Ţiţeiul Brent, tranzacţionat pe bursa de la Londra, a ajuns la 123 de dolari pe baril în urma cutremurului de 7,4 grade din Japonia şi din cauza faptului că revoltele din Africa de Nord nu dau semne a se termina curând. Petrolul pentru piaţa din SUA a ajuns şi el la 110 dolari.
"Creşterea persistentă a preţurilor la petrol în ultima decadă sugerează că pieţele globale de petrol au intrat într-o perioadă de lipsă din ce în ce mai mare", arată FMI într-un raport despre economia globală. Analiza făcută de instituţia internaţională arată că marile economii aflate acum pe val, precum China, India şi Brazilia au nevoie de tot mai mult combustibil, fiind printre cele mai populate de pe planetă. De asemenea, consumul de ţiţei pe cap de locuitor a fost în stagnare în SUA şi statele membre OECD din anii ’80 încoace, dar este într-o creştere accelerată în China.
Un studiu al băncii britanice HSBC spunea în 24 martie că un miliard de autoturisme noi vor fi puse în circulaţie până în 2050, ceea ce va creşte cererea de petrol cu 110%, până la 190 milioane de barili pe zi. Numai că nimeni din industria petrolieră nu-şi imaginează că producţia va putea fi dublată.
Vineri, într-o adevărată cascadă de evenimente, atât Petrom, cât şi ceilalţi doi mari jucători de pe piaţă, Rompetrol şi Lukoil au ridicat preţurile la carburanţi. Petrom a majorat preţurile cu 9 bani pe litru, iar cel mai scump sortiment, OMV Carrera 100 a ajuns la 6,01 lei pe litru. Tot cu nouă bani a scumpit combustibilii şi Rompetrol, cel mai mult fiind sortimentul Alto 101, cu 6,02 lei pe litru. Dar, în fapt, preţurile pot fi mult mai mari, deoarece atât Petrom, cât şi Rompetrol au o politică prin care administratorii staţiilor de benzină pot varia preţurile cu +/- 5% faţă de cele anunţate de companie. Lukoil a majorat preţurile cu doar 6 lei pe litru însă nici o varietate nu are preţuri peste 6 lei. Astfel, preţul benzinei Ecto a crescut de la 5,69 lei la 5,75 lei pe litru, iar cel al motorinei Ecto Super Diesel a fost majorat de la 5,59 lei la 5,65 lei pe litru, potrivit datelor publicate pe pagina de Internet a Lukoil România. Sortimentele Euroluk 95 şi Euro L Diesel au fost scumpite cu cinci bani, la 5,26 lei şi 5,33 lei pe litru. În acest an, petroliştii au majorat preţurile cu peste 5%, după ce anul trecut INS a calculat că preţurile au urcat cu 15% iar în 2009 cu alţi 13%. Faţă de nivelurile minime din 2009, când barilul de ţiţei ajunsese la 36 de dolari, carburanţii s-au scumpit cu aproape 40%. Statul, transportatorii şi şoferii acuză rapacitatea companiilor petroliere, în vreme ce firmele în cauză spun că majorarea TVA, creşterea accizelor, eliminarea unor facilităţi fiscale şi deprecierea leului cuplată cu scumpirea continuă a ţiţeiului pe bursele internaţionale au dus la această situaţie. Consiliul Concurenţei a demarat o anchetă pe piaţa carburanţilor încă din 2005 dar nici până acum nu a încheiat-o. În urmă cu o lună premierul Boc caracteriza creşterea preţurilor la benzină şi motorină drept "aberantă" şi anunţa că statul va utiliza toate pârghiile pe care le are la dispoziţie. Apoi, Boc s-a sucit şi a spus într-o emisiune televizată că poate doar "să roage" companiile să reducă preţul, dar că poate fi refuzat. Fiscul a demarat la începutul anului o serie de controale la mai multe companii petroliere.
Citește pe Antena3.ro