x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie DEZVĂLUIRI Jurnalul: Trenurile CFR Călători, trimise să sară de pe șine. Avem vinovatul!

DEZVĂLUIRI Jurnalul: Trenurile CFR Călători, trimise să sară de pe șine. Avem vinovatul!

de Diana Scarlat    |    03 Apr 2023   •   09:00
DEZVĂLUIRI Jurnalul: Trenurile CFR Călători, trimise să sară de pe șine. Avem vinovatul!

Vestea demiterii directorului CFR Călători, după accidentele din ultimele trei săptămâni, a fost fake news, iar scopul a fost acela de a muta atenția românilor de la adevărata problemă a operatorului feroviar de stat. Adevărul dureros este că Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a aprobat doar jumătate din suma necesară funcționării companiei în condiții optime, iar acest lucru nu e o noutate, ci se întâmplă în fiecare an. S-ar putea schimba directorii companiei în fiecare zi, iar rezultatul ar fi același. Tot ce s-a putut face, în ultimii ani, a fost angajarea unor mecanici care nici acum nu sunt suficienți și se află în stadii diferite de formare profesională, iar locomotivele și vagoanele s-au „cârpit” din puținii bani ai companiei, cât să se poate menține circulația trenurilor.

Situația CFR Călători se va îmbunătăți doar atunci când vor fi banii necesari pentru rezolvarea problemelor din ultimii 30 de ani. Statul ar fi trebuit să răspundă solicitărilor venite din partea operatorului propriu, în baza unui contract semnat periodic între Guvern și CFR Călători, prin care statul alocă bani, sub formă de „compensații”. Ultimul astfel de Contract de servicii publice a fost  încheiat pentru perioada 11 decembrie 2022 - 10 decembrie 2023 și aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1453/ 2022. Compensația alocată pentru CFR Călători pentru anul 2023 este, conform contractului, 1,4 miliarde de lei. Dar ARF a tăiat din bani, așteptând rezultate bune, la jumătate de preț, deși toate costurile au crescut într-un ritm accelerat.

Suma de bani pe care o alocă statul român operatorilor feroviari, inclusiv CFR Călători, sub formă de compensație anuală, este stabilită pe baza unui calcul din care rezultă diferența dintre costurile de operare și veniturile înregistrate de operatorii de transport feroviar de călători din vânzarea biletelor, la care se adaugă cota de profit, calculată în baza legii (art. 5 din OUG nr. 12/1998). Compensația propusă este calculată pe baza indicatorilor tren-km și călători-km, pe ranguri de tren.

După reținerea a 10%, compensația de anul acesta pentru CFR Călători a scăzut la 1,23 miliarde de lei, cu aproape 900 de milioane de lei puțin decât este necesar.

Valoarea propusă de ARF pentru compensația CFR Călători în acest an este chiar sub nivelul anului 2014, pentru un volum de activitate similar. „Această situaţie este o caracteristică a ultimilor ani, în fapt lipsa de predictibilitate atât în ceea ce priveşte asigurarea şi cuantumul compensaţiei, lipsă peste care se adaugă inconstanţa în cadrul de legiferare a transportului feroviar de călători, cât şi diminuarea tot mai accentuată a capacităţilor de producţie de profil. Cuantumul compensației reprezintă circa 50% din necesarul fundamentat, având în vedere că din iulie se aplică prevederile Legii nr. 195 a Statutului personalului feroviar, fapt ce duce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare, astfel încât CFR Călători a fundamentat un Buget de Venituri și Cheltuieli pe anul 2023 cu o pierdere de circa 837 milioane lei”, a răspuns compania statului, pentru Jurnalul.

Deficitul de personal nu se poate acoperi

Sindicatele au tras semnale de alarmă, în ultimii ani, arătând că oamenii pleacă din companie, pentru că sunt prost plătiți. După scandalul de săptămâna trecută, conducerea CFR Călători a cerut creșterea salariilor, iar surse din cadrul Ministerului Transporturilor spun că s-ar fi aprobat, ceea ce s-a comentat în spațiul public drept „tupeu maxim”, deși exact despre nivelul de salarizare este vorba, atunci când se pune problema deficitului de personal calificat. Pentru a nu fi accidente pe calea ferată e nevoie de oameni specializați – care vor salarii decente - și de trenuri în stare bună de funcționare. 

Un mecanic de locomotivă nu poate fi angajat și pus să conducă trenuri fără a avea o pregătire de lungă durată și fără a demonstra mai întâi că poate practica această meserie astfel încât să nu pună în pericol viețile oamenilor. Sindicaliștii au rugat guvernele din ultimii ani să țină cont de aceste aspecte și să crească salariile angajaților companiei, pentru că mulți au preferat să demisioneze și să se angajeze la Glovo, unde câștigă dublu față de  CFR Călători.

Compania a răspuns la solicitarea noastră, explicând că din anul 2019 conducerea CFR Călători a dispus şi a adoptat măsurile necesare pentru angajarea de noi mecanici de locomotivă, dar aceștia trec printr-o perioadă de pregătire de doi ani, astfel încât, în acest moment ar fi deja acoperit necesarul de personal, dar deficitul a rămas, pentru că nu au ajuns toți la gradul I (cu experienţă).

„În această situaţie se află 315 mecanici de locomotivă nou angajaţi în perioada 2020-2023, aflaţi în diferite stadii de formare, aceasta în condiţiile necesare înlocuirii mecanicilor de locomotivă pensionabili pe durata următorilor 2 ani”, explică CFR Călători. Iar dacă a vrut să angajeze personal sau să crească salariile, compania a fost blocată de ARF, care nu a alocat un buget suplimentar. Practic, dacă CFR Călători vrea acum să angajeze mecanici, nu îi dă voie ARF, pentru că nu acceptă să aloce bani pentru salariile noilor angajați, cum nu a acceptat nici majorările salariale cerute de conducerea companiei și de sindicate.

„Având în vedere faptul că CFR Călători a fundamentat un Buget de Venituri și Cheltuieli pe anul 2023 cu pierderi, nefiind încă aprobat pentru anul curent prin hotărâre de guvern, nu poate fi vorba în condițiile legii despre o alocare de fonduri suplimentară”, explică reprezentanții companiei.

Doar 350 de locomotive funcționale

Problema locomotivelor este și mai gravă, pentru că sunt funcționale doar 350 din întregul parc al CFR Călători, dar și acestea au fost reparate cu piese vechi, în timp ce ARF nu a cumpărat altele noi, deși a fost înființată în anul 2016 exact cu acest scop. „La sfârșitul anului 2022, parcul activ de locomotive număra peste 350 unități. Vârsta medie calculată de la data primei puneri în funcție pentru parcul inventar de vehicule feroviare de tracţiune, în funcţie de tipul de tracţiune, se prezintă astfel: locomotive electrice - 42 ani și locomotive diesel – 48 ani. O parte din parcul exploatare de locomotive a fost trecut printr-un proces de modernizare, acțiune care constă în înlocuirea integrală a întregii aparaturi la unele locomotive sau înlocuirea parţială a unor echipamente la alte locomotive, rezultând vehicule cu caracteristici tehnice îmbunătățite, la nivelul perioadei în care s-a făcut modernizarea și cu o durată de viață similară cu cea a unui vehicul nou”, mai explică reprezentanții CFR Călători.

Sindicaliștii spun că aceste modernizări au constat doar în mutarea unor piese de pe locomotive la fel de vechi, fără măcar să se poată garanta că vor fi funcționale și fără a se verifica vechimea lor. Mai mult oricum nu se putea face, în lipsa banilor. Doar nouă locomotive au fost modernizate, prin programul investițional derulat de CFR Călători cu surse proprii, în ultimii trei ani. Compania se pregătește să bage în proces de modernizare 75 locomotive abia în următorii ai, cu banii din PNRR care i-au fost alocați acum.

 

Conducerea ARF s-a schimbat în 2021, după ce s-a constatat că autoritatea nu a făcut nimic din ce avea în atribuții, pierzând toate fondurile europene pentru achiziții de trenuri noi, dar nici actuala conducere nu face altceva. S-au anunțat pregătiri pentru accesare de fonduri, dar ARF taie în continuare bugetele CFR.

×
Subiecte în articol: CFR Călători dezvaluiri buget vinovati