x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Afaceri racoroase crescute la cald

Afaceri racoroase crescute la cald

de Iohanna Onaca Purdea    |    Florina Zainescu    |    27 Iul 2006   •   00:00
Afaceri racoroase crescute la cald

Temperaturile mari din ultima perioada i-au determinat pe romani sa consume mai multa inghetata, bere si apa minerala, impulsionand totodata si vanzarile de aparate de aer conditionat. Datorita caniculei, producatorii recupereaza din pierderile provocate de lipsa turistilor de la mare in lunile mai si iunie.

Caldura mare din ultimele zile a adus mai multi clienti in fata vitrinelor frigorifice de inghetata. "Vanzarile din ultimele doua saptamani sunt mai mari cu aproximativ 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pentru intregul an 2006 estimam o crestere de aproximativ 40% fata de anul 2005", ne-a declarat Florin Rosescu, directorul general al Kubo Ice Cream, companie care produce marca Amicii. "Vanzarile de inghetata Napoca sunt peste bugetul estimat, influentate si de vreme, care a fost de partea noastra pana acum, desi nu eram foarte optimisti la inceputul lunii mai. Inghetata ramane deocamdata un produs de impuls, consumul fiind strans legat de conditiile meteorologice", spune Daniela Dorca, brand manager Napolact.

IULIE, LUNA DE VARF. Cresterea vanzarilor incepe in luna mai, dar varful consumului este in luna iulie, spun producatorii. "In general, peste 50% din vanzarea anuala de inghetata se realizeaza in lunile mai, iunie si iulie. Intr-o luna din sezonul cald vanzarea este de patru ori mai mare decat in extrasezon", afirma Florin Rosescu, directorul general al Kubo Ice Cream. El apreciaza ca volumul pietei autohtone de inghetata industriala (cea produsa in fabrici specializate) este de circa 25.000 - 30.000 de tone pe an, respectiv 70-100 de milioane de euro. Principalii jucatori pe aceasta piata sunt companiile Delta Romania, Kubo Ice Cream, Betty Ice, Napolact, Prodlacta si Ati-Cream.

CONSUM SI PREFERINTE. Romanii sunt in urma europenilor in ceea ce priveste consumul de inghetata pe cap de locuitor, acesta fiind de 5-8 ori mai mic decat in Polonia si Ungaria si de 20-30 de ori mai mic fata de Italia si SUA, spune Florin Rosescu.

Potrivit statisticilor, un roman consuma, in medie, 1,1 kilograme de inghetata pe an. "Acesta reprezinta o crestere fata de anii trecuti, cand consumul era de 0,6 kilograme, dar in acelasi timp consumul este mic prin comparatie cu alte tari din Europa Centrala si de Est - Ungaria, Cehia au peste trei kilograme per capita, Polonia patru", spune Daniela Dorca de la Napolact.

"Consumatorul roman prefera acum sa cumpere inghetata si din supermarketuri, se orienteaza din ce in ce mai mult spre portii familiale. Gusturile au devenit mai rafinate, se cauta produse "speciale" la preturi normale, se doresc produse variate care sa atraga prin ambalaj si continut", declara managerul Kubo Ice Cream.

La mare cautare este inghetata cu fructe, dar nici vanilia sau ciocolata nu au pierdut teren. Pentru a face fata concurentei de pe piata, producatorii de inghetata vin cu oferte variate: produse cu adaosuri de dulceata, alune, caramel, fistic, torturi cu fructe confiate sau cu nuci caramelizate.

APA MINERALA. De luna trecuta, romanii au inceput sa-si ia si portia de apa, ne-a asigurat Mihai Ianos, directorul executiv al Patronatului Apelor Minerale. Din ianuarie si pana in mai, situatia nu a fost prea roz, producatorii imbuteliind putin - circa 317 milioane de litri de apa minerala, cu 7% mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut. Insa in iunie, o data cu ridicarea spectaculoasa a mercurului in termometre, s-au vandut 100 de milioane de litri de apa plata si cu bule, cu 14% mai mult decat in iunie 2005. Iar estimarile arata ca in iulie si august consumul va creste si mai mult.

"Vara, cererea creste cu 20%-30% fata de lunile precedente, ba chiar si cu 40%", a spus Ianos. Important e sa fie canicula si sa mearga turismul. Din pacate Litoralul a "mers" foarte slab anul acesta, abia prin iunie incepand sa mai miste, sustine Ianos. "Marea Neagra a fost o surpriza nu prea placuta. Anul acesta sunt mai putini turisti in cursul saptamanii, majoritatea alegand sa-si petreaca doar week-end-ul pe Litoral. Drept urmare, hotelurile, restaurantele, birturile n-au cerut apa minerala in mai si iunie. Pana acum, la cresterea vanzarilor au contribuit orasenii si turistii din zona montana", a declarat el.

METEODEPENDENTI
"Vanzarile din ultimele doua saptamani sunt mai mari cu aproximativ 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pentru intregul an 2006 estimam o crestere de aproximativ 40% fata de anul 2005. In general, peste 50% din vanzarea anuala de inghetata se realizeaza in lunile mai, iunie si iulie. Intr-o luna din sezonul cald vanzarea este de patru ori mai mare decat in extrasezon" - Florin Rosescu, directorul general al Kubo Ice Cream"

Luna aerului conditionat

SEZON. Comerciantii au profit din aerul conditionat
Ne fac viata mai racoroasa - aparatele albe, asa cum mai sunt denumite, sunt la mare cautare in aceste zile caniculare. Desi o veche zicala din popor spune ca e bine sa-ti faci vara sanie si iarna car, romanii au fost surprinsi de canicula si au dat buzna in magazine sa-si cumpere aparate de aer conditionat, dar si frigidere, lazi frigorifice, ventilatoare. Vanzarile au crescut cu 50% fata de luna mai a acestui an, iar retailerii se asteapta ca anul 2006 sa fie unul mai bun fata de 2005. "Aparatele de aer conditionat sunt produse cu evolutie sezoniera. Vanzarile la aceasta categorie cresc in mod deosebit vara, inregistrand cresteri majore in perioadele caniculare", spune Iulia Urda, Sales&Marketing Manager Electrocasnice de la Altex. Cu toate acestea, luna iunie a adus vanzari record la aparatele de aer conditionat. "Temperaturile caniculare au facut ca in ultimele doua saptamani ale lunii iunie vanzarile aparatelor de aer conditionat sa creasca in magazinele Altex si Media Galaxy de aproape patru ori fata de perioada de inceput a lunii", a adaugat Iulia Urda. De altfel, acesta este un trend care se observa inca de la inceputul lunii, astfel incat volumele inregistrate in luna iunie au fost cu aproximativ 50% mai mari decat cele din luna mai.

CENTRE COMERCIALE. Daca romanii lesina de caldura pe strazi, retailerii au parte de o vara norocoasa. La hypermarketuri, pe langa mancare, obiecte de uz casnic, oamenii pun in cosurile de cumparaturi si un aparat de aer conditionat sau un ventilator. "Vanzarile la aparate de aer conditionat sunt mai mari cu peste 55% fata de perioada comparabila a lunii iunie", spune Andreea Mihai, director marketing la Carrefour Romania. Pe zi ajung sa se vanda si 45 de aparate, dar sunt si zile in care nu se vinde nici unul. Cat priveste instalarea, din cauza numarului foarte mare de cereri, aceasta dureaza si doua saptamani.

In perioada de vara cresteri semnificative ale vanzarilor se inregistreaza si pe segmentul aparatelor frigorifice. Spre exemplu, in luna iunie a acestui an s-au inregistrat vanzari mai mari cu peste 25% fata de luna mai 2006 la Altex. Pe langa ventilatoare, vanzari mai mari se inregistreaza la articolele pentru vacanta - camping, plaja, apa, bere, inghetata, dupa cum adauga Andreea Mihai. La inghetata vanzarile au crescut cu 42% fata de luna mai a acestui an. "Daca se mentine caldura, vom inregistra cresteri fata de anul trecut pe toate categoriile de produse de vara, mai ales ca anul trecut vara nu a fost foarte calduroasa", a declarat Adreea Mihai, director marketing Carrefour.

ASTEPTARI
"Vanzarile la aparate de aer conditionat sunt mai mari cu peste 55% fata de perioada comparabila a lunii iunie. Daca se mentine caldura, vom inregistra cresteri fata de anul trecut pe toate categoriile de produse de vara" - Adreea Mihai, director marketing Carrefour

BERE CU 90% MAI MULTA
Ca in fiecare an, de cum a dat caldura, consumul de bere a crescut considerabil, spun producatorii. "Vanzarile la bere cresc cu aproximativ 90% in perioada iulie-august, comparativ cu lunile noiembrie-decembrie", a declarat Marius Melesteu, director comercial Brau Union Romania. Este preferata berea la PET, care detine cam 40% din piata. Insa consumatorul de bere din Romania nu este foarte fidel unei anumite marci, el avand doua-trei "preferate" pe care le consuma in functie de context. "Berea pe care alege sa o bea acasa este diferita de cea pe care o va consuma la o terasa. In public, oamenii stiu ca produsele pe care le consuma sunt asociate cu ei, prin urmare aleg o bere a carei imagine de marca corespunde cu ceea ce vor sa «comunice» despre persoana lor in exterior", ne-a spus Melesteu.
×