Avalanşa de proiecte imobiliare a dus la apariţia unei noi industrii, din care toată lumea cîştigă: cumpărătorii, constructorii, dar mai ales organizatorii de expoziţii. Piaţa de tîrguri şi expoziţii pentru proiecte imobiliare este estimată la 5 milioane de euro.
Imobiliar - Avalanşă de manifestări expoziţionale
Avalanşa de proiecte
imobiliare a dus la apariţia unei noi industrii, din care toată lumea cîştigă:
cumpărătorii, constructorii, dar mai ales organizatorii de expoziţii. Piaţa de
tîrguri şi expoziţii pentru proiecte imobiliare este estimată la 5 milioane de
euro.
Concurenţa din ce în ce mai dură dintre proiectele rezidenţiale aduce cîştiguri cumpărătorilor şi, mai nou, firmelor care organizează tîrguri de case. Un investitor care vrea să-şi expună proiectele trebuie să plătească între 170 şi 250 de euro/mp plus TVA, în funcţie de tîrg şi de locul pe care-l ocupă în cadrul manifestării. Luînd în calcul mărimea manifestării, organizatorii de tîrguri încasează între 300.000 şi 1.000.000 de euro pentru fiecare eveniment. Însă cea mai mare parte a acestor cîştiguri se duce pe cheltuieli logistice şi media, fără de care un tîrg nu are valoare, spun companiile organizatoare.
EXTINDERE. Numai în Capitală se organizează anul acesta nouă expoziţii de profil: două ediţii ale Tîrgului Naţional Imobiliar (TNI), trei ediţii ale Tîrgului Imobiliar Naţional (TIMON), două ediţii Condominium, precum şi o ediţie a Real Bucharest şi una a tîrgului de terenuri Expoland. “Pentru zona Capitalei, pot estima la nivelul anului 2008 o valoare cumulată a evenimentelor imobiliare de aproximativ 4,5-5 milioane de euro, dacă organizatorii se ţin de programele anunţate”, a declarat Adrian Bercea, director general BDOBC Business Center, compania care organizează TNI. Această expoziţie a ajuns prin dimensiune şi număr de participanţi cea mai mare manifestare din sud-estul Europei.
SPECIALIZARE. Nu se înmulţeşte numai numărul de manifestări, ci şi mărimea acestora. “Anul acesta am dublat suprafaţa de expunere de la 2.000 metri pătraţi la 4.000 metri pătraţi şi numărul de expozanţi”, a declarat Bercea. El a mai precizat că în ediţia din acest an, care se va desfăşura între 17-20 aprilie la Palatul Parlamentului, se va pune accentul şi pe partea de distracţii şi recreere, prin organizarea de spectacole, concursuri cu premii pentru vizitatori, precum şi prin organizarea de baruri unde oamenii pot sta şi discuta în linişte la o cafea.
Însă cele mai multe tîrguri sînt organizate în acest an sub brandul Timon, care a anunţat pentru acest an 5-6 manifestări expoziţionale. În provincie, oferta de tîrguri este limitată de numărul de proiecte rezidenţiale. Totuşi, din acest an lucrurile încep să se schimbe, multe proiecte fiind lansate în oraşele mari, precum Constanţa, Braşov sau Cluj. “Pieţele locale nu au avut parte de manifestări exclusiv imobiliare. Acesta este şi motivul pentru care anul acesta, cu TIMON, am ales să dezvoltăm evenimente exclusiv adresate pieţei locale în Constanţa, Braşov, Cluj, Timişoara, Iaşi şi Sibiu”, a declarat Vlad Vlăsceanu, Managing Director al Admedia Consulta, compania organizatoare a TIMON.
Ce vor vizitatorii
Mulţi trec pargul unui tîrg pentru a lua pulsul pieţei, pentru a afla ce se mai construieşte şi la ce preţuri. Aceştia iau pliante şi caută ulterior cea mai bună alegere, în funcţie de necesităţile şi de posibilităţile pe care le au. Există şi cumpărători hotărîţi, care aşteaptă o astfel de manifestare pentru că ţintesc promoţiile şi reducerile care nu sînt deloc de neglijat: parcare gratuită, mobilă gratis sau reduceri de 2.000-3.000 de euro. În plus, la tîrguri există şi reprezentanţii băncilor, care pot consilia un eventual client dacă poate lua sau nu credit imobiliar de o anumită valoare.
Ce aşteaptă constructorii
Firmele care dezvoltă proiecte imobiliare participă la tîrguri atît pentru a vinde tot mai multe proprietăţi, cît şi pentru a-şi dezvolta o bază de date cît mai mare cu potenţiali clienţi. “Companiile urmăresc să obţină imagine şi notorietate pe piaţa de profil. Un alt scop pe care-l urmăresc dezvoltatorii este şi stabilirea de contacte şi parteneriate pentru realizarea efectivă a unor proiecte imobiliare sau chiar pentru finanţarea unor viitoare proiecte”, a mai precizat Adrian Bercea. El a mai adăugat că pentru un dezvoltator este aproape imposibil să-şi promoveze singur un proiect. “La ultima ediţie a TNI s-au înregistrat 17.280 de vizitatori. Gîndiţi-vă cît timp şi ce resurse ar trebui să aloce o firmă pentru a întîlni atît de multe persoane direct interesate de oferta imobiliară”, a mai spus reprezentantul BDOBC Business Center. În plus, pentru a începe o campanie de promovare a unui proiect rezidenţial este nevoie de o echipă de specialişti, de un buget destul de consistent şi aceste aspecte s-ar putea realiza în timp şi rezultatele vor apărea mai tîrziu. Însă lucrurile nu stau chiar pe roze pentru toate firmele participante la expoziţiile de case. “Pînă acum 2-3 ani, participarea la un tîrg aducea vînzări foarte mari pentru fiecare expozant. Acum se aduce foarte multă notorietate. Sînt în continuare companii care înregistrează vînzări foarte mari în cadrul tîrgului, dar majoritatea vînd încît să-şi acopere cheltuielile generate de participarea la tîrg”, a declarat Vlad Vlăsceanu.