Autoritatea Bancară Europeană (European Banking Authority - EBA) a emis, recent, un ghid de orientări pentru băncile şi procesatorii de plăţi online din Uniunea Europeană, document care prevede înăsprirea reglementărilor privind securitatea plăţilor prin intermediul Internetului în spaţiul comunitar.
Potrivit documentului citat, furnizorii de servicii de plăţi prin Internet vor trebui să-şi întărească procedurile de securitate până în luna august a anului viitor, pentru a combate recrudescenţa cazurilor de fraude financiare online.
Cele mai recente date statistice ale Băncii Centrale Europene arată că, în 2012, pierderile generate de fraude legate de plăţi online cu cardul s-au ridicat la 794 milioane de euro, în creştere cu 2% faţă de anul anterior.
Ghidul de orientări publicat de EBA le cere procesatorilor de plăţi online să-şi întărească procedurile de identificare pe care trebuie să le parcurgă clienţii înainte de a efectua cu succes plăţi prin intermediul Internetului. În plus, documentul le cere procesatorilor să ofere mai multă asistenţă clienţilor în cazul apariţiei de fraude online şi să iniţieze programe de comunicare şi educaţie care să sporească gradul de conştientizare al clienţilor cu privire la riscurile efectuării de plăţi prin Internet.
Printre altele, EBA vrea ca toţi procesatorii de plăţi online să implementeze proceduri de autentificare în doi paşi (Two-factor Authentification) a clienţilor care vor să efectueze operaţiuni financiare prin intermediul Internetului.
În legătură cu protecţia datelor personale ale clienţilor, EBA precizează că ghidul său de orientări prevede că procesatorii de plăţi trebuie să-i încurajeze pe comercianţii online să nu reţină şi să nu stocheze nici un fel de date sensibile legate de plăţile efectuate şi, în plus, să implementeze măsuri de protecţie a acestor date. Mai mult, procesatorii de plăţi trebuie să monitorizeze comportamentul comercianţilor online şi să le impună prin contract implementarea de măsuri de protecţie a datelor personale ale utilizatorilor, sub sancţiunea rezilierii contractelor.
Totodată, UE îşi revizuieşte Directiva privind Serviciile de Plăţi, scopul fiind acela ca reglementările în domeniu să devină mai sigure, mai competitive şi mai "prietenoase" cu consumatorii. În urma revizuirii, Directiva ar putea conţine norme mai exigente, însă acestea nu vor intra efectiv în vigoare decât în 2017 sau 2018.
"Ghidul de orientări al EBA furnizează baza legală pentru crearea unui mediu corect de reglementare pentru toţi jucătorii de pe piaţa procesării de plăţi din UE", a declarat şeful diviziei de protecţie a consumatorilor din cadrul EBA, Geoffroy Goffinet.
Înmulţirea semnificativă a cazurilor de fraude bancare online vine în paralel cu declinul infracţionalităţii bancare "clasice", convenţionale, aflată în cel de-al patrulea an consecutiv de scădere. Potrivit datelor Federaţiei Bancare Europene, anul trecut, cele 32 de state europene reprezentate în organizaţie au raportat în total un număr de 2.347 de cazuri de jafuri de bănci, cu 11% mai puţine decât în 2012. De asemenea, s-au consemnat 175 de atacuri asupra vehiculelor transportatoare de cash, în scădere cu 29% faţă de anul anterior.
Ghidul de orientări al EBA a fost elaborat în colaborare cu Forumul European pentru Securitatea Plăţilor Retail, o structură de colaborare la care participă bănci centrale şi instituţii de reglementare a industriei de procesare de plăţi din Europa. Băncile centrale locale vor fi cele care vor obligaţia de a supraveghea implementarea normelor cuprinse în ghidul de orientări.