Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, vrea să disponibilizeze, până în 2011, între 7.100 şi 8.300 de angajaţi de la societăţile feroviare, potrivit Strategiei de restructurare întocmită de Ministerul Transporturilor.
Măsurile cuprinse în strategie vor duce la economii de 788 milioane de lei (188 milioane de euro) în 2011 faţă de acest an. Autorităţile s-au gândit şi la creşterea veniturilor companiilor prin majorarea cu 10% a preţului biletelor de tren, precum şi scoaterea spre închiriere a mai multor linii neinteroperabile.
Numărul disponibilizărilor variază în funcţie de disponibilitatea partenerilor sociali de a renunţa la unele drepturi, cum ar fi bonurile de masă, ajutoare materiale de Paşte, Crăciun şi Ziua Feroviarului, prime de vacanţă, autorizaţii şi permise. Unele dintre aceste drepturi ar urma să fie suspendate pentru anul 2011. Cei mai mulţi disponibilizaţi vor fi la CFR Marfă, între 3.400 şi 4.600 de persoane, urmând CFR Călători, cu 2.075, şi CFR SA, cu 1.630.
Măsurile de reducere a cheltuielilor la CFR Marfă vizează economii de 300 milioane de lei prin reorganizarea prin absorbţie în CFR Marfă a mai multor societăţi din subordinea MTI, precum şi prin compensarea unor datorii. Trimiterea în şomaj tehnic, prin rotaţie, a celor 15.000 de salariaţi ai CFR Călători constituie o reducere a cheltuielilor de 271.625 de lei lunar. Măsura se aplică în perioada 16 august-31 decembrie, astfel încât fiecare salariat va sta acasă timp de două luni, perioadă în care va primi 75% din salariu.
În 2011, la CFR Călători economiile urmează a fi de 200 milioane de lei dacă vor fi introduse automate de vânzare a biletelor în haltele unde nu sunt casieri, trenurile cu grad de utilizare mai mic de 30% vor circula cu mai puţine vagoane, dacă va fi implementat un sistem informatic care să permită monitorizarea alimentărilor de combustibil a locomotivelor şi unul pentru accesul în vagoane a călătorilor. Alte măsuri se referă la eliminarea accizei la motorina consumată în transportul feroviar, valorificarea activelor neperformante, închiderea unor puncte de lucru etc.
CFR SA vrea să obţină economii de 288 milioane de lei prin reducerea structurilor centrale ale companiei, continuarea procesului de licitare şi închiriere a liniilor aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile rămase neadjudecate, închiderea secţiilor de circulaţie neinteroperabile şi disponibilizarea personalului aferent.
În primele şase luni ale anului, CFR SA înregistra pierderi în valoare de 432,5 milioane de lei, estimându-se ca până la finele anului acestea să se ridice la 865 milioane de lei.
Reprezentanţii sindicatelor au anunţat încă de săptămâna trecută că nu vor fi de acord cu disponibilizări sau şomaj tehnic, aceştia ameninţând că vor înceta activitatea. Ioan Molea, preşedintele Federaţiei Mişcare Personal, susţinea că şomajul tehnic va duce la creşterea fondului de salarii cu 150% pe unele posturi, din cauza efectuării de ore suplimentare.
Citește pe Antena3.ro