Comisia Europeană a aprobat garanţia românească pentru împrumuturi în valoare de 62 de milioane de euro, care vor fi acordate companiei aeriene low-cost Blue Air pentru pagubele suferite din cauza pandemiei de coronavirus, transmite Executivul comunitar.
"Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o garanţie românească pentru împrumuturi, în valoare maximă de aproximativ 62 de milioane de euro (aproximativ 301 milioane de lei), în favoarea companiei aeriene Blue Air.
Prin această măsură se urmăreşte despăgubirea companiei aeriene pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19, precum şi acordarea de sprijin urgent sub formă de lichidităţi în favoarea companiei.
Măsura a fost aprobată parţial în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) şi parţial în temeiul Orientărilor din 2014 ale Comisiei privind ajutoarele de stat pentru salvare şi restructurare", se arată în comunicat.
Margrethe Vestager, vicepreşedinte executiv, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei, a spus că sectorul aviaţiei a fost grav afectat de pandemie, iar această garanţie pentru împrumuturi de 62 de milioane de euro îi va permite României să despăgubească parţial Blue Air pentru daunele suferite.Garanţia îi va oferi companiei resursele necesare pentru a acoperi o parte din nevoile urgente şi imediate de lichidităţi.
"Se vor evita perturbările pentru pasageri şi se va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetăţeni români care lucrează în străinătate şi pentru numeroase mici întreprinderi locale care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o reţea de rute dezvoltată pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora. Continuăm să lucrăm cu statele membre pentru a discuta posibilităţile existente şi a găsi soluţii viabile pentru a conserva această parte importantă a economiei, în conformitate cu normele UE", a spus oficialul.
Blue Air este o companie aeriană românească privată cu sucurale în România, Italia şi Cipru. Dispune de o flotă de 18 avioane și a deservit 92 de rute şi 15 ţări, transportând peste 4 milioane de pasageri în 2019.
Blue Air îndeplinea condiţiile pentru a fi considerată o întreprindere aflată în dificultate la 31 decembrie 2019, înainte de pandemie. Aceasta înregistra pierderi din cauza investiţiilor ample pe care le-a făcut, începând cu 2016, pentru a-şi îmbunătăţi reţeaua de rute.
"Compania aeriană redevenise profitabilă în 2019 şi la începutul anului 2020, însă, ca şi alte companii din sectorul aviaţiei, a înregistrat pierderi semnificative din cauza pandemiei de COVID-19 şi a restricţiilor de călătorie pe care guvernul României şi alte guverne au fost nevoite să le impună pentru a limita răspândirea coronavirusului. În prezent, compania se confruntă cu nevoi urgente de lichidităţi", arată CE.
Măsura constă într-o garanţie publică cu o valoare maximă de 62 de milioane de euro (301 milioane lei), asociată unui împrumut acordat acesteia.
Suma va fi repartizată astfel: 28 de milioane de euro (137 de milioane de lei) garanţie publică de despăgubire a Blue Air pentru daunele cauzate direct de pandemie şi de restricţiile de călătorie din perioada 16 martie 2020-30 iunie 2020 şi 34 de milioane de euro (164 de milioane de lei) ajutor pentru salvare sub forma unei garanţii publice asociate unui împrumut care va acoperi parţial nevoile de lichidităţi acute cu care se confruntă Blue Air din cauza pierderilor mari din exploatare pe care le-a suferit în urma pandemiei.
Blue Air nu este eligibilă pentru a primi sprijin în temeiul Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat al Comisiei, care se adresează întreprinderilor care nu erau încă în dificultate la data de 31 decembrie 2019.
Ajutor pentru salvare
O firmă de audit extern independentă va verifica faptul că ajutorul nu depăşeşte valoarea daunelor suferite în perioada 16 martie - 30 iunie 2020. În urma auditului, va trebui ca orice sprijin public primit de Blue Air peste nivelul daunelor suferite efectiv să fie returnat României. Riscul de supracompensare este exclus. CE a constatat că măsura este proporţională, deoarece compensaţia nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru acoperirea daunelor.
În privința ajutorului pentru salvare, Comisia l-a evaluat în temeiul Orientărilor sale din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare şi restructurare, care le permit statelor membre să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, cu condiţia ca măsurile să fie limitate în timp şi să contribuie la realizarea unui obiectiv de interes comun. Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru maximum şase luni.
Măsura va contribui la asigurarea continuării ordonate a serviciilor de zbor pentru circa 400.000 de pasageri care fie au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni, fie aşteaptă să li se ramburseze biletul anulat.
Va ajuta la menţinerea conectivităţii regionale pentru cetăţenii români care lucrează în străinătate şi pentru mici întreprinderi locale care depind de biletele accesibile.
Condiţiile stricte pentru împrumut în privința returnării banilor şi durata limitată a ajutorului vor reduce denaturarea concurenţei care ar putea fi cauzată de sprijinul acordat de stat.
Sprijinul financiar acordat din fondurile UE sau din fondurile naţionale pentru serviciile de sănătate sau alte servicii publice în vederea soluţionării situaţiei legate de COVID-19 nu intră în domeniul de aplicare al controlului ajutoarelor de stat. Acelaşi lucru este valabil şi pentru orice sprijin financiar public acordat direct cetăţenilor sau întreprinderilor, cum ar fi subvenţiile salariale şi suspendarea plăţilor impozitului pe profit şi a TVA sau a contribuţiilor sociale, care nu intră sub incidenţa controlului ajutoarelor de stat şi pot fi luate fără a fi necesară aprobarea Comisiei.