Statul român va începe în perioada următoare să vândă pachete de acţiuni la o parte din companiile pe care le deţine, pentru plata de salarii şi pensii, respectiv finanţarea deficitului bugetar.
Autorităţile anunţau la începutul anului că privatizarea se suspendă în România, deoarece activele companiilor s-au devalorizat din cauza crizei şi nu se pot lua la fel de mulţi bani ca până acum din vinderea companiilor sau a unor pachete de acţiuni.
Timp de şapte luni previziunile s-au tot înrăutăţit, pendulând de la o creştere de 2% a economiei până la o scădere de 8%. Vizita reprezentanţilor Fondului Monetar Internaţional (FMI) pare că a accelerat procesul de găsire a unor surse alternative, şi anume vinderea unor participaţii ale statului. Şi alte state din jurul nostru au apelat la această soluţie, cum ar fi Polonia.
"Da, s-a luat hotărârea să se vândă (companii sau pachete minoritare la diverse societăţi - n.r.) pentru deficit. Statul mai are acţiuni la foarte multe companii, pe care se pot lua bani frumoşi, Petrom, Romtelecom, Poşta Română, de exemplu", a declarat pentru Jurnalul Naţional Mircea Ursache, preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).
ŞI TOTUŞI SE VINDE
Premierul Emil Boc declara la sfârşitul şedinţei de Guvern de la 5 august că 60 de societăţi comerciale aflate în subordinea Ministerului Economiei şi Ministerului Transporturilor se află în fază de "evaluare, lichidare". Nu mai departe de ziua următoare, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, declara după o întâlnire cu reprezentanţii FMI că societatea CFR Marfă va fi scoasă la privatizare în 2010, statul urmând să primească pe ea "o sumă de ordinul miliardelor de euro". "La începutul anului viitor vrem să pregătim compania pentru a primi oferte cât mai atractive. Vom organiza o licitaţie internaţională la care să participe toate companiile străine de profil interesate de CFR Marfă. Nu vreau să fac acum o apreciere de calcul, dar sper să obţinem o sumă de ordinul miliardelor de euro", a spus Berceanu. Fostul ministru liberal al Transporturilor, Ludovic Orban, spera să obţină 2 miliarde de euro din privatizarea CFR Marfă.
Vinderea unor pachete de acţiuni la societăţi din portofoliul statului a mai fost pusă pe tapet şi în urmă cu câteva săptămâni.
"Capitalizarea CEC este o problemă a Comisiei Europene. Eu am declarat public care e soluţia pentru capitalizarea CEC, să se vândă 49% din acţiuni. Asta este o variantă a economiei de piaţă. Şi la Transgaz, şi la Transelectrica, de ce nu vindem 49%? E retorică întrebarea, că nu vând eu, dar e o formă de capitalizare", preciza Mircea Ursache, şeful AVAS la acea dată. El a arătat că, în pofida condiţiilor actuale de criză, valoarea de piaţă a respectivelor societăţi nu a scăzut. Soluţia fusese propusă la acea dată deoarece Comisia Europeană nu şi-a dat acceptul pentru capitalizarea CEC Bank cu 900 milioane de euro, considerând-o ajutor de stat, deoarece banca nu are probleme. Între timp, statul român a majorat capitalul băncii cu 230 milioane de lei prin recapitalizarea unei părţi din profitul pe 2008.
EXEMPLUL POLONEZ
În urmă cu o săptămână, guvernul polonez a mandatat Banca Handlowy pentru vânzarea a 10,4 milioane de acţiuni la Banca Pekao, reprezentând 4% din cea mai mare bancă din Polonia, pentru finanţarea deficitului bugetar, potrivit Bloomberg. Polonia are nevoie de fonduri, după ce a majorat, în luna iunie, ţinta de deficit bugetar cu 48%, la 27,2 miliarde de zloţi (6,6 miliarde de euro), în condiţiile în care cele mai grave turbulenţe economice din ultimul deceniu au redus veniturile din taxe.
Autorităţile poloneze vor să vândă în acest an toate participaţiile mici deţinute la companii listate pe bursă, printre care Telekomunikacja Polska, cel mai mare operator de telefonie din Polonia, dar şi Bank Handlowy.
CE POATE VINDE ROMÂNIA?
România poate obţine 3,8 miliarde de euro din vânzarea CFR Marfă şi a unor pachete minoritare la câteva dintre companiile unde este acţionar. Statul are în portofoliu mai multe companii, în special din domeniile energetic sau financiar, şi deţine o serie de pachete minoritare la alte companii privatizate deja. Printre companiile care se doreau privatizate, dar pentru care decizia a fost amânată se află complexurile energetice Turceni, Rovinari şi Craiova. O altă serie de companii trebuiau să se listeze pe bursă, precum Fondul Proprietatea, Hidroelectrica, cele trei filiale neprivatizate de distribuţie a energiei, Electrica, Nuclearelectrica, Romgaz, aeroporturile Henri Coandă şi Băneasa, Timişoara şi Constanţa sau societăţile Administraţia Porturilor Maritime din Constanţa, Administraţia Canalelor Navigabile, Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi, Administraţia Porturilor Dunării Fluviale.
Citește pe Antena3.ro