Orice român încearcă să aibă pe masa de Paşte bucate tradiţionale: drob, ouă roşii, friptură de miel, cozonac, pască şi vin roşu. Chiar dacă pentru acest lucru o familie compusă din trei persoane va cheltui un salariu minim pe economie.
Orice român încearcă să aibă pe masa de Paşte bucate tradiţionale: drob, ouă roşii, friptură de miel, cozonac, pască şi vin roşu. Chiar dacă pentru acest lucru o familie compusă din trei persoane va cheltui un salariu minim pe economie.
Chiar dacă magazinele gem de tot felul de produse tradiţionale, preţurile nu sînt deloc mici. Un calcul simplu arată că cine doreşte să aibă masa îmbelşugată cheltuie peste 400 de lei.
Miel. Preţul cărnii de miel în carcasă en-detail variază între 18 şi 21 lei/kg, în creştere cu pînă la 30% faţă de anul trecut, cînd preţurile au fost de 15 lei/kilogram. Creşterile se explică prin majorarea preţului cărnii de miel viu la ciobani cu pînă la 20%, de la 7,5 lei în 2007, la 8-9 lei/kilogram anul acesta. Carnea de miel în carcasă la poarta abatorului în statele UE este de 21-22 lei/kilogram. Statisticile furnizate de către Ministerul Agriculturii arată că în acest an au fost sacrificaţi peste 3 milioane de miei.
Pentru cei care nu apreciază gustul mielului, în magazine au ajuns peste 20.000 de tone de carne de pui, a declarat Ilie Van, preşedintele Uniunii Naţionale a Crescătorilor de Păsări din România. În plus s-au importat şi cîteva zeci de tone de curcan din Ungaria.
Ouă. În perioada sărbătorilor pascale se vînd cam 50 de milioane de ouă, spune Ilie Van. El apreciază că într-o lună normală de primăvară oamenii cumpără între 100 de milioane şi 120 de milioane de ouă, însă în luna Paştelui vînzările se ridică la 150-180 de milioane de ouă. Oferta din supermarketuri este foarte variată, nelipsind nici ouăle gata vopsite. O casoletă de 10 ouă vopsite gata costă 7,5 lei. Însă oamenii pot cumpăra un pic mai ieftin din pieţe, unde ţăranii vin cu găleţi pline de ouă. “Ţăranii au cam 30 de milioane de găini care ouă cam 15 milioane de ouă pe zi. Într-o săptămînă, la ţară se obţin cam 100 milioane de ouă. Cam 20 de milioane dintre acestea ajung tot la oraş, pe la rude. Alte 30-40 de milioane de ouă reprezintă autoconsumul”, a mai spus Van.
Cozonaci. În acest an este o ofertă bogată de cozonaci pentru toate gusturile şi buzunarele. Preţurile variază între 4 şi 17 lei pentru un cozonac fabricat în România, dar poate ajunge şi la 30 de lei pentru unul importat din Italia. Peste 7,5 de milioane de cozonaci sînt aruncati pe piaţă cu ocazia Paştelui, de zece ori mai mulţi decât într-o perioadă obişnuită, spune Aurel Popescu, preşedintele patronatului ROMPAN. Şi pasca se vinde bine, dar este mai puţin căutată decît cozonacul. Producătorii estimează că vînzările de pască se vor ridica în acest an la 1,5 milioane de bucăţi. Preţul este mai mare, fiind cuprins între 3-5 lei/bucată pentru 250 de grame sau între 7 şi 20 de lei pentru o pască de 700 de grame.
Vin. În luna cu Paştele, în România se consumă ceva mai mult de 10 milioane de sticle de vin de 75 de mililitri. Dacă considerăm un preţ mediu de 100.000 de lei vechi sticla, rezultă că pe vin se vor duce între 50-100 de lei. Sunt preferate vinurile roşii, consumul acestora crescînd de două ori mai mult decît într-o lună normală, a spus Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV). La această sumă se adaugă un bax de apă minerală, care costă între 12-20 de lei.
Românii cumpără de obicei pentru Sărbătorile de Paşte mai multă apă minerală carbogazoasă, pentru şpriţ. Dacă în luna martie oamenii au cumpărat 70 de milioane de litri de apă minerală, conform lui Mihai Ianoş, director executiv al Patrona-tului Apelor Minerale, estimările pentru aprilie sunt de 80 de milioane de litri. Dintre acestea, 87%-90% reprezintă apă minerală carbogazoasă, pentru că românii nu sînt obişnuiţi să consume apă minerală necarbogazoasă.
Bere. Dar sînt şi români care preferă să înlocuiască vinul cu berea. “Un calcul estimativ ne indică un consum de 200.000 de hectolitri de bere în cele trei zile de Paşte”, apreciază Vifor Verşescu, directorul general al Patronatului Societăţilor Independente Producătoare de Bere din România. “Berea este şampania muncitorului”, a precizat acesta. Statisticile arată că 70% din bere se consumă în casă şi că 50% dintre români preferă “lichidul gulerat” la sticlă, în timp ce 50% dintre noi preferăm berea ieftină, la PET.
Vînzări cu 50% mai mari
Hypermarketurile şi supermarketurile aşteaptă vînzări cu aproape 50% mai mari în Săptămîna Mare decît într-una perioadă normală. “Creşterile
variază între 30% şi 50% în funcţie de magazin şi de localitate”, spune Andreea Mihai, director de marketing Carrefour România. Ea precizează că cele mai căutate produse sînt cele specifice sezonului, ca de exemplu carnea, ouăle, legumele, fructele şi băuturile-alcoolice şi nealcoolice. Şi la secţinea produse nelimentare se aşteaptă vînzări mari la decoraţiuni pentru masa pascală, dar şi la jucării şi cadouri. Tot mai mulţi oameni din oraşele mari au decis să-şi facă cumpărăturile pentru acest Paşte din hypermarketuri sau supermarketuri, atraşi de mărfurile frumos ambalate.
Iepuraşul ne aduce cadouri
Ciocolata iepuraş nu lipseşte din rafturile nici unui magazin, ea costă între 2-40 de lei, în funcţie de mărime şi de cît este de frumos ambalată. “Vînzările la iepuraşi şi la ouăle de ciocolată sînt foarte mari în această perioadă”, spune Andreea Mihai. Ea adaugă că în timpul anului aceste produse nu există şi că producătorii şi comercianţii se pregătesc în fiecare an cu modele noi pentru sărbătorile Pascale. Fabricile nu mai fac faţă comenzilor, pentru că an de an iepuraşii au un succes tot mai mare.
Ouă. Iepuraşul şi ouăle de ciocolată sînt cadouri ideale pentru copii în timpul sărbătorilor pascale. Şi firmele care cumpără cadouri pentru partenerii de afaceri sau pentru angajaţi nu uită să pună în pachete măcar cîte un ou de ciocolată şi un iepuraş. Preţurile diferă foarte mult, însă există sute de modele de figurine de ciocolată, mai mari sau mai mici, aşa încît să nu lipsească de pe nici o masă tradiţionalul iepuraş cu ouăle lui de ciocolată.
Cum a ajuns iepuraşul cu ouăle de ciocolată simbolul sărbătorilor pascale? O veche poveste nordică spune că zeiţa Eostre a găsit într-o iarnă o pasăre rănită pe cîmp. Pentru a o salva de la moarte, zeiţa a transformat-o într-o iepuroaică, aceasta păstrînd însă capacitatea de a depune ouă. Pentru a-i mulţumi binefăcătoarei sale, iepuroaica a decorat ouale făcute şi i le-a dăruit zeiţei. Această legendă se mai păstrează vie în rîndurile comunitaţilor olandeze, unde copiii aşteaptă de Paşte iepuraşul care face un cuib plin de ouă colorate de ciocolată.