x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Alstom, ameninţat cu rezilierea contractului

Alstom, ameninţat cu rezilierea contractului

de Elena Stan    |    27 Apr 2011   •   18:33
Alstom, ameninţat cu rezilierea contractului
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

162686-dm-20091112123742011.jpgÎncă o mare companie franceză e pe cale de a părăsi România, după ce au­to­rităţile române au reziliat con­trac­tele cu Colas şi Vinci. Reprezentanţii companiei Alstom renegociază cu cei ai Metrorex contractul de mentenanţă a trenurilor de metrou încheiat în 2004, iar eşuarea dis­cu­ţii­lor ar putea duce la rezilierea contrac­tului. „Suntem în negocieri cu Als­tom. Momentan nu am transmis nici o notificare oficială cu privire la re­zi­lierea contractului. Trebuie să parcurgem nişte etape şi, dacă la fi­nalul negocierilor nu ne vom înţelege cu cei de la Alstom, vom trimite şi no­ti­ficarea oficială cu privire la rezi­lie­rea contractului”, ne-a declarat Gheor­ghe Udrişte, directorul Metro­rex.

Gabriel Stanciu, directorul gene­ral al Alstom România, susţine că nu vede nici un motiv pentru rezilierea contractului. „Noi ne-am făcut trea­ba foarte bine. Nu vedem nici o pro­ble­mă aici. Nu ni se poate reproşa ni­mic, încercăm să avem o atitudine cons­tructivă”, a declarat Stanciu. Re­prezentanţii companiei franceze sunt dispuşi la negocieri. „Este posibil ca prin modificarea unor parametri de mentenanţă să se obţină o reducere a costurilor, însă pentru acest lucru este nevoie ca cei de la AFER, produ­cătorii trenurilor de metrou, Alstrom şi Metrorex să fie de acord cu unele schimbări. Preţul contractului raportat la kilometrul parcurs este constant în lei de la începutul contractului, adică din 2004. Modificarea pla­nu­rilor de mentenanţă ar duce la o reducere de circa 12% a valorii con­trac­tului.

Dacă părţile doresc, în ve­de­rea optimizării planului de mentenanţă ar trebui ca revizia la trenurile vechi să se facă de la 600 km, cât este acum, la 900 km, iar la trenurile noi să se facă la 5.000 km, faţă de 4.000 km cât este acum, cumulat cu revizia la o săptămână”, ne-a explicat directorul general al Alstom România. Oficialul susţine că Metrorex are o datorie către Alstom în valoare de 40 de milioane de euro, fă­ră penalităţi, reprezentând sume sca­dente în cadrul contractului de men­tenanţă, din perioada 2009-2010.

Contractul de mentenanţă a fost încheiat în 2003 şi a intrat în vigoare în iulie 2004. Contractul a fost în­cheiat pe o perioadă de 15 ani, timp în care Alstom trebuie să asigure ser­vi­ciile de întreţinere a trenurilor pentru circa 240 de milioane de euro.  Par­cul rulant total al Metrorex nu­mă­ră circa 450 de va­goane, din care 264 sunt noi, fabri­cate de firma canadiană Bombardier. Dacă ar fi rămas valabilă suma estimată iniţial la 239,7 mi­lioane de euro, Alstom ar fi avut de în­casat circa 16 milioane de euro pe an. La contract s-au adunat acte adi­ţio­nale, iar su­ma a crescut ajungând în acest moment ca Metrorex să plă­tească peste 45 de milioane de euro pe an pentru întreţinerea trenurilor.

Colas şi Vinci şi-au făcut bagajele
Francezii de la Colas care realizau tronsonul Cernavodă – Megidia şi-au făcut bagajele şi au plecat o dată cu de­cizia ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, de a pro­pu­ne rezil­ie­rea contractului „pe cale amiabilă”. Colas face parte din gru­pul Bouy­gues, firmă de construcţii cotată la bursă şi aflată pe primul loc în Eu­ropa. „Din cauza decla­ra­ţiilor ministrului Anca Boagiu, preluate din presa română şi de agen­ţiile stră­i­ne, Colas, care e listată la Bur­să, a avut şi probleme de fluctuaţii financiare pe zona de sud-est a Eu­ro­pei. Conducerea grupului francez Bouygues a decis retra­ge­rea din ţa­ră a tuturor şantierelor – Bucu­reşti, Craiova, Iaşi şi Constanţa – conclu­zio­nând că România e o zonă de risc financiar. Peste 4.000 de angajaţi români care lucrează pentru Co­las vor rămâne pe drumuri”, precizau reprezentanţii Co­las, adău­gând că, „datorită renumelui nostru, nu riscăm înţelegeri dubioase cu nimeni”. Un alt eşec al colabo­ră­rii cu firmele franceze este repre­zen­tat de parteneriatul pu­blic-privat din 2010, când asocierea Vinci – Aktor s-a retras cu scandal de pe Comarnic – Braşov.

×
Subiecte în articol: economia