x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Compensaţiile pentru întârzierea trenurilor, amânate încă 5 ani

Compensaţiile pentru întârzierea trenurilor, amânate încă 5 ani

de Adrian Stoica    |    04 Mar 2019   •   11:59
Compensaţiile pentru întârzierea trenurilor, amânate încă 5 ani
Sursa foto: Lucian Alecu

Acordarea despăgubirilor pentru întârzierea trenurilor va rămâne un vis pentru călătorii CFR şi în următorii cinci ani. Acestea ar fi trebuit acordate începând cu acest an, dar Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de Hotărâre de Guvern prin care se amână introducerea lor până în 2024. La cum merg trenurile de călători astăzi în România, despăgubirile ar fi imense, iar pentru cel mai mare operator, compania CFR Călători, acest lucru ar fi cauzat serioase probleme financiare. Numai în 2017, trenurile de călători au totalizat întârzieri de peste 4,96 de milioane de minute, ceea ce înseamnă aproape 10 ani.

 

În decembrie 2009, intrau în vigoare dispoziţiile Regulamentului (CE) nr. 1371/2007 prin care acordarea compensaţiilor devenea obligatorie în cazul întârzierilor. Regulamentul prevedea însă că statele membre UE pot obţine maximum trei derogări de la aceste dispoziţii, de câte cinci ani fiecare. Guvernul se pregăteşte acum să uziteze de cea de a treia derogare pentru a salva compania CFR Călători.

 

Întârzieri tot mai mari

Deşi a evitat până acum timp de 10 ani să acorde compensaţii financiare pentru întârzierea trenurilor de călători, situaţia nu este prea mult schimbată, numărul minutelor de întârziere crescând constant. De exemplu, în 2012 întârzierile trenurilor de călători au totalizat 4,1 milioane de minute, iar în 2017 ajunseseră la 4,96 milioane de minute, conform ultimului raport de activitate publicat de CFR Infrastructură. În acelaşi timp, numărul minutelor de întârziere provocate de starea precară a infrastructurii feroviare a crescut de la 1,53 milioane în 2012, la 2,08 milioane în 2017, potrivit aceluiaşi document.

 

Total minute de întârziere (mil. minute)

2017        4,96

2016        4,76

2015        3,12

2014        3,24

2013        2,55

2012        4,1

       

Minute de întârziere generate de infrastructura precară (mil. minute)

2017        2,08

2016        2,63

2015        1,36

2014        1,07

2013        1,37

2012        1,53

 

Ce prevăd reglementările UE

Odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului (CE) nr. 1371/2007, în Uniunea Europeană călătorii primesc despăgubiri de 25% din preţul biletului dacă trenurile întârzie între 60 şi 119 minute sau de 50% pentru întârzieri de peste 120 de minute. Mai mult, în cazul în care întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi, despăgubirea poate ajunge la 100% din preţul biletului, la care se adaugă o noapte de cazare la un hotel de trei stele, cameră single. La sfârşitul anului trecut, Parlamentul European a propus majorarea despăgubirilor la 50% din valoarea biletului  pentru întârzieri cuprinse între 60 şi 90 de minute, la 75% pentru întârzierile cuprinse între 90 şi 119 de minute, iar pentru întârzierile mai mari de 120 de minute despăgubirea să urce la 100%. În plus, parlamentarii europeni vor ca statele UE să renunţe la scutiri în termen de cel mult un an de la intrarea în vigoare a noilor propuneri.


 

Acordarea acestor derogări pentru următorii 5 ani este imperios necesară, devenind foarte dificil de asigurat nivelul de regularitate impus de art. 15-17 din Regulamentul (CE) nr. 1371/2007, despăgubirile şi compensaţiile pentru întârzieri producând pagube financiare semnificative operatorilor feroviari ca urmare a stării deficitare a infrastructurii feroviare, pentru care gestionarul de infrastructură nu poate fi tras la răspundere.

Proiect de Hotărâre de Guvern.

 

Liberalizarea aşteaptă după colţ

Începând cu data de 16 iunie 2019, vor intra în vigoare prevederile Pachetului IV Feroviar, care vor impune conceptul de spaţiu feroviar unic european, ceea ce implică încurajarea concurenţei în zona transportului feroviar de călători şi marfă. Acest lucru va duce la asigurarea unui acces liber şi nediscriminatoriu pe piaţă pentru orice companie. Referindu-ne la România, acest lucru va afecta poziţia societăţii de stat CFR Călători, care se va vedea pusă în poziţia să concureze cu societăţi din vest, mult mai bine dotate. O astfel de concurenţă este greu de suportat de către CFR Călători, în condiţiile în care în ultimii ani investiţiile în achiziţionarea de material rulant modern au fost zero. Pe de altă parte, şi operatorii privaţi autohtoni ar putea fi afectaţi de viitoarea liberalizare. Fiind companii mici, cu o cotă de piaţă redusă, ei ar putea fi obligaţi să-şi înceteze activitatea sau să fie absorbiţi de companii mai mari.

 

La alţii se poate, la noi, nu

În urmă cu ceva timp, în Japonia, trenurile au întârziat trei minute într-un an, iar acest lucru a fost un mare subiect în Ţara Soarelui Răsare. Şeful căilor ferate a demisionat atunci, iar ministrul Transporturilor s-a simţit obligat să-şi ceară public scuze pentru acest incident. La nivelul anului trecut, compensaţiile plătite clienţilor pentru întârzierea trenurilor de către principalii operatori feroviari din Germania au crescut cu aproape 20 de milioane de euro comparativ cu 2017. Nivelul compensaţiilor a urcat de la 34,6 milioane de euro în 2017, la 53,6 milioane de euro, în 2018.

 

În raportul World Economic Forum, publicat anul trecut, România se situează pe locul 78 la capitolul calității infrastructurii feroviare, având mai puţin de 40% din reţea electrificată, iar trenurile de călători au o viteză comercială de 45 kilometri pe oră

×