Tărgul de arme Expomil 2007 a adus la Bucureşti peste 100 de companii romăneşti şi internaţionale din domeniu. Miza o reprezintă multiplele achiziţii care se anunţă pentru forţele armate ale Romăniei.
In mod firesc, achiziţia avionului multirol pentru aviaţia militară, o achiziţie de 4,4 miliarde de euro, a creat competiţia cea mai puternică. Totuşi, la tărg nu participă gigantul american Lockheed Martin, producătorul lui F-16 şi F-35, şi nici Dassault Aviation, producătorul lui Rafale. In schimb, sunt prezenţi suedezii de la SAAB, cu Gripen şi proiectul european Eurofighter. De asemenea, este prezent la tărg BAE Systems, concernul britanic din industria de apărare implicat in ambele proiecte aeronautice. BAE Systems a găsit nişa şi a venit la expoziţie cu o ofertă de vehicul blindat, RG 31, rezistent la trecerea peste mine, avănd in vedere evenimentele petrecute cu TAB-urile in Afganistan şi in Irak. Â
OFFSET. In ceea ce priveşte avionul multirol, suedezii sunt foarte generoşi in ofertă. Richard Smith, directorul de marketing al Gripen Internaţional, declară că partea suedeză se va incadra in 100% din valoarea contractului drept offset pentru industria romănească. "Noi vrem să ne implicăm in cooperare, vrem ca avioanele să fie produse aici, să fie intreţinute aici. In acest sens am propus un parteneriat cu Avioane Craiova, pentru avion, şi cu Romaero, pentru producerea rachetei RBS 15", afirmă Richard Smith. Totodată, avănd in vedere că Gripen este şi un proiect de 40 de procente american, specialiştii suedezi caută soluţii de parteneriat şi cu Turbomecanica, aflată in strănsă legătură cu General Electric, pentru a participa la fabricaţia motorului. Richard Smith mai spune că oferă Romăniei şi două posibilităţi de plată, incăt impactul asupra bugetului ţării noastre să fie căt mai mic. Prima variantă are in vedere ca plata să se facă pe o perioadă de zece ani, după cinci ani de graţie, şi a doua soluţie o reprezintă leasingul cu plăţi in rate anuale, corelate cu creşterea PIB-ului Romăniei. "Dacă Romănia va cumpăra 24 sau 48 de avioane, va deveni un centru regional pentru Cehia, Ungaria, Croaţia, pentru că aici există competenţe in domeniul aeronautic", mai spune Smith.