x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Astăzi e ziua Autostrăzii Transilvania Împlinește 16 ani și 75 de kilometri (din 416)

0
Autor: Dan Straut 16 Iun 2020 - 08:46
Astăzi e ziua Autostrăzii Transilvania Împlinește 16 ani și 75 de kilometri (din 416) ARTUR MUSTATA/ROMPRES/ CLUJ-NAPOCA, ROMANIA: Participarea premierului Adrian Nastase la deschiderea oficiala a lucrarilor la autostrada Transilvania "Brasov - Cluj Napoca - Bors", 16 iunie 2004. In imagine (de la stg la dr): ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Miron Mitrea, Ioan Rus, candidatul PSD la Primaria Municipiului Cluj, premierul Adrian Nastase si vicepresedintele Companiei Bechtel, Charles Redman. "STIRE PE FLUX" ROMPRES Foto/ Artur MUSTATA
Vezi galeria foto


În urmă cu 16 ani, pe 16 iunie 2004, oficialități de prim rang tăiau panglica de lansare a lucrărilor pe Autostrada Transilvania (Brașov-Borș) și promiteau că în maximum 10-12 ani acest megaproiect de infrastructură va fi dat în folosință. Acum se poate circula pe doar o cincime din traseu (75 de kilometri din cei 416 proiectați), șoseaua de viteză fiind construită pe tronsoane disparate. Cele mai multe dintre acestea pornesc dintr-un câmp și ajung în vreun sat sau la marginea vreunui oraș. În ziua inaugurării, când utilajele - aduse cu elicopterul la șantier - duduiau pe muzică de Vivaldi, se credea sincer că viitoarea autostradă A3 va costa 2,2 miliarde de euro. Dar numai partea deja construită a costat 1,8 miliarde (mai mult de 25 de milioane de euro/km) și azi se estimează că totalul costurilor pentru întregul proiect ar fi de 6 miliarde de euro.

 

 

În dimineața zilei de 16 iunie 2004, Adrian Năstase, Miron Mitrea, Ioan Rus și Charles Redman - vicepreședinte Bechtel - tăiau panglica pentru demararea lucrărilor de construcție a celui mai ambițios proiect de infrastructură din perioada postdecembristă: Autostrada Transilvania. Atmosfera sărbătorească era întreținută cu fondul sonor al „Anotimpurilor” lui Vivaldi, pentru că se credea, ca și acum, că această simfonie este benefică pentru creație. Iar utilajele (buldozere și excavatoare) fuseseră aduse cu elicopterul și „plantate” pe șantierul de inițiere a lucrărilor, undeva lângă orașul Turda. Era an electoral, așa că totul trebuia să fie impecabil și să emane mesaje triumfale…

 

Un contract controversat

Contractul pentru execuția autostrăzii a declanșat suspiciuni încă de la semnarea sa, din cauza prețului și pentru că a fost acordat direct unei companii, fără vreo licitație. În data de 18 noiembrie 2003, Guvernul Năstase emitea Ordonanța de Urgență nr. 120, prin care mandata fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) să negocieze direct cu constructorul american Bechtel. În timp, s-a dovedit însă că acesta a fost unul dintre cele mai păguboase contracte din istoria modernă a României. Nu e de mirare, astfel, că documentația a dispărut în totalitate, iar unele voci au afirmat că, de fapt, contractul a servit drept recompensă pentru aderarea României la NATO. Câtă vreme totul e ținut la secret, e loc pentru orice speculație…

La mai puțin de un an după începerea lucrărilor, în 2005, premierul de atunci - Călin Popescu Tăriceanu - îl mandata pe ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, să renegocieze contractul. Renegocieri au mai avut loc și în 2009 - când premier era Emil Boc și ministru al Transporturilor era Radu Berceanu - și în 2011, când ministru al Transporturilor era Anca Boagiu. În final, când a devenit clar pentru toată lumea că americanii nu vor termina autostrada la timp, contractul a fost reziliat, în 2013. Statul român a plătit în total, până la acea dată, 1,4 miliarde de euro, cu tot cu penalități, dar Bechtel nu construise decât 52 de kilometri pe traseul Câmpia Turzii-Gilău, adică puțin peste 10% din lungimea autostrăzii.

 

Date tehnice

Conform proiectului, Autostrada Transilvania este împărţită în 8 secţiuni (1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 3A, 3B, 3C), construcţia sa urmând să includă şi realizarea a 300 de poduri, 73 de pasaje şi 19 noduri rutiere. Stadiul actual al realizării autostrăzii este următorul: 75 de kilometri sunt dați în circulație, 146 de kilometri se află în faza de studiu de fezabilitate iniţial şi/sau corecţii de traseu și 195 de kilometri sunt în diverse faze de pregătiri, licitare sau contractare. Chiar săptămâna trecută, CNAIR a anunțat semnarea contractului de proiectare și execuție pentru tronsonul Chiribiș-Biharia (29 de kilometri) și desemnarea câștigătorilor pentru construcția tronsonului Zimbor - Poarta Sălajului (12,5 kilometri).

 

 

Cine este Bechtel

Bechtel este un gigant american care activează atât în domeniul construcțiilor, cât și în sectoarele energetic, minier și militar. Corporația are venituri de peste 25 de miliarde de dolari anual și mai mult de 50.000 de angajați, fiind este cea mai mare companie de construcții din SUA. Societatea a fost înființată în anul 1898 de către Warren A. Bechtel și este una dintre cele mai mari societăți private din America de Nord.

 

 

Cu viteza melcului, putea fi gata în 7 ani

Vitezele medii de înaintare ale melcilor oscilează între 150 şi 180 de metri pe zi, în funcție de specie, potrivit datelor disponibile pe mai multe site-uri specializate în analiza comportamentului animalelor. Asta înseamnă aproximativ 65 de kilometri pe an. Rezultă că - statistic vorbind - dacă s-ar fi construit cu viteza melcului, cei 416 kilometri ai Autostrăzii Transilvania ar fi fost gata în mai puțin de 7 ani de la demararea lucrărilor, respectiv în vara anului 2011.

 

 

Pe Autostrada Transilvania, partea carosabilă este de 2 x 7,5 metri, zona mediană are 3 metri, benzile de staţionare de urgenţă sunt de câte 2,5 metri pe fiecare sens, iar acostamentele au 0,5 metri.

 

La tăierea panglicii de lansare a lucrărilor, oficialii români îl flancau pe vicepreședintele Bechtel, Charles Redman. FOTO: Agerpres

Citeşte mai multe despre:   autostrada transilvania

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Titlurile de stat Tezaur pot fi cumpãrate și în luna august 2021

Titlurile de stat Tezaur pot fi cumpãrate și în luna august 2021
Ministerul Finanțelor a anunțat că titlurile de stat Tezaur vor putea fi cumpărate și în luna august. Ministerul va face trei noi emisiuni de titluri de stat în cadrul acestui program. Potrivit unui...

Agroland Agribusiness a atras 10 milioane de lei printr-un plasament privat de obligaţiuni

Agroland Agribusiness a atras 10 milioane de lei printr-un plasament privat de obligaţiuni
Agroland Agribusiness (simbol bursier AAB), companie care vinde input-uri pentru agricultură, parte a grupului Agroland, a încheiat anticipat, chiar în prima zi, o ofertă primară de vânzare de obligaţiuni de tip...

Reducerea risipei alimentare poate aduce beneficii fiscale

Reducerea risipei alimentare poate aduce beneficii fiscale
Risipa alimentară reprezintă o preocupare din ce în ce mai mare la nivel global, fiind în atenția principalelor organizații mondiale, dar și a autorităților naționale, care monitorizează fenomenul și caută...

Bitdefender: Val masiv de e-mail-uri de șantaj în România. Hackerii cer 1.250 de dolari

Bitdefender: Val masiv de e-mail-uri de șantaj în România. Hackerii cer 1.250 de dolari
Cercetătorii în securitate informatică de la Bitdefender au depistat o campanie amplă de e-mail-uri de șantaj care păcălesc țintele că atacatorii ar avea acces la toate conturile și ar deține imagini...

Încasări record din TVA. 36 miliarde de lei în primul semestru din 2021

Încasări record din TVA. 36 miliarde de lei în primul semestru din 2021
Statul a încasat din TVA 36 miliarde de lei în primele 6 luni din 2021, un nivel record în termeni nominali, arată execuţia bugetară publicată de Finanţe. Încasările din TVA au crescut atât în...

Comisia Europeană a aprobat condiționat preluarea Telekom Romania de către Orange

Comisia Europeană a aprobat condiționat preluarea Telekom Romania de către Orange
Comisia Europeană și-a dat acceptul pentru preluarea Telekom Romania (TKR) de către Orange SA, în bara Regulamentului UE privind concentrările economice. Organe preia astfel 30%...

Alertă la Cernavodă. Unitatea 2 s-a deconectat de la sistemul energetic, în urma unei avarii

Alertă la Cernavodă. Unitatea 2 s-a deconectat de la sistemul energetic, în urma unei avarii
Unitatea 2 a CNE Cernavodă s-a deconectat automat de la Sistemul Energetic National miercuri seara, ca urmare a unei avarii în sistemul energetic care a afectat partea clasică, fătă a fi afectate funcțiile de...

Mâncarea falsă care ne invadează frigiderul

Mâncarea falsă care ne invadează frigiderul
Galerie Foto Foarte mulți români își doresc să mănânce sănătos, iar acest trend al ultimilor ani a fost exploatat de falsificatorii de produse Bio, Eco, naturale și tradiționale care au invadat piața românească,...

Sistemele de irigații așteaptă încă banii promiși

Sistemele de irigații așteaptă încă banii promiși
Strategia națională pentru irigații prevedea investiții de de un miliard de euro în perioada 2016-2020. În purul stil românesc, strategia a rămas pe hârtie, iar investițiile nu au depășit 25% din această...

De ce nu vor românii 2 milioane de euro pentru a se asocia

De ce nu vor românii 2 milioane de euro pentru a se asocia
Galerie Foto Multe dintre problemele agriculturii din România își au rădăcinile în perioada regimului comunist dictatorial, când oamenilor li s-au confiscat terenurile, pentru a se înființa cooperative. Deși Uniunea...

Culturile-vedetă care aduc profit

Culturile-vedetă care aduc profit
Galerie Foto Culturile de plante aromatice și exotice sunt cele mai profitabile din punct de vedere al productivității și al cererii pe piața internă și internațională, dar și din cel al posibilităților de finanțare din...

Locavor de Ciurila: hartă interactivă pentru clujeni

Locavor de Ciurila: hartă interactivă pentru clujeni
Galerie Foto Mișcarea locavor a început să aibă adepți și în România, chiar dacă e la început. S-au făcut primii pași în direcția bună: circa 30 de producători din comuna Ciurila, aflată nu departe de Cluj-Napoca, au...

De ce ne-ar falimenta interzicerea exportului de animale vii

De ce ne-ar falimenta interzicerea exportului de animale vii
Galerie Foto România ocupă locul III în Uniunea Europeană în topul crescătorilor de ovine și caprine și se plasează pe primul loc în lume la exportul acestor animale vii, cu o valoare de aproximativ 180 de milioane de euro...

Conceptul ecologic „De la fermă la furculiță” și costurile lui

Conceptul ecologic „De la fermă la furculiță” și costurile lui
Galerie Foto Mâncarea a devenit subiect de importanță strategică pentru Uniunea Europeană, producerea hranei fiind inclusă în Pactul Verde/Ecologic European (Green Deal), prin Strategia „De la ferma la furculiță” (Farm...
Serviciul de email marketing furnizat de