x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bem mai mult suc decât apă

Bem mai mult suc decât apă

de Irina Crudu    |    06 Noi 2009   •   00:00
Bem mai mult suc decât apă
Sursa foto: Jurnalul foto/

Românii beau mai mult suc şi cafea decât apă minerală sau plată, în ciuda tendinţei europene de a consuma chiar şi de două ori mai multă apă pe zi decât suc.



Anul trecut, în România s-au consumat în total 3.200 milioane de litri de băuturi răcoritoare, fiecare român consumând în medie 150 de litri de băuturi carbogazoase, necarbonatate, ceaiuri şi cafea îmbuteliate, băuturi concentrate şi energizante, precum şi apă plată şi minerală. Astfel, un român bea zilnic aproape jumătate de litru de suc sau apă plată şi minerală, potrivit unui studiu al companiei Euromonitor.

Atunci când ne uităm însă la împărţirea celor peste 3.000 milioane de litri de băuturi de răcoritoare observăm faptul că aproape jumătate din consumul de băuturi răcoritoare, 1.400 milioane de litri, este realizat de împătimiţii băuturilor acidulate. Cealaltă jumătate este împarţită între consumatorii de apă plată şi minerală, sucuri necarbonatate (sucurile neacidulate şi naturale), băuturi energizante, ceaiuri şi cafeaua la doză.

COLA ŞI SUC DE PORTOCALE
Segmentul de băuturi acidulate este condus de Coca Cola, cu o cotă de piaţă de 25,2%. Principalii competitori sunt Pepsi, Grupul Romaqua şi European Drinks, aceste patru companii acoperind peste două treimi din piaţa de băuturi răcoritoare în 2008. "Cola a mai pierdut însă din cota de piaţă deţinută în ultimii ani din cauza eforturilor făcute de către îmbuteliatorii de apă minerală şi plată de a promova aceste produse", potrivit Euromonitor.

Preferinţele de consum ale românilor în ceea ce priveşte băuturile naturale de fructe şi nectar se îndreaptă, în proporţie de 25,6%, spre sucurile de portocale, urmate de multifruct (13%), piersici, în proporţie de 12,3%, şi pere, 7%, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă MEMRB, realizat pentru United Romanian Breweries Bereprod (URBB). Diferenţa notabilă între băuturile neacidulate, suc natural şi nectar o face procentul de fruct deţinut de băutură şi bineînţeles preţul mai ridicat la cele din urmă.

România este o piaţă atipică în ceea ce priveşte consumul de sucuri naturale. Unele arome, precum portocalele roşii, unele mixuri şi băuturile de coacăze negre existând exclusiv în România sau având un succes foarte mare doar la consumatorii români.

RĂCORITOARE DE 2,8 MILIARDE DE EURO
Valoarea pieţei de băuturi răcoritoare a fost estimată de Euromonitor la 2,8 miliarde de euro în 2008 şi va urca la 3,1 miliarde de euro în 2011. Deşi la un nivel destul de ridicat în comparaţie cu ţări precum Ungaria, unde valoarea estimată a pieţei de băuturi răcoritoare este de 1,1 miliarde de euro, România este încă departe de Franţa şi Spania, ale căror pieţe au fost estimate, în 2009, la 12,7 miliarde de euro, respectiv 19,2 miliarde de euro.

DIFERIŢI DE RESTUL EUROPEI
Piaţa de băuturi răcoritoare din România este una atipică, potrivit studiului Euromonitor şi a declaraţiilor jucătorilor din domeniu, neurmărind tendinţa pieţei europene de a consuma mai multă apă, plată sau minerală, sucuri naturale în detrimentul celor acidulate.

România este astfel singura ţară, din cele 5 monitorizate de compania de cercetare, unde se consumă mai multe băuturi acidulate decât apă. În Ungaria, de exemplu, anul trecut s-a băut o cantitate aproape dublă de apă plată sau minerală faţă de băuturi acidulate. Din 1.863 de litri consumaţi în total, jumătate, adică 992,5 litri, au fost de apă plată şi minerală, 570 litri de băuturi carbonatate şi doar 182 litri de sucuri naturale. Restul de 118 litri au fost reprezentaţi de ceaiuri şi cafea, de băuturile energizante şi cele concentrate.

×
Subiecte în articol: economic