Războiul accizei a lansat în spaţiul public o sumedenie de fabulaţii despre “vinovăţia” preţului ridicat al carburanţilor în România. Traian Băsescu a lansat războiul accizei pentru a avea o platformă de atac împotriva Guvernului dar şi o trambulină pentru noul partid prezidenţial care trebuia să se arate un apărător al portofelului românilor. Băsescu şi Udrea au deturnat discuţia reală privind cauzele creşterii de preţuri şi au plasat-o în zona populismului rudimentar. Realitatea arată că principala cauză a creşterii preţurilor la pompă a fost trecerea în 2009 la TVA de 24%. Suplimentarea cu 5 puncte procentuale a acestei taxe a plasat România între ţările cu cel mai înalt nivel de TVA din UE, fiind depăşită doar de Ungaria (27%), Danemarca şi Suedia (25%). Acciza, altă componentă a preţului, a fost negociată cu autorităţile comunitare aşa încât suplimentarea de la 1 aprilie este o linguriţă în comparaţie cu polonicul servit de Guvernul Boc.
TVA de 24% a umflat preţurile
Creşterea accizei la carburanţi cu 7 cenţi/litru va face ca preţul motorinei să fie mai ridicat decât în Germania sau Austria, a anunţat preşedintele Traian Băsescu, de la Palatul Cotroceni. Motorina din România va fi mai scumpă decât cea din Austria, deşi austriecii exploatează resursele petroliere din ţara noastră. Lanţul economic ar fi următorul: OMV-ul extrage petrol din România, îl rafinează şi-l transportă către Austria. Iar dacă s-ar adăuga costurile de rafinare, transport, alte costuri ale companiei şi motorina pe care o vinde în Austria (din petrol românesc) tot ar fi mai ieftină decât în Austria. Din cauza accizei lui Ponta, susţine şeful statului. „Deja motorina va fi mai scumpă ca-n Germania sau decât în Austria, în condiţiile în care OMV-ul austriac exploatează resursele din România. E inadmisibil şi politic şi moral ce face premierul Ponta. De aceea, îmi permit să-l rog din nou să renunţe la această acciză”, a spus Băsescu.
Realitatea se vede în structura preţurilor
O scurtă analiză a structurii preţurilor în statele UE arată însă că Traian Băsescu interpretează lucrurile după cum îi convine. Litrul de motorină costă 1,315 euro în Austria şi 1,358 euro în România. Diferenţa provine nu din acciză (0,397 euro în Austria faţă de 0,330 în România) ci din diferenţa de TVA: 20% în Austria, 24% în România. În structura preţului, TVA reprezintă 0,219 euro în Austria şi 0,263 euro în România. Diferite sunt şi marjele de profit încasate în Austria (0,225 euro/litru) şf România (0,291 euro/litru). Una peste alta, fără TVA românii ar plăti mai puţin pe motorină cu un cent decât austriecii (1,095 euro/litru faţă de 1,096 euro/litru).
Comparativ cu Germania situaţia stă cu totul altfel. Chiar şi după scumpirea benzinei şi motorinei cu 7 cenţi, românii plătesc în continuare preţuri mai mici la pompă. În Germania preţurile sunt de 1,608 euro/litrul de benzină şi 1,430 euro/litrul în cazul motorinei.
Aceeaşi structură a preţurilor ne arată de ce vecinii unguri scot mai puţini bani din buzunar atunci când fac plinul la maşină. În ciuda TVA-ului de 27%, cel mai ridicat din Uniunea Europeană, preţurile sunt mai mici decât în România datorită marjei reduse de profit a benzinarilor. Mol, principala companie din Ungaria este de stat, iar marja de profit în formarea preţurilor este de doar 0,155 euro/litru. Spre comparaţie, benzinarii care activează în România sunt doar firme private cu capital majoritar străin, iar marja de profit este de 0,291 euro/litru, aproape dublu faţă de comapniile din Ungaria.