x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Afaceri la cheie

Afaceri la cheie

25 Feb 2008   •   00:00
Afaceri la cheie

FRANCIZE ● Investitorii se reprofilează pe reţete de succes
Cifra de afaceri a reţelelor de franciză din România ar putea creşte în acest an cu peste 20%, până la 1,5 miliarde de euro. Pe piaţa românească sunt 363 de afaceri la cheie.Un fast-food din patru din România este o franciză.


FRANCIZE ● Investitorii se reprofilează pe reţete de succes
Cifra de afaceri a reţelelor de franciză din România ar putea creşte în acest an cu peste 20%, până la 1,5 miliarde de euro. Pe piaţa românească sunt 363 de afaceri la cheie.Un fast-food din patru din România este o franciză.


Francizele se dezvoltă din ce în ce mai mult în România din cauza randamentelor mai mici din imobiliar şi piaţa de capital, ceea ce a făcut ca investitorii să se reprofileze. Un sfert din fast-food-urile deschise în ţara noastră folosesc sistemul de franciză, potrivit lui Răzvan Blid, directorul CHR Consulting. Totalul cifrei de afaceri a companiilor care utilizează această metodă a fost în 2007 de 1,23 miliarde de euro, în creştere cu 23% faţă de anul anterior, după ce în 2006 era puţin sub un miliard de euro. "În acest an, estimez că piaţa va creşte la 1,5 miliarde de euro, având în vedere că majoritatea afacerilor în franciză vor fi deschise în a doua jumătate a anului", a declarat Răzvan Blid.  "Acest gen de afaceri totalizează la momentul actual 15.800 de angajaţi în România", a mai spus el.

Sistemul de francize presupune că un investitor primeşte dreptul de a opera cu numele şi tehnologia unei mărci celebre, în schimbul unei sume ce poate varia de la o marcă la alta în funţie de celebritatea ei sau de materialele şi standardele avute.


MAGNET. Studiul CHR a mai arătat că atractivitatea investitorilor autohtoni pentru afaceri în franciză a crescut în ultimii ani de la 43% în anul 2004 la 74% în anul 2007. De asemenea, şi investitorii români încep să-şi extindă afacerile în sistem de franciză, anual circa şapte-opt mărci de succes trecând în sistem franciză, unele folosindu-l pentru a se extinde în străinătate. Potrivit lui Blid, în ţara noastră activează 363 de mărci în sistem franciză, din care 63 sunt autohtone. Cele mai multe, 235, activează în domeniul distribuţiei de produse (retail, mall-uri, reţele de magazine), acest sector înregistrând un avans de 28,9% faţă de 2006. Serviciile contorizează şi ele 114 francize, creşterea fiind de 35,6% comparativ cu anul anterior, iar pe ultimul loc se află industria, cu numai 14 firme şi un avans de doar 3,5%. "În sectorul retail-ului, ritmul de creştere se va micşora, iar în acest an se va situa sub media de 25%, cât este pe întregul sector de francize din cauza lipsei de terenuri şi suprafeţe unde să se dezvolte. În Bucureşti este cu atât mai mare o criză, deoarece, în afară de un spaţiu comercial deschis în nord, la toate celelalte există lungi liste de aşteptare pentru firme", a completat Răzvan Blid.


CÅT COSTÅ? O investiţie medie într-o franciză este de 55.000 de euro, însă preţurile variază de la 5.000 de euro (gogoşerii, pizza etc.) la două milioane de euro, cât a costat intrarea reţelei Burger King în România. Potrivit lui Blid, cea mai mare extindere a francizelor va fi pe segmentul de retail şi confecţii şi modă, precum şi a firmelor din sectorul de servicii, cum ar fi fast-food-urile, serviciile de curăţenie şi babysitting.

Pe sectoare, deschiderea unei francize presupune o investiţie medie de 100.000-150.000 de euro în retail şi de 40.000-50.000 de euro în servicii.

"Investitorul poate deschide o afacere pe o idee proprie sau să copieze la indigo o afacere de succes. Puterea de atragere a brandului e un argument în plus pentru francize. Reversul e că trebuie să plăteşti pentru aceasta şi să contribui la publicitatea totală a brandului", a mai arătat Blid.


Decimare

Afacerile derulate în sistem franciză nu sunt însă garantate că nu vor avea probleme. "Rata de închidere după un an de activitate este de 9%-10% din totalul afacerilor ce se deschid în fiecare an, aceeaşi ca şi în Europa", a mai spus directorul CHR.
Cauzele falimentelor din primul an sunt calităţile manageriale slabe ale celor care au deschis afacerea, locaţia şi neluarea în calcul a faptului că, pe lângă investiţia iniţială, este necesar şi un capital care să asigure funcţionarea în primele luni.  Cele mai răspândite sisteme de franciză din România sunt Fornetti, cu 700 de unităţi, după ce în 2006 avea doar 550, urmată de Rodipet – cu 630 de unităţi deschise, şi Romstal – cu 125 de magazine.

×
Subiecte în articol: economic afaceri franciza franciz