Grupul de Investigaţii Politice a făcut ieri publice o serie de documente, care demonstrează că, pe vremea cănd era ministru al Transporturilor, Traian Băsescu a avizat operaţiuni prin care banii publici erau deturnaţi in buzunare private. Potrivit lui Mugur Ciuvică, Băsescu este cel care a lansat reţeta comisioanelor de 10% in 1999.
Grupul de Investigaţii Politice (GIP) a făcut ieri publice o serie de documente care demonstrează că, pe vremea cănd era ministru al Transporturilor, Traian Băsescu a avizat operaţiuni prin care banii publici erau deturnaţi in buzunare private. Â
In 1998, ministrul Transporturilor de atunci, Traian Băsescu, a reorganizat SNCFR, infiinţănd mai multe societăţi comerciale aflate in subordinea Ministerului Transporturilor, intre care şi Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF) SA, la conducerea căreia l-a numit pe Mircea Dinu, un apropiat de-al său.
CONTRACTUL. In mai 1999, SAAF a incheiat un contract prin care a inchiriat şi apoi a văndut mai multe locomotive firmei germane Karsdorfer. In paralel, SAAF a incheiat fără licitaţie un contract de comision prin care a plătit 10% din valoarea contractului cu Karsdorfer unui SRL - KOR Industrie.
SRL-ul a fost infiinţat la 28 septembrie 1998 de cetăţeanul romăn Ramiro Rotărescu impreună cu Jurgen Wilhelm Katzer şi Arnfried Arthur Oeser. La două luni şi jumătate de la infiinţare, la 18 decembrie 1998, KOR Industrie SRL a primit fără licitaţie din partea SAAF SA un contract de comision. Contractul stipula: KOR Industrie SRL va primi "un comision de 10% din valoarea contractului care se va incheia intre firmele SAAF SA - Romănia şi Karsdorfer Eisenbachngesellschat mBH". Contractul conţinea o clauză care permitea "extinderea asupra contractelor ulterioare ce se vor semna cu firma Karsdorfer". Astfel, la 16 februarie 2001, in urma incheierii a şapte acte adiţionale la contractul din 1999, SAAF ajunsese să inchirieze şi ulterior să văndă Karsdorfer nu mai puţin de 14 locomotive.
CLAUZE. Pentru comisionul de 10%, KOR Industrie SRL trebuia să presteze pentru SAAF "activităţi de prospectare, negociere, intermediere, asistenţă". Numai că, la data incheierii contractului dintre SAAF şi KOR, aceste etape fuseseră deja parcurse. In plus, contractul prevede ca SRL-ul să asigure SAAF "asistenţă in rezolvarea directă a litigiilor cu firma Karsdorfer". La 15 februarie 2000, acţionariatul KOR s-a modificat, cei doi cetăţeni germani renunţănd la acţiunile deţinute. 75% din acţiunile KOR au fost preluate de Karsdorfer şi 5% de Bernhard van Engelen, directorul general al Karsdorfer. S-a ajuns in situaţia in care KOR Industrie SRL, o firmă deţinută in proporţie de 80% de Karsdorfer, rezolva litigiile dintre SAAF şi Karsdorfer, iar societatea romănească plătea comision pentru afacerea cu Karsdorfer chiar firmei Karsdorfer.
LEGÃ...TURA CU BÃ...SESCU. Potrivit documentelor GIP, ministrul Băsescu aproba personal pănă şi deplasările in Germania ale directorului general SAAF pentru a negocia afacerile cu Karsdorfer. In aprilie 2002, Băsescu a fost interpelat in Parlament in legătura cu contractul SAAF - Karsdorfer, dar a afirmat că nu cunoştea datele acestui contract şi că "miniştrii nu sunt responsabili de contractele pe care le fac societăţile de acest gen". "Băsescu a minţit, deoarece subordonarea SAAF faţă de ministrul Transporturilor era totală", susţine Mugur Ciuvică, preşedintele GIP. Ciuvică spune că Băsescu era informat de Mircea Dinu in amănunt asupra relaţiilor contractuale cu Karsdorfer. Ciuvică i-a cerut ieri preşedintelui Băsescu să explice "de ce a minţit in aprilie 2002, cănd a declarat că nu ştie nimic de contractul prin care SAAF a inchiriat şi a văndut locomotive in Germania, şi de ce a permis incheierea contractului de comision dintre SAAF şi KOR Industrie SRL, cedănd astfel unui SRL obscur 10% din banii cuveniţi statului romăn?"
Documentele GIP, integral
In 1998, ministrul Transporturilor de atunci, Traian Băsescu, a reorganizat SNCFR, infiinţănd mai multe societăţi comerciale aflate in subordinea Ministerului Transporturilor, intre care şi Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF) SA, la conducerea căreia l-a numit pe Mircea Dinu, un apropiat de-al său.
CONTRACTUL. In mai 1999, SAAF a incheiat un contract prin care a inchiriat şi apoi a văndut mai multe locomotive firmei germane Karsdorfer. In paralel, SAAF a incheiat fără licitaţie un contract de comision prin care a plătit 10% din valoarea contractului cu Karsdorfer unui SRL - KOR Industrie.
SRL-ul a fost infiinţat la 28 septembrie 1998 de cetăţeanul romăn Ramiro Rotărescu impreună cu Jurgen Wilhelm Katzer şi Arnfried Arthur Oeser. La două luni şi jumătate de la infiinţare, la 18 decembrie 1998, KOR Industrie SRL a primit fără licitaţie din partea SAAF SA un contract de comision. Contractul stipula: KOR Industrie SRL va primi "un comision de 10% din valoarea contractului care se va incheia intre firmele SAAF SA - Romănia şi Karsdorfer Eisenbachngesellschat mBH". Contractul conţinea o clauză care permitea "extinderea asupra contractelor ulterioare ce se vor semna cu firma Karsdorfer". Astfel, la 16 februarie 2001, in urma incheierii a şapte acte adiţionale la contractul din 1999, SAAF ajunsese să inchirieze şi ulterior să văndă Karsdorfer nu mai puţin de 14 locomotive.
CLAUZE. Pentru comisionul de 10%, KOR Industrie SRL trebuia să presteze pentru SAAF "activităţi de prospectare, negociere, intermediere, asistenţă". Numai că, la data incheierii contractului dintre SAAF şi KOR, aceste etape fuseseră deja parcurse. In plus, contractul prevede ca SRL-ul să asigure SAAF "asistenţă in rezolvarea directă a litigiilor cu firma Karsdorfer". La 15 februarie 2000, acţionariatul KOR s-a modificat, cei doi cetăţeni germani renunţănd la acţiunile deţinute. 75% din acţiunile KOR au fost preluate de Karsdorfer şi 5% de Bernhard van Engelen, directorul general al Karsdorfer. S-a ajuns in situaţia in care KOR Industrie SRL, o firmă deţinută in proporţie de 80% de Karsdorfer, rezolva litigiile dintre SAAF şi Karsdorfer, iar societatea romănească plătea comision pentru afacerea cu Karsdorfer chiar firmei Karsdorfer.
LEGÃ...TURA CU BÃ...SESCU. Potrivit documentelor GIP, ministrul Băsescu aproba personal pănă şi deplasările in Germania ale directorului general SAAF pentru a negocia afacerile cu Karsdorfer. In aprilie 2002, Băsescu a fost interpelat in Parlament in legătura cu contractul SAAF - Karsdorfer, dar a afirmat că nu cunoştea datele acestui contract şi că "miniştrii nu sunt responsabili de contractele pe care le fac societăţile de acest gen". "Băsescu a minţit, deoarece subordonarea SAAF faţă de ministrul Transporturilor era totală", susţine Mugur Ciuvică, preşedintele GIP. Ciuvică spune că Băsescu era informat de Mircea Dinu in amănunt asupra relaţiilor contractuale cu Karsdorfer. Ciuvică i-a cerut ieri preşedintelui Băsescu să explice "de ce a minţit in aprilie 2002, cănd a declarat că nu ştie nimic de contractul prin care SAAF a inchiriat şi a văndut locomotive in Germania, şi de ce a permis incheierea contractului de comision dintre SAAF şi KOR Industrie SRL, cedănd astfel unui SRL obscur 10% din banii cuveniţi statului romăn?"
Documentele GIP, integral
- Basescu - 10% )format doc)
- Contract comision KOR Â (format pdf)
- Aprobare Băsescu (format pdf)
- Acţionariat KOR (format pdf)
- HG 585/1998 (format pdf)
Citește pe Antena3.ro