Dacia şi alte mărci ieftine au avut un an bun în Europa, reuşind creşteri importante, de aproape 30%, ale înmatriculărilor de autoturisme noi, în timp ce giganţii automobilului de lux, BMW, Mercedes şi Lexus, au marcat scăderi care depăşesc puternic contracţia pieţei.
Fenomenul de rearanjare a mărcilor preferate a fost determinat în 2009 de numeroşi factori, de la criza financiară care a blocat creditul la recesiunea care a determinat guvernele ţărilor europene să deruleze programe generoase de reînnoire a parcului auto, subvenţionând din bani publici achiziţiile de maşini noi.Clienţii s-au orientat astfel către modelele care au beneficiat de cele mai convenabile reduceri de preţ şi care au reuşit totodată să convingă printr-un consum redus şi, în general, prin costuri mai mici de întreţinere.
Dintre mărcile comercializate în Europa (UE, Elveţia, Norvegia şi Islanda), Dacia a înregistrat cea mai bună creştere a numărului de înmatriculări de autoturisme noi. Cifra a urcat pentru constructorul român cu 29,2%, la 237.912 unităţi. Singura marcă concurentă care a reuşit să se apropie în top este ocupanta locului doi, Hyundai, cu un avans de 26,6%, însă la o cotă de piaţă uşor mai ridicată, de peste 340.000 de maşini.
Dacia, aflată în porfotoliul Renault, a reuşit totodată dublarea înmatriculărilor pe pieţele vest-europene, la aproape 190.000 de maşini, eclipsând avansul de 32,3% marcat de aceeaşi ocupantă a poziţiei a doua.
Restul companiilor, chiar şi cele care produc autoturisme ieftine sau percepute drept ieftine, nu au reuşit să depăşească pragul de creştere de 10% în Europa, în timp ce piaţa europeană în ansamblu s-a contractat cu 1,6%, la 14,48 milioane de automobile, se arată într-un comunicat prezentat vineri de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Prin contrast, mărcile de lux BMW, Mercedes şi Lexus au avut scăderi de 15,4%, 13,8% şi, respectiv, 27,5%.
Clasamentul pe grupuri auto s-a modificat semnificativ faţă de anul trecut. Volkswagen a rămas liderul incontestabil al pieţei auto europene, mărcile Volkswagen, Audi, Seat şi Skoda însumând în Europa peste trei milioane de maşini înmatriculate, în urcare cu 0,7% faţă de 2008.
PSA Peugeot Citroen şi Ford au rămas pe locurile doi, respectiv trei, însă pe patru a urcat Renault, devansând grupul american GM datorită creşterii Dacia, din moment ce marca franceză omonimă grupului a avut o scădere de 0,4%. Vânzările GM au fost afectate sever însă şi de lovitura de imagine încasată de grup după falimentul şi restructurarea finanţată de guvernul american cu zeci de miliarde de dolari.
Renault a urcat astfel cu un loc în clasamentul constructorilor, iar GM a coborât cu o poziţie.
Fiat a rămas pe poziţii, pe locul 6, dar maşinile relativ ieftine ale mărcii Toyota au propulsat grupul japonez pe locul 7 în Europa, de pe 9 în 2008.
Toyota a devansat BMW şi Daimler, care au căzut în urma constructorului nipon după înmatriculările din 2009, din cauza reticenţei consumatorilor faţă de produsele de lux.