Producatorul oltean Avioane Craiova vrea sa realizeze anul viitor un nou model de avion, care sa realizeze operatiuni de "politie aeriana" si care sa fie vandut si peste hotare.
"Vrem sa incercam sa realizam un alt avion impreuna cu o serie de companii romane si straine. Acesta va intreprinde sarcini de politie aeriana. Tinta noastra este Ministerul Apararii, dar putem iesi cu el si pe alte piete. Am solicitat in acest sens ministerului o platforma, si cand spun platforma ma refer la un avion dintre cele indisponibile, pentru a putea dezvolta pe el noul model", a declarat joi Marin Stancu, directorul general al companiei, la conferinta "Platforma industriala a Craiovei – oportunitati de dezvoltare", alaturi de investitori romani si straini.
In acest moment, avioanele IAR-99 "Soim" nu se mai cauta, iar din cele 24 de avioane "Soim" aflate in serviciu, 22 sunt folosite pentru scoala de aplicatie a fortelor aeriene de la Boboc, judetul Buzau. Pe acestea se antreneaza tinerii piloti. In ciuda costului redus, de doar 6 milioane de euro pe aparat, compania nu a gasit clienti in strainatate. Societatea de stat vrea sa isi diversifice activitatea, dupa ce avioanele produse la Craiova nu au avut pana acum decat un singur client, respectiv Ministerul Apararii al tarii noastre.
Stancu a completat ca societatea intentioneaza sa treaca de la aviatia militara spre lucrari de mentenanta in zona civila. "Suntem in discutii avansate pentru o investitie de 4-5 milioane de euro. La finalul acesteia vom putea realiza lucrari pe avioane Boeing 737 si Airbus A320", a mai afirmat directorul. Se urmareste inclusiv crearea unei capacitati de vopsire a avioanelor.
De asemenea, compania se afla in tratative cu Statul Major al Fortelor Aeriene, pentru a efectua revizia a patru aeronave. "Din 2012, mai mult ca sigur vom primi comenzi pentru (revizii la – n.r.) patru avioane, doua «Soim» si doua normale."
Compania si-a prezentat proiectele in fata mai multor grupuri straine: Honeywell, Makino, Mott MacDonald si Portsmouth Aviation. "Scopul nostru e sa ne extindem amprenta in Romania, in industria aerospatiala", a declarat Jakub Hoda, reprezentantul Diviziei de Aparare si Industrie Aerospatiala a Honeywell.
Avioane Craiova are o situatie financiara foarte grea. Compania a inregistrat in primele noua luni ale acestui an pierderi de 6,36 milioane de lei, cu 30% sub cele de anul trecut, la venituri de 2,77 milioane de lei, potrivit raportarilor trimise la Bursa de Valori Bucuresti (BVB). Compania a trecut recent printr-o schimbare de management, actionarul majoritar, Ministerul Economiei (cu 80,97% din actiuni) decizand in data de 6 iunie schimbarea din functie a directorului general Radu Costasu cu actualul executiv Marin Stancu.
La inceputul acestui an, Ministerul Economiei a anuntat o decizie de stergere datoriilor istorice de 10,7 milioane de euro ale Avioane Craiova, ca parte a unui plan de "curatare" a 240 de milioane de euro, aproape un miliard de lei, din datoriile care atarna asupra industriei de aparare. Pana acum nu a fost luata nici o decizie. Producatorul oltean este ravnit pentru zestrea sa imobiliara, insa autoritatile au dorit companii care sa continue activitatea de productie.
In ultimii ani, societatea de stat a trecut prin doua tentative esuate de privatizare. In urma cu trei ani, grupul ceh Aero Vodochody fusese selectat pentru negocieri, dupa ce oferise 16,8 milioane de euro: 4,2 milioane pentru actiuni, 3,3 milioane de euro pentru capitalul de lucru si 8,8 milioane de euro pentru investitii tehnologice, din care 4,5 milioane in primul an. Si suedezii de la Saab au vrut fabrica. Nici una dintre companii nu s-a inteles cu statul, fiecare punand conditii care depaseau prevederile legale din acel moment, potrivit reprezentantilor Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).