x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Construcţii şi Proprietăţi Istoria mall-urilor (4)

Istoria mall-urilor (4)

de Roxana Roseti    |    04 Mar 2011   •   13:21
Istoria mall-urilor (4)

154752-west-virginia-greenbrier-bunker-cafeteria-422x311.jpgAnii ’50 au adus Americii primele mall-uri după standardele moderne de astăzi. Dar, pe lângă progres, acest lucru a accentuat unele probleme existente încă de la apariţia centrelor comerciale pe tărâm american. Deoarece centrele comerciale (ulterior mall-uri) au fost „concepute” la punctul de intersecţie dintre politica Războiului Rece şi capitalismul de după război.

Un punct de intersecţie delicat, asediat de temeri – cum ar fi izbucnirea unui al treilea război mondial, şi visuri „consumiste”. Deja în timpul celui de-al doilea război mondial, preşedintele Roosevelt apelase în mod repetat la afirmarea „modului de viaţă american”. După război, aşa-nu­mita politică de consum a ajuns să cons­ti­tuie ingredientul principal al stilului de via­ţă american, consumul ajungând să fie privit ca un fel de datorie civică de ce­tăţenii americani (mai ales cetăţenii de sex feminin…). Potrivit sociologului aus­triac Anette Baldauf, în perioada de după al doilea război mondial, politica ex­ternă a SUA a încercat să limiteze in­fluenţa comunismului prin interme­diul diplomaţiei politice, al intervenţiei mi­li­tare şi prin… puterea de seducţie a consumului (centrul comercial semnala superioritatea capitalismului).

 

Component
În general, analiştii consideră că nu reprezintă o coincidenţă faptul că primul centru comercial din SUA „a fost construit într-un moment în care naţiunea ajunsese la apogeu economic, în timp ce cetăţenii discutau cu pasiune argumente pro şi contra construirii de buncăre!”. Măsura în care viaţa urbană a căpătat alte conotaţii este ilustrată de un articol publicat în revista Life la 18 decembrie 1950 şi intitulat „How US Cities Can Prepare for Ato­mic War” („Cum se pot pregăti cetăţenii SUA pentru un război atomic”). Artico­lul preciza că oraşele americane sunt cele mai vulnerabile din lume, aver­ti­zând că în cazul unui război nuclear, în pri­mul rând ar veni distrugerea imedia­tă şi totală a unei zone largi, cu sute de mii de victime, apoi transportul ar fi pa­ra­lizat, electricitatea şi apa tăiate, apro­vizionarea cu alimente întreruptă, oa­menii într-o totală panică.

Revista pu­blica şi un interviu cu Norbert Wiener – inventatorul ciberneticii, care susţinea înfiinţarea „centurilor de viaţă” la mar­gi­nea oraşelor: „În timp de pace, aceste centuri ar sprijini suburbanizarea, în timpul războiului – al ajutorului de apărare civilă”. Hărţile care au servit drept ilustraţii ale interviului cu Wiener în­fă­ţişau „centura de viaţă” a unui oraş ano­nim, cu spitale, depozite, fabrici, o sta­ţie de tren, şi… un centru comercial. Prin urmare, centrul comercial devenise un component al programului de apă­ra­re civilă. Centrul comercial, cu „iconografia” sa de buncăr, căpătase gradul de simbol al siguranţei naţionale (adău­ga­tă la gradul de simbol al siguranţei cum­părătorului). Se transformase într-un soi de „ancoră afectivă” pentru moralul co­lec­tiv al naţiunii americane.

Cam în acest context „nimerea” ar­hitectul Victor Gruen cu noile sale vizi­uni şi proiecte, exploatând teama de Războiul Rece. El şi partenerul său de proiecte (la un moment dat) Karl Van Leuven aveau să expună un concept care coordona patru centre comerciale re­gi­onale:  Eastland, Northland, Southland şi Westland. Gruen va explica într-o ediţie a revistei Progressive Architecture că proiectul său cu patru centre co­merciale masive, localizate departe de obiective industriale, „satisface ne­voile generale pe timp de pace, şi în timp de război, iar centrele pot, dacă este necesar, să fie dislocate în calitate de centre de reabilitare pentru apărare şi prim ajutor”. Northland a fost primul din­tre cele patru centre care urmau să fie realizate la periferia oraşului Detroit.

Nu a fost o coincidenţă faptul că Gruen a ales Detroit. Populaţie mare, plus in­fluenţa producătorilor de automobile Chrysler, Ford şi General Motors, care creaseră o clasă de mijloc cu putere de cumpărare. Detroit – un paradis economic, dar, în acelaşi timp, considerat a fi o potenţială ţintă de atac nuclear (compania Ford deţinea un buncăr propriu în oraş…). Conform statisticilor, în 1953, 145.000 de americani aveau telefon instalat, 600.000 de ame­ricani îşi cumpăraseră un televizor nou şi o jumătate de milion maşină nouă. Un bun motiv pentru entuziasmul lui  Victor Gruen la deschiderea North­land-ului în 1954. (Va urma)

×
Subiecte în articol: istoria mallurilor