x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie 25% dintre consumatorii casnici își schimbă furnizorul de electricitate

25% dintre consumatorii casnici își schimbă furnizorul de electricitate

08 Noi 2021   •   17:10
25% dintre consumatorii casnici își schimbă furnizorul de electricitate

97% dintre respondenți știu despre posibilitatea de a-și schimba și alege furnizorul de electricitate. 7% dintre aceștia au parcurs deja procesul de trecere la un alt furnizor. Alți 17% iau în considerare o schimbare în următoarele 6-12 luni. În jur de 15% dintre cei care încă nu au optat pentru o schimbare a furnizorului spun că nu le este foarte clar procesul prin care pot face acest lucru, potrivit unui studiu realizat de Kearney.

În ceea ce privește motivația din spatele alegerilor consumatorilor, aproximativ 9 din 10 dintre cei care și-au schimbat furnizorul au fost interesați de un preț mai mic. Cu toate acestea însă doar 1 din 3 chiar a observat o reducere a costurilor. Jumătate au declarat ca nu au observat o schimbare. Prețul este motivul principal și pentru cei care iau în considerare o schimbare în viitorul apropiat.

Căutarea unui serviciu de relații cu clienții mai bun a fost unul dintre principalele motive pentru aproximativ 25% dintre cei care au schimbat sau consideră să schimbe furnizorul.

Pe termen scurt, 30% dintre respondenți ar putea fi convinși să își schimbe furnizorul și prin prisma serviciilor adiționale oferite (spre exemplu, intervenții pentru situații de urgenta, instalare de panouri fotovoltaice, centrale termice etc.).

De altfel, apetitul consumatorilor români pentru servicii cu valoare adăugată este considerabil. 60%-70% dintre respondenți declară că sunt interesați de asistență tehnică, produse de asigurare pentru electrocasnice, precum și proiectare și instalare de panouri fotovoltaice, acestea fiind în special dorite de consumatorii cu vârste sub 45 de ani. Clienții cu venituri medii sunt mai interesați de servicii financiare (asigurări sau credite pentru electrocasnice / echipamente energetice), iar cei cu venituri mai ridicate de panouri fotovoltaice și smart devices.

Dat fiind nivelul relativ constant al consumului anual de energie electrică, furnizorilor le rămân două opțiuni de creștere: revizuirea ofertei și a procesului comercial pentru serviciile tradiționale de furnizare astfel încât acestea să fie atractive pentru consumatori, și continuarea dezvoltării de noi servicii adiacente furnizării de energie.

Analiza arată că, în contextul liberalizării prețului energiei electrice pentru clienții casnici, furnizorii tradiționali încep să resimtă fluctuații ale cotei de piață, cu un potențial ridicat de accelerare a trendului în următorii ani.

În ultimii ani, consumul de energie electrică în Romania a fost relativ constant, in jurul valorii de 50 TWh. Nici pentru anii următori nu se estimează o creștere mai mare de 1% pe an.

Odată cu liberalizarea prețurilor pentru consumatorii casnici de la începutul lui 2021, în jur de 80% din totalul de energie electrică consumată în România este vândută pe piața liberă.

Cei patru furnizori tradiționali, Electrica, Enel, E.ON și Cez, au înregistrat cumulat la jumătatea anului 2021 o cotă de piață de 52%, cu 8 puncte procentuale mai mică față de anul 2011, când piața era încă reglementată, atât pentru clienții casnici cât și pentru cei industriali, și cu 3 puncte procentuale mai puțin față de sfârșitul anului trecut, înainte de finalizarea calendarului de liberalizare al prețului la energia electrică pentru consumatorii casnici.

Acest trend este așteptat să se intensifice pe termen scurt și mediu pe măsură ce pe piață încep să se evidențieze noi jucători iar clienții casnici din România devin mai deschiși la posibilitatea schimbării furnizorului, mai ales sub influența creșterii abrupte a prețurilor la utilități din ultima perioadă. În plus, experiența altor piețe europene indică faptul că accelerarea schimbării de furnizor se întâmplă la câțiva ani de la momentul liberalizării pieței.

Kearney a realizat cu sprijinul Mercury Research un sondaj cu participarea a peste 600 de consumatori casnici de energie electrică din România. Studiul a avut ca scop evaluarea gradului de informare și a preferințelor de consum la nivel de gospodărie in contextul liberalizării prețului energiei electrice.Studiul realizat de Kearney reflectă eforturile de informare continue ale ANRE și ale furnizorilor –

Mediafax

×
Subiecte în articol: consumatori casnici electricitate