Comisia Europeană a suspendat privatizarea Institutelor de cercetare-proiectare din portofoliul AVAS. Autorităţile vor să abroge legea prin care investitorul era obligat să păstreze obiectul de activitate al institutului.
Comisia Europeană a suspendat privatizarea Institutelor de cercetare-proiectare din portofoliul AVAS. Autorităţile vor să abroge legea prin care investitorul era obligat să păstreze obiectul de activitate al institutului.
Autorităţile române au oprit privatizarea institutelor de
cercetare din România la solicitarea Comisiei Europene, care ne-a atenţionat că
va declanşa noi investigaţii dacă procedurile de vînzare vor continua.
Reprezentanţii Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului sînt încrezători cu privire la reluarea în scurt timp a procesului de privatizare a institutelor de cercetare. "Reluarea procesului de privatizare va începe după definitivarea noului cadru legislativ în domeniu, care va cuprinde toate drepturile şi obligaţiile ce vor cădea în sarcina cumpărătorului şi a vînzătorului. Reamintim faptul că reprezentanţii CE au arătat în numeroase rînduri că, în cadrul procesului de privatizare, statul trebuie să se comporte ca un investitor privat prudent, adică să nu impună nici un fel de condiţii atît în etapa de calificare la privatizare, cît şi ulterior, singurul element de urmărit fiind maximizarea profitului/preţului pe pachetul de acţiuni", susţine AVAS.
Metoda de privatizare recomandată de CE este licitaţia deschisă cu strigare. Reprezentanţii cercetătorilor nu sînt de acord cu modificarea legislaţiei astfel încît la privatizarea cercetării să se poată înscrie oricine, care nu are nici o legătură cu acest domeniu. "În ţara asta nu interesează pe nimeni ce se întîmplă cu privatizarea institutelor de cercetare. Noi pregătim tinerii pentru a emigra, noi ne-am transformat în furnizori de creiere", ne-a explicat Radu Minea, preşedintele sindicatelor din Cercetare-Proiectare.
INTERESE. Specialiştii
în domeniul cercetării susţin că privatizarea institutelor de cercetare a avut şi
are un scop în sine, deoarece, în urma unui raport din 2004, peste 92% din
institutele privatizate nu mai existau, iar 50% din cele rămase păstrau mici
colective deoarece aveau clauze în contract de păstrare a activităţii pentru o
perioadă de 5 ani. "Din 2005, de cînd a apărut Legea 2193/2004 prin care
investitorul care dorea să participe la privatizarea unui institut de
cercetare-proiectare trebuie să fi desfăşurat activitate în acest domeniu în
ultimii 5 ani, toată lumea care s-a perindat pe la conducerea Autorităţii
pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a încercat să o abroge. Mai nou, după ce s-au sesizat şi comisarii
europeni cu privire la privatizarea institutelor de cercetare, autorităţile române
au spus că nu vor abroga Legea 2193/2004, care conţine normele specifice de
privatizare, dar că nu o mai aplică. Această formulă dovedeşte rea-credinţă sau
incultură. Cu alte cuvinte, scopul privatizării institutelor de cercetare este
acela de a dezvolta cartiere rezindenţiale sau hipermarketuri de diferite
grupuri de interese. Există o hartă a firmei Coliers International, încă din
anul 2003, în care erau marcate zonele unde se vor dezvolta cartiere rezidenţiale
şi hipermarketuri. În aceste zone erau atunci diferite instituţii de cercetare
care azi au dispărut şi au răsărit acele investiţii menţionate mai sus", a
explicat Radu Minea.
TENDINŢE. Autorităţile
vor ca pe ultima sută de metri să dea iama în institutele pe care le mai au de
privatizat. "Am cerut o întrevedere la AVAS, deoarece ne aşteptăm ca acum,
pe ultima sută de metri, conducerea să dea iama în institute, iar cei care
trebuie să cumpere şi să obţină terenurile o vor face. În prezent, cei de la
AVAS şi reprezentanţi ai Ministerului Economiei pregătesc privatizarea
Institutului Naţional de Petrol din Ploieşti. Vor să nu mai fie naţional, ca să
îl treacă cu un alt regim şi pînă la urmă să îl vîndă. Au fost vîndute
institute de cercetare unor arabi care au case de schimb valutar sau unor mari
lanţuri de hipermarketuri, vezi Real din cartierul Dristor", a explicat
Radu Minea.
LEGE. Conform HG
2193/2004, metoda de vînzare a institutelor de cercetare presupunea evaluarea
unei oferte care are două componente: o ofertă tehnică, care reprezintă 60% din
punctajul total, şi o ofertă financiară, care reprezintă 40% din punctajul
total, ceea ce conduce la o pondere a preţului de vînzare de doar 16% din
totalul punctajului. Procedura de privatizare instituie criterii de preselecţie,
selecţia ofertantului pe baza celui mai mare punctaj şi o serie de obligaţii în
contractul de vînzare-cumpărare de acţiuni, care pot fi regăsite încă în textul
actului normativ.
PORTOFOLIU. AVAS
deţine pachete majoritare de acţiuni la mai multe institute de cercetare. "Lista activelor
societăţii (inclusiv terenuri) face parte din dosarul de prezentare a fiecărei
societăţi, dosar ce se achiziţionează contra cost şi în urma semnării unui
acord de confidenţialitate",
conform AVAS. În prezent, în portofoliul AVAS mai există 16 institute rămase
neprivatizate, după cum urmează: Institutul Naţional al Lemnului- Bucureşti –
100%, INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE AEROSPAŢIALĂ ELIE CARAFOLI – Bucureşti –
99,98%, CEPIEM – Bucureşti – 56,48%, ICTCM – Bucureşti- 69,87%, SC INAR SA Braşov
– 57,11%, CEPROHART – Brăila – 58,77%, SC ISCIR – CERT SA Bucureşti – 100%,
BRML CERT – Bucureşti – 100,00%,
EUROTEST – Bucureşti – 100,00%, ITEC – Brazi – 71,25%, SC ICEM SA – Bucureşti –
70,00%, I.P.I.U. – CONSULTING ENGINEERING – Bucureşti – 100,00%,
I.C.S.I.T.P.M.L. – Craiova – 90,63%, INSTITUTUL NAŢIONAL DE STICLĂ – Bucureşti
– 75,14%, IPROCHIM – Bucureşti – 72,99%, CASSTIL – Bucureşti – 65,56%
Semnal de alarmă
Jurnalul Naţional a tras un semnal de alarmă cu privire la privatizările dubioase din domeniul cercetării înainte cu mult timp ca cei de la AVAS să semneze contractele de privatizare cu diferiţi samsari imobiliari. Astfel, pachetul majoritar de 69,92% din capitalul social al Institutului pentru Tehnică de Calcul Bucureşti (ITC) a fost cumpărat de consorţiul imobiliar format din S.C. Transbordare Vagoane Marfă S.A. şi persoana fizică Roşu Dorin Florin. Valoarea totală a tranzacţiei a fost de circa 27,5 milioane de lei, iar în prezent clădirea este "culcată la pamînt". "ITC- ul a fost dărîmat şi urmează ca investitorul, care nu are nimic în comun cu cercetarea, să ridice acolo un important cartier rezidenţial sau mall", ne-a explicat Radu Minea (foto). "Hamalii" au fost preferaţi de autorităţi în defavoarea asociaţiei alcătuite din salariaţii institutului de cercetare.
FLOREASCA. Vizavi
de fosta fabrică FEA, pe Calea Floreasca se află două institute de cercetare
recent privatizate. Institutul de Cercetari Electronice, deja demolat pentru
proiectul Floreasca Business Park şi Institutul de Tehnică de Calcul (ITC). Un
alt proiect urbanistic aprobat de Primăria Capitalei în aceeaşi zonă este
dezvoltat de Industrial Export SA, pe o suprafaţă de 20 de hectare în Strada
Aviatorului – Şoseaua Pipera. El are destinaţia de birouri şi locuinţe, cu înălţimea
maximă a construcţiilor de 78 de metri (clădiri de pînă la P+23 E). Ansamblul
este situat la 1.668,7 metri sud de axa pistei Aeroportului Băneasa şi la doar
1 km est de pragul 07 al pistei.
ICEMENERG. Un alt
caz este cel al Institutului de Cercetări şi Modernizări în Energie
(ICEMENERG), filială a Transelectrica. Acesta are în proprietate 20.000 de
metri pătraţi de teren în Bucureşti şi alţi 7.000 în Craiova. Iniţial, se dorea
vînzarea separată a terenurilor, astfel încît la privatizare să se menţină
cercetarea ca obiect de activitate. Cum acest lucru a fost blocat, potenţialii
cumpărători ar fi preluat institulul cu totul. În urma dezvăluirilor, autorităţile
au renunţat la privatizarea ICEMENERG, ce va fi transformat în institut naţional
de cercetare în domeniul energiei şi apoi trecut în subordinea Ministerului
Economiei şi Finanţelor.