Nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030, conform Masterplanului de transport, sunt de 36 miliarde de euro. Suma reprezintă o treime din Produsul Intern Brut (PIB) al României pentru anul 2018, cel mai mare din istorie.
Concluziile unei cercetări realizate de Euler Hermes arată că sectorul transporturilor trece printr-o perioadă favorabilă, legată direct de contextul economic, în principal de creşterea consumului privat, care în 2017 a crescut cu mai mult de 10%. În acest context, aproape un sfert din exportul total de servicii al României de anul trecut, care însumează 20 miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de mărfuri.
6 miliarde de euro este industria transportatorilor din România, echivalentul a 5% din PIB
„Infrastructura rămâne o piedică majoră pentru dezvoltarea sectorului şi, în sens larg, a economiei naţionale (cu doar 800 km de autostradă şi alţi 60 km previzionaţi a se inaugura în 2018). Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii consideraţi în indicii care măsoară competitivitatea economiilor, cum ar fi şi Indexul Competitivităţii Globale al WEF, în care în 2017 România pierde şase poziţii faţă de 2016, fiind clasificată pe locul 68 din 137 ţări. Nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro”, arată studiul.
Care ar fi soluţiile
Soluţiile de finanţare ar fi utilizarea fondurilor structurale, dar şi cele din Fondul European de Investiţii Strategice, precum şi utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai bună a proiectelor către nevoile concrete de dezvoltare a economiei, concluzionează cercetarea.
În România sunt peste 35.000 de firme şi PFA-uri de transport rutier, care operează peste 180.000 de vehicule, unde sunt angajaţi aproximativ 360.000 de şoferi profesionişti. Totuşi, mai puţin de 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.
Potrivit sursei citate, piaţa românească a transporturilor este dominată de transportul rutier şi de industriile conexe, fiind axată pe spaţiul comunitar cu mai mult de 90% din transporturile efectuate.