x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Calea ferată are nevoie de 20 mld. euro pentru a rămâne în Europa

Calea ferată are nevoie de 20 mld. euro pentru a rămâne în Europa

de Adrian Stoica    |    28 Iun 2019   •   08:33
Calea ferată are nevoie de 20 mld. euro pentru a rămâne în Europa

În timp ce în Europa trenurile de marfă circulă pe calea ferată cu viteze cuprinse între 70 şi 90 km/h, la noi se târăsc cu o viteză medie de 20 km/h pe liniile magistrale, pentru că pe liniile secundare viteza coboară pe multe porţiuni sub cea a unei căruţe, 5-10 km/h. Trenurile de călători InterRegio au viteze medii de 54-58 km/h, iar cele Regio, de 37-40 km/h. În prezent, nu mai puţin de 60% din infrastructura feroviară a depăşit termenul de scadenţă în privinţa reînnoirii şi modernizării.

 

 

De ani de zile, singura măsură care se ia pentru evitarea unei tragedii pe calea ferată este reducerea vitezei. În primăvară, pe calea ferată erau impuse 470 de restricţii de viteză pe o lungime cumulată de 799 de km. Pentru a permite trenurilor să circule la viteza proiectată, compania CFR SA ar avea nevoie de 95 de miliarde de lei. Până când vor fi găsiţi aceşti bani, călătorii vor avea parte în continuare de călătorii de coşmar şi de multe bancuri despre CFR.

 

Zeci de miliarde pentru reparaţii

 

Potrivit Contractului de Activitate al CFR SA pe 2019, aprobat de Ministerul Transporturilor, pentru menţinerea actualului raport dintre viteza existentă şi cea proiectată, de 0,828, sunt necesare investiţii de 1,99 miliarde de lei. Pentru aducerea raportului menţionat la valoarea de 1, este necesară o cheltuială de 95,03 miliarde lei. În schimb, pentru creşterea vitezei la 160 de km la oră, atunci la aceste sume ar mai trebui adăugaţi încă 3,1 miliarde de lei. Calculele celor de la Transporturi arată că sunt necesare, în total, 100,12 miliarde de lei (peste 20 mld. euro) pentru a avea un transport pe calea ferată performant.

 

Restricţiile de viteză, marea problemă

 

Pentru ca raportul dintre viteza existentă și cea proiectată să devină unul unitar, CFR SA ar trebui să reabiliteze 9.913 km linii şi 8.974 km terasamente, investiţia fiind estimată la 75,17 miliarde de lei. În plus, ar mai trebui investiţi 21,86 miliarde de lei pentru reabilitarea a 82.584 metri liniari de poduri şi 28.827 metri liniari de tuneluri. Realizarea acestor investiţii ar permite eliminarea restricţiilor de viteză.

 

Din cele 17.694 de poduri şi podeţe, circa 5.000 au nevoie urgentă de reparaţii. Pe multe dintre aceste poduri şi podeţe se circulă cu 5 km/h pentru a se evita o catastrofă.

 

 

1,85 minute de întârziere la 100 de kilometri vor înregistra trenurile de călători în acest an, iar cele de marfă 1,95 minute, conform Contractului de Activitate al CFR SA pe 2019.

 

Total minute de întârziere (mil. minute)

2017        4,96

2016        4,76

2015        3,12

2014        3,24

2013        2,55

2012        4,1

×