Încă o mare companie franceză e pe cale de a părăsi România, după ce autorităţile române au reziliat contractele cu Colas şi Vinci. Reprezentanţii companiei Alstom renegociază cu cei ai Metrorex contractul de mentenanţă a trenurilor de metrou încheiat în 2004, iar eşuarea discuţiilor ar putea duce la rezilierea contractului. „Suntem în negocieri cu Alstom. Momentan nu am transmis nici o notificare oficială cu privire la rezilierea contractului. Trebuie să parcurgem nişte etape şi, dacă la finalul negocierilor nu ne vom înţelege cu cei de la Alstom, vom trimite şi notificarea oficială cu privire la rezilierea contractului”, ne-a declarat Gheorghe Udrişte, directorul Metrorex.
Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom România, susţine că nu vede nici un motiv pentru rezilierea contractului. „Noi ne-am făcut treaba foarte bine. Nu vedem nici o problemă aici. Nu ni se poate reproşa nimic, încercăm să avem o atitudine constructivă”, a declarat Stanciu. Reprezentanţii companiei franceze sunt dispuşi la negocieri. „Este posibil ca prin modificarea unor parametri de mentenanţă să se obţină o reducere a costurilor, însă pentru acest lucru este nevoie ca cei de la AFER, producătorii trenurilor de metrou, Alstrom şi Metrorex să fie de acord cu unele schimbări. Preţul contractului raportat la kilometrul parcurs este constant în lei de la începutul contractului, adică din 2004. Modificarea planurilor de mentenanţă ar duce la o reducere de circa 12% a valorii contractului.
Dacă părţile doresc, în vederea optimizării planului de mentenanţă ar trebui ca revizia la trenurile vechi să se facă de la 600 km, cât este acum, la 900 km, iar la trenurile noi să se facă la 5.000 km, faţă de 4.000 km cât este acum, cumulat cu revizia la o săptămână”, ne-a explicat directorul general al Alstom România. Oficialul susţine că Metrorex are o datorie către Alstom în valoare de 40 de milioane de euro, fără penalităţi, reprezentând sume scadente în cadrul contractului de mentenanţă, din perioada 2009-2010.
Contractul de mentenanţă a fost încheiat în 2003 şi a intrat în vigoare în iulie 2004. Contractul a fost încheiat pe o perioadă de 15 ani, timp în care Alstom trebuie să asigure serviciile de întreţinere a trenurilor pentru circa 240 de milioane de euro. Parcul rulant total al Metrorex numără circa 450 de vagoane, din care 264 sunt noi, fabricate de firma canadiană Bombardier. Dacă ar fi rămas valabilă suma estimată iniţial la 239,7 milioane de euro, Alstom ar fi avut de încasat circa 16 milioane de euro pe an. La contract s-au adunat acte adiţionale, iar suma a crescut ajungând în acest moment ca Metrorex să plătească peste 45 de milioane de euro pe an pentru întreţinerea trenurilor.
Colas şi Vinci şi-au făcut bagajele
Francezii de la Colas care realizau tronsonul Cernavodă – Megidia şi-au făcut bagajele şi au plecat o dată cu decizia ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, de a propune rezilierea contractului „pe cale amiabilă”. Colas face parte din grupul Bouygues, firmă de construcţii cotată la bursă şi aflată pe primul loc în Europa. „Din cauza declaraţiilor ministrului Anca Boagiu, preluate din presa română şi de agenţiile străine, Colas, care e listată la Bursă, a avut şi probleme de fluctuaţii financiare pe zona de sud-est a Europei. Conducerea grupului francez Bouygues a decis retragerea din ţară a tuturor şantierelor – Bucureşti, Craiova, Iaşi şi Constanţa – concluzionând că România e o zonă de risc financiar. Peste 4.000 de angajaţi români care lucrează pentru Colas vor rămâne pe drumuri”, precizau reprezentanţii Colas, adăugând că, „datorită renumelui nostru, nu riscăm înţelegeri dubioase cu nimeni”. Un alt eşec al colaborării cu firmele franceze este reprezentat de parteneriatul public-privat din 2010, când asocierea Vinci – Aktor s-a retras cu scandal de pe Comarnic – Braşov.