoare avute în vedere a se realiza în anii următori, costurile sale fiind de circa 510 milioane de euro. În ceea ce priveşte extinderea actualelor magistrale, Metrorex şi-a propus extinderea Magistralei 2 din Pipera cu două staţii şi din Berceni, tot cu două staţii (300 milioane de euro), extinderea Magistralei 1 cu 4 staţii de la Păcii (280 milioane de euro). În total, extinderea Magistralelor 2 şi 1 ar urma să aducă un plus de 6,9 km de metrou. Cum cei 6,2 km ai Magistralei 5, Eroilor-Drumul Taberei, se construiesc de 10 ani, ne putem aştepta ca aici lucrările să dureze chiar mai mult, deşi, de exemplu, Metrorex dă ca termen de execuţie pentru cele patru staţii de la Păcii intervalul 2021-2023. Cât despre construcţia celor 26 km ai Magistralei 7 şi cei 17 km ai Magistralei 8, avansarea unui termen pentru terminarea lucrărilor ar fi mult prea hazardată. Metrorex vorbeşte totuşi de anul 2030.
CFR SA ia cu asalt fondurile europene
Şi CFR SA, compania care administrează infrastructura rutieră, stă bine la capitolul planuri, având în pregătire lansarea mai multor licitaţii. Deocamdată vorbim, în general, doar despre studii de prefezabilitate şi fezabilitate, aşa că până la începerea efectivă a lucrărilor de reabilitare şi modernizare a liniilor de cale ferată mai avem de aşteptat. Pe lista de priorităţi a celor de la CFR SA se numără, printre altele, modernizarea liniilor Arad-Timişoara-Caransebeş, Craiova- Calafat, Predeal-Braşov, Ploieşti-Adjud-Focşani-Bacău-Roman-Paşcani-Iaşi-Frontieră, electrificarea liniilor Raduleşti-Giurgiu Nord, Cluj-Coşlariu, modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată, modernizarea a 47 de staţii, continuarea programului de modernizare a podurilor şi podeţelor etc.
În ceea ce priveşte modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord-Aeroportul Internaţional Henri Coandă, despre care s-a tot discutat în ultima perioadă, având în vedere că acest proiect trebuie finalizat până în 2020, când ţara noastră va organiza câteva meciuri din cadrul Campionatului European de Fotbal, licitaţia pentru atribuirea lucrărilor va fi lansată în curând pe SEAP. Valoarea proiectului este estimată la circa 82 milioane de euro.