ECONOMIC
Cotatiile internationale ale titeiului, care a ajuns la 50 de dolari/baril, se vor face resimtite in preturile carburantilor romanesti in urmatoarele 45 de zile. Ieri-dimineata, cotatiile titeiului au depasit pragul de 50 de dolari/baril, confirmand temerile analistilor. Conducerea FMI apreciaza ca preturile se vor mentine la un nivel ridicat. O noua scumpire a carburantilor din Romania pare inevitabila.
ADRIAN N. IONESCU
CERERE MARE. Dincolo de temerile privind productia de titei din Rusia, respectiv violentele din Orientul Mijlociu si Nigeria, analistii considera drept cauza fundamentala a scumpiri titeiului cresterea cererii mondiale, mai ales datorita ritmului cresterii economice a Chinei. Petrolul s-a scumpit cu 25% in acest an, iar specialistii nu intrevad o scadere semnificativa a cotatiilor internationale.
Presedintele Fondului Monetar International (FMI), Rodrigo Rato, a apreciat saptamana trecuta ca preturile nu vor cunoaste o scadere in perioada imediat urmatoare, in afara de nivelul ridicat al cererii, invocand si investitiile reduse in infrastructura petroliera si mai ales in domeniul stocarii. In noile conditii, relansarea economiei mondiale a devenit subiect de polemica intre specialisti.
EFECTE. Scumpirea carburantilor pare inevitabila, potrivit reprezentantilor operatori de pe piata romana. Petrom spune ca va analiza noile conditii ale pietei, mai ales ca abia a trecut o luna de la ultima scumpire, si invocand, ca de obicei, avantajul resurselor autohtone de titei, care ii dau un ragaz mai consistent. Ceilalti operatori analizeaza si ei piata, pandind deciziile Petrom.
Presedintele Rompetrol apreciaza ca efectele scumpirii anterioare a carburantilor nu au depasit echivalentul a 11 euro adaugati la cheltuielile medii lunare ale unei familii din Romania. "Trebuie sa tinem seama ca la noi nu se consuma decat 260 litri carburanti pe an si locuitor, in timp ce in fostele tari socialiste, consumul depaseste 300 de litri, iar in Uniunea Europeana este de 503 euro pe locuitor/an", aminteste Patriciu, care nu uita se mentioneze ca numai 30% din pretul carburantilor se datoreaza productiei, restul fiind taxe.
COMPETITIE
"Vom avea o competitie prieteneasca cu OMV", a declarat ieri Dinu Patriciu, care nu a vrut sa dea detalii despre eventuala rascumparare a cotei de 25% de actiuni detinuta de viitorul proprietar al Petrom. Patriciu nu a iesit din limitele frazei "ei sunt decisi sa vanda, noi avem drept de preemtiune la cumparare". Totusi, presedintele Rompetrol a confirmat interesul mai multor fonduri de investitii.Evolutia cotatiei petrolului (dolar/baril) - grafic