x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Construcţii şi Proprietăţi O nouă gafă marca CNAIR. Gilău-Mihăieşti, autostrada proiectată  printre case

O nouă gafă marca CNAIR. Gilău-Mihăieşti, autostrada proiectată  printre case

de Adrian Stoica    |    09 Mar 2017   •   17:40
O nouă gafă marca CNAIR. Gilău-Mihăieşti, autostrada proiectată  printre case
Sursa foto: Bogdan Iurascu/Intact Images

Cine crede că la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) izvorul de gafe a secat se înşeală. După autostrada scufundată, folosirea unor hărţi vechi în limba rusă la proiectare sau construirea unei şosele peste amplasamentul căii ferate, acum a venit rândul autostrăzii care trece printre casele oamenilor. Este vorba de tronsonul Gilău-Mihăieşti, lotul 2 (Nădăşelu-Mihăieşti), de pe Autostrada Transilvania, iar vinovate de această eroare sunt tot hărţile.

În luna aprilie a anului trecut CNAIR acorda asocierii formate din firmele Impresa Costruzioni Giuseppe Maltauro SpA (lider)-Viaponte ROM SRL contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului doi de pe tronsonului Gilău-Mihăiești, cu o lungime totală de 16,8 km. La aproape un an distanţă s-a descoperit că proiectul conţine o eroare. Circa trei kilometri din acest tronson traversează o zonă unde sunt construite case.

 

Hărţi mai vechi de 1970

Explicaţia pentru această gafă este simplă. Proiectantul a folosit hărţi care au fost făcute înainte de anul 1970.

Vina italienilor de la  Costruzioni Giuseppe Maltauro SpA este evidentă, dar vinovaţi de această eroare sunt şi stabii de la CNAIR care ar fi trebuit să verifice mult mai atent ce face proiectantul.

În acesta condiţii CNAIR a solicitat relocarea traseului autostrăzii de la km 12+200 până la km 15+080 înainte de intrarea în satul Şardu din judeţul Cluj, în scopul evitării traversării printre case. La începutul acestei săptămâni Consiliul Judeţean Cluj s-a conformat acestei solicitări şi a emis un nou certificat de urbanism în vederea elaborării proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de construire. Pentru a se asigura că nu vor mai apărea şi alte surprize neplăcute, în noul certificat de urbanism s-a solicitat proiectantului să prevadă „continuitatea tuturor drumurilor de acces la terenurile agricole, păduri şi păşuni de pe o parte pe alta a autostrăzii,  asigurarea unei distanţe mai mari faţă de case cu minim 10-30 metri comparativ cu varianta iniţială etc.

446 milioane de lei, fără TVA, este valoarea contractului pentru construirea lotului 2, Nădăşelu-Mihăieşti, de pe tronsonul Gilău-Mihăieşti

Lucrările pentru construcţia lotului 2 de pe trosonul Gilău-Mihăieşti au început oficial în octombrie 2016 şi au termen de finalizare aprilie 2018. Deocamdată însă nu s-a lucrat nimic

Erorile fac casă bună cu CNAIR

La nici un an de la o inaugurare în pripă, pe autostrada Sibiu-Orăştie au început să apară problemele;

Iniţial planul viitoarei centuri din Comarnic a fost făcut pe o hartă veche în limba rusă;

Autostrada Sibiu-Piteşti trecea peste amplasamentul existent al căii ferate Vâlcea-Vâlcele;

Centura municipiului Caracal a fost proiectată fără două sensuri giratorii şi nu a putut fi dată în folosinţă;

În 2012 asocierea Spedition UMB-Tehnostrade a câştigat licitaţia pentru construirea lotului unu de pe tronsonul Gilău-Mihăieşti.  Ulterior contractul a fost însă reziliat din lipsă de fonduri.

Circa 8,7 km ai lotului Gilau – Nadaşelu nu vor putea fi deschişi circulaţiei pentru că lipseşte podul peste Someş care să-l lege de restul autostrazii A3 până la Campia Turzii;

×