x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie A opta minune a lumii: contract pentru o firmă fără angajaţi şi în lichidare

A opta minune a lumii: contract pentru o firmă fără angajaţi şi în lichidare

de Cristian Anton    |    20 Dec 2017   •   12:50
A opta minune a lumii: contract pentru o firmă fără angajaţi şi în lichidare
Sursa foto: Dan Marinescu/Intact Images

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reuşit performanţa unică de a desemna câştigătoarea unei licitaţii o firmă fără angajaţi şi în lichidare judiciară. Aceasta a fost aleasă din 22 de societăţi pentru realizarea variantei de ocolire a oraşului Comarnic, în asociere cu două firme italiene, proaspăt înfiinţate şi fără experienţă. Dacă CNAIR va reuşi să finalizeze un proiect în aceste condiţii, după ce nu s-a făcut oricum mai nimic şi cu mari constructori, am putea spune că românii reuşesc a opta minune a lumii.

Contractul atribuit pe 05.12.2017 de CNAIR presupune proiectarea şi execuţia variantei de ocolire Comarnic, un drum cu o lungime de doar 2.850 de metri. Valoarea estimată iniţial era de 22.173.000 lei, iar la licitaţie s-au înscris nu mai puţin de 22 de firme, organizate în opt asocieri.

Lucrările pot fi subcontracte în proporţie de 9,8%, pentru instalaţii şi reţele electrice, respectiv pentru proiectare şi asistenţă tehnică

Câştigătoare a fost desemnată asocierea Next Level Europe SRL (lider)- Eurostrade SRL- Groma Societa di Ingegneria Societa a Responsabilita Limitata Semplificata, valoarea finală a contractului fiind de 17.043.587,58 lei, fără TVA.

Patru italieni îngrămădiţi într-un birou

Profilul asocierii care se presupune că va fluidiza traficul de pe Valea Prahovei, coşmarul a sute de mii de români, este pur şi simplu spectaculos. Next Level Europe SRL a fost înfiinţată în 2015, are sediul într-un birou de pe Calea Călăraşilor din Bucureşti şi a raportat pentru 2016 afaceri de numai 500.000 lei cu pierderi la aproape acelaşi nivel, respectiv 478.000 lei, cu 18 angajaţi.

0 a fost cifra de afaceri şi numărul de angajaţi în 2015 al firmei desemnate să construiască centura Comarnicului

Firma constructoare de drumuri este deţinută de italienii Luca Barsotti (13%), care este şi administrator, Francesco Palla (4%), Greentel SRL Italia (20%), Next Level SRL Italia (20%) şi Andreea Palla (43%).

0 afaceri, 0 angajaţi

La fel de încurajator arată şi Groma Societa, o firmă de inginerie înfiinţată în 2014, în Napoli, cu zece angajaţi, condusă de Patrizio Fusco, Massimo Facchini şi Michele Galardo. Filiala din România este coordonată de Alfonso Greco şi a fost deschisă în 2016, an pentru care a raportat 0 afaceri şi 0 angajaţi. Groma Societa are în Bucureşti acelaşi sediu cu Next Level Europe SRL, italienii fiind colegi de birouri.  

Datorii, fără angajaţi, lichidată? Şi ce dacă!

A opta minune a lumii în materie de construcţii de drumuri rezidă însă în potenţialul celei de-a treia firme declarate câştigătoare de CNAIR. Eurostrade SRL din Giurgiu nu a mai depus vreun bilanţ fiscal din 2014, când urma, de altfel, tiparul asociaţilor italieni: cifră de afaceri zero şi nici un angajat. Românii au însă ceva în plus: datorii de 24.589.543 lei. Şi mai are Eurostrade un atu, prin care a devenit pur şi simplu irezistibilă pentru CNAIR: firma nu numai că se află în faliment din noiembrie 2011, dar din septembrie 2017 i-a fost lichidată complet averea. Să alegi din 22 de firme una inactivă, fără nici un angajat, cu datorii de 25 de milioane lei şi proaspăt lichidată, şi să speri apoi că îţi va rezolva problema traficului din Valea Prahovei este, să recunoaştem, un motiv arhisuficient pentru canonizarea şefilor CNAIR.   

Pariul eşuat al lui Tender

Eurostrade SRL este deţinută de omul de afaceri Florian Pîrvu, dar în perioada 2010-2012 a fost controlată de unul din cei mai controversaţi milionari români, în prezent după gratii. În februarie 2010, Ovidiu Tender prelua 51% din Eurostrade şi se şi vedea drept unul din „regii asfaltului”. Nu a prins însă nici un contract, motiv pentru care, în 2012, înapoia firma proprietarului iniţial. Eurostrade SRL se află în insolvenţă din 2010, iar potrivit tabelului definitiv al creanţelor din decembrie 2016 avea datorii de zece milioane de euro.

În septembrie 2017, Tribunalul Giurgiu constata, în dosarul de faliment al Eurostrade SRL, „că nu mai sunt bunuri de valorificat din averea debitoarei” şi lichidarea completă a firmei. Cu alte cuvinte, firma care tocmai a câştigat o licitaţie de 17 milioane lei la CNAIR nu mai are în dotare absolut nimic, nici un camion, vreun utilaj, o lopată măcar, pentru că angajaţi oricum nu mai avea de ani de zile.

45.665.211,88 lei este valoarea totală a datoriilor Eurostrade în dosarul de faliment

Şi nici măcar aici nu putem pune punct aberaţiilor. Firma din Giurgiu avea la finalul lui 2016 datorii de zece milioane de euro către 86 de creditori. Printre aceştia, câteva bănci, mai multe primării, ITM, ANAF, zeci de foşti angajaţi, cel mai mare fiind Compania Naţională de Investiţii (CNI), instituţie de stat care are de recuperat de la Eurostrade 19,4 milioane de lei. Colac peste pupăză, CNAIR, adică cea care i-a oferit contractul pentru centura Comarnicului, apare în tabelul definitiv al creditorilor Eurostrade cu suma de 6.266,4 lei.  

 

 

×
Subiecte în articol: CNAIR