BUSINESS
Prima linie automatizata din Romania care utilizeaza combustibili alternativi la producerea cimentului a fost inaugurata la Deva.
Prima linie automatizata din Romania care utilizeaza combustibili alternativi la producerea cimentului a fost inaugurata la Deva de CarpatCement. Investitia se ridica la 600.000 euro. Fabricile de la Bicaz si Fieni ale grupului vor beneficia si ele de instalatii asemanatoare incepand din toamna, respectiv de anul viitor.
ADRIAN MIHAI, CATALIN BUDESCU
Combustibilii alternativi care vor putea fi utilizati sunt: cauciucuri uzate, ulei uzat si mixturi de deseuri lemnoase si petroliere. Consumul liniei de la Deva este de 8 tone/zi, iar cantitatea de cauciucuri deja colectata este de 3.000 de tone. Folosirea acestei tehnologii va conduce la o diminuare cu aproximativ 8% a combustibililor traditionali folositi in acest moment.
Deocamdata, totusi, nu se pune problema de o reducere a costurilor, dar se spera ca in 2-5 ani acest lucru se va face simtit, a declarat Mihai Rohan, director general al CarpatCement Romania. In prezent, colectarea se face pe cont propriu, dar reprezentantii companiei spera ca in viitor cauciucurile uzate sa ajunga la poarta fabricii cu un cost zero.
Investitiile companiei programate pentru acest an sunt de 10,5 milioane euro, dintre care 2,5 milioane sunt destinate protectiei mediului. In primele cinci luni ale acestui an, vanzarile au crescut cu 15%, fapt ce-l face pe Rohan sa mizeze pe o crestere de 10% a cifrei de afaceri in acest an.
Citește pe Antena3.ro
Strazi beton
In alta ordine de idei, Mihai Rohan, director general al CarpatCement Romania, a insistat pe necesitatea adoptarii de catre constructorii romani de drumuri a solutiei tehnice bazate pe beton in locul celei traditionale, care utilizeaza bitumul. El a dat exemplul Austriei si Germaniei, tari in care in ultimii cinci ani s-a construit doar pe beton. Rezistenta este mult mai mare, de pana la 30 de ani fata de doar cinci ani, cea a unei autostrazi din bitum. "In general, costurile sunt cam aceleasi", a mentionat directorul. El spera ca autostrada Transilvania, construita de Bechtel, sa fie facuta din beton. "Deocamdata, nu se pune problema de contracte. Sunt doar declaratii de intentie. Le-am oferit produsele noastre", a precizat Rohan.
Un munte de roti
Romania se confrunta cu o adevarata problema de mediu, din cauza cauciucurilor uzate si abandonate in voia sortii - pe camp sau pe terenurile virane de la marginea oraselor. Datele statistice arata ca in tara noastra existau, la nivelul anului 2002, circa 60.000 de tone de anvelope uzate. Daca cineva s-ar stradui sa le puna una peste alta, relieful Romaniei s-ar imbogati cu un nou munte. De deseuri, bineinteles. Partea proasta este ca din aceasta cantitate numai circa o treime este colectata de agentii economici autorizati. Astfel, in 2002, acestia au reusit sa "agoniseasca" 7.000 de tone de roti uzate. In 2003 recolta a fost ceva mai bogata: 14.500 de tone.Legea spune ca importatorii si comerciantii de anvelope noi si/sau uzate si destinate reutilizarii au obligatia de a strange si respectiv de a reutiliza, refolosi, resapa, recicla si/sau valorifica termoenergetic intreaga cantitate de anvelope uzate colectate. Si va fi pusa in practica etapizat, in perioada 2005 - 2007, incepand cu 1 ianuarie. Astfel, in anul 2005 urmeaza sa fie reciclat un procent de 60% din cantitatea de cauciucuri uzate detinuta, in 2006 - 70%, ca in anul 2007 cantitatea sa ajunga la un procent de circa 80%.
Anvelopele uzate pot fi reciclate prin producerea de pudreta si cauciuc regenerat sau pot fi valorificate termoenergetic prin co-incinerare in fabricile de ciment, datorita potentialului caloric ridicat, de circa 6.000 Kcal/kg. De altfel, aceste fabrici folosesc o foarte mare parte din anvelopele uzate ca inlocuitor partial de combustibil conventional in procesul de obtinere a clincherului.