x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cine poate bloca PNLD 3 „Anghel Saligny”

Cine poate bloca PNLD 3 „Anghel Saligny”

de Diana Scarlat    |    20 Sep 2021   •   07:20
Cine poate bloca PNLD 3 „Anghel Saligny”
Sursa foto: Gov.ro

PNDL 3, care a devenit mărul discordiei în coaliția de guvernare, a fost votat de Guvern pe repede-înainte, dar cu niște omisiuni procedurale. Nerespectarea procedurilor pentru Ordonanța de Urgență prin care se deschide programul de finanțare pentru comunitățile locale, „Anghel Saligny” – sau PNLD 3 –, lasă loc de șantaj și posibilitatea de a se bloca oricând finanțările. Pentru a ajunge la vot, în Guvern, OUG nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului Național de Investiții „Anghel Saligny” trebuia să primească și avizul de la Consiliul Economic și Social (CES). Chiar dacă avizul e consultativ, este parte din procedură, iar nerespectarea lui poate bloca proiectul, prin atac pe Contencios Administrativ, prin decizia unei instanțe judecătorești sau chiar în Parlament, dacă legea nu se va vota.

 

Orice OUG produce efecte imediat după publicarea în Monitorul Oficial, dar merge mai departe, la vot, în Parlament, unde se poate întâmpla orice. Toate aceste portițe legislative lăsate deschise sunt tot atâtea posibilități de negociere politică și șantaj la viitorul guvern – oricare ar fi componența lui. Ordonanța de Urgență nr. 95/2021 a fost deja atacată, ca fiind neconstituțională. S-a cerut intervenția Avocatului Popotului, doar că știe chiar și un student la Drept, în anul întâi, că nu este o problemă de constituționalitate, ci de contencios administrativ. Faptul că atacul a fost pe constituționalitate poate fi interpretat că „arătarea pisicii” către oricine va împărți banii, pentru că orice pas greșit poate duce la o acțiune de blocare a finanțării. „E normal să se respingă pe criteriu de neconstituționalitate, pentru că nu are legătură cu Constituția, ci este o procedură nerespectată, deci poate fi atacată în contencios administrativ. Din nefericire, H.G. nr. 561/2009 nu prevede niciun fel de sancțiune pentru nerespectarea procedurilor legale, pentru că s-a mizat pe buna credință a Guvernului. Tocmai de aceea poate fi lăsată o astfel de portiță care, ulterior, se poate folosi pentru a bloca proiectul. Practic, „Anghel Saligny” poate debuta, se pot începe proiectele, banii încep să se dea, dar poate interveni anularea lui, din cauza nerespectării procedurilor legale, fie prin decizia instanței, fie dacă nu se votează de către Parlament”, a explicat, pentru Jurnalul, un jurist specializat în drept administrativ.

 

Caravana „echipei câștigătoare” la primari

 

Reprezentanții Guvernului interimar au început deja campania de informare a primarilor din toată țara, în legătură cu programul de finanțare „Anghel Saligny”: alocări de cel puţin 140 de milioane de lei pentru fiecare judeţ, de 4 milioane pentru fiecare comună şi de 7 milioane de lei pentru fiecare oraş sunt prevăzute prin Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”. De asemenea, pentru fiecare reşedinţă de judeţ – 43 de milioane de lei. Programul prevede finanţarea proiectelor pentru alimentări cu apă şi staţii de tratare a apei, sisteme de canalizare şi staţii de epurare a apelor uzate, drumurile publice clasificate şi încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri judeţene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale şi/sau drumuri publice din interiorul localităţilor, precum şi variante ocolitoare ale localităţilor, poduri, podeţe, pasaje sau punţi pietonale, inclusiv pentru biciclete şi trotinete electrice. Dar nimeni nu le spune primarilor ce se va întâmpla dacă OUG va fi anulată. Deocamdată e important votul în congresul intern al PNL, apoi susținerea unui eventual guvern minoritar PNL-UDMR, cu sprijinul PSD – dacă banii din PNLD 3 ajung și la primarii PSD. Dacă nu ajung, e posibil ca Parlamentul să nu voteze legea pentru finanțarea programului „Anghel Saligny”. De asemenea, dacă nu se ajunge la o negociere politică acceptabilă pentru majoritatea parlamentară, dacă USR PLUS se întorc la guvernare, programul poate fi blocat, prin oricare dintre metode.

 

Falsa problemă a neconstituționalității, în loc de Contencios Administrativ

Încă din luna august, Sorin loniță, membru al Grupului pentru Dialog Social (GDS), a solicitat Avocatului Poporului sesizarea Curții Constituționale cu privire la dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului Național de Investiții „Anghel Saligny” invocând ca motive de neconstituționalitate, printre altele, adoptarea acesteia fără solicitarea și primirea avizului Consiliului Economic și Social. În calitatea sa de organism consultativ al Parlamentului și al Guvernului, așa cum este definit în art. 141 din Constituția României, Consiliul Economic și Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative inițiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputaților ori senatorilor, rezultatul acestor consultări concretizându-se în avize la proiectele de acte normative (Art. 2 din Legea nr. 248/2013). „Deși proiectul Ordonanței de urgență a Guvernului pentru aprobarea Programului de investiții «Anghel Saligny» a fost trimis spre avizare Consiliului Economic și Social, condiția privind solicitarea obligatorie a avizului nu a fost îndeplinită, întrucât nu au fost respectate prevederile legale referitoare la aceasta, respectiv cele reglementate la art. 22 din Anexa la H.G. nr. 561/2009 conform cărora proiectul de act normativ trebuie transmis spre avizare Consiliului Economic și Social «după finalizarea procesului de avizare interministerială».”, precizează CES, răspunzând unei solicitări, pe site-ul propriu. Cu alte cuvinte, s-au făcut mai multe greșeli procedurale, iar Guvernul a votat fără să țină cont de prevederile legale. Pentru că poate. Dar oricine face asta, la nivel de Guvern, știe și că rămân deschise mai multe căi de atac.

 

 

PNLD 3 devine și armă de șantaj al viitorului Guvern, după ce s-a destrămat coaliția PNL-USR PLUS. Din erorile Executivului, dar și din cele ale contestatarilor programului de finanțare, care au cerut intervenția Avocatului Poporului, reiese fie că nu mai există juriști în România, fie că fiecare se preface că nu cunoaște legea, în actualul joc politic.

×