x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Contract-gigant: 3 miliarde de euro

Contract-gigant: 3 miliarde de euro

de Radu Tudor    |    25 Apr 2007   •   00:00

Dotarea cu avioane de luptă a forţelor aeriene romane se va concretiza intr-un contract-mamut in valoare de 3 miliarde de euro. Această sumă atrage competitorii cei mai puternici de pe piaţa armamentului, hotăraţi să dea o luptă fără menajamente pentru adjudecarea comenzii.

Karina Knapek/JURNALUL NAŢIONAL
DEMONSTRAŢIE. Avionul Eurofighter a fost testat de piloţi la expozitia de aeronautica BSDA 2007
Contractul-mamut pentru dotarea cu avioane de luptă a forţelor aeriene se ridică la 3 miliarde de euro. Această sumă atrage competitorii cei mai puternici de pe piaţa armamentului, hotăraţi să dea o luptă fără menajamente pentru adjudecarea comenzii. Expoziţia aeronautică de la Băneasa este scena unui episod in această competiţie.

Ministrul Apărării, Teodor Meleşcanu, a anunţat recent că grupul de lucru din ministerul pe care il conduce a finalizat documentaţia cu cerinţele privind dotarea Forţelor Aeriene Romane cu un nou avion de luptă.

Dintre cei trei competitori cunoscuţi deja oficial - Gripen, Eurofighter şi Lockheed Martin - se pare că suedezii au cea mai ieftină ofertă. Potrivit unor surse autorizate, un avion de luptă multirol Gripen poate ajunge la circa 50-60 de milioane de euro, oferind o platformă tehnologică de ultimă oră. Un Eurofighter costă intre 100 şi 150 de milioane de euro, in funcţie de dotare. Pornită ca o variantă favorită, oferta americană pare să aibă din ce in ce mai puţine şanse pentru Romania.

LICITAŢIA, CEL TĂRZIU IN 2008. Forţele Aeriene Romane au nevoie de un avion de luptă foarte performant pentru următorii 30 de ani, iar F-16 se pregăteşte de retragere, fiind considerat mai degrabă o platformă tehnologică ce ţine de realităţile strategice ale Războiului Rece. După eşecul achiziţionării avionului de transport tactic, prin anularea licitaţiei, transparenţa trebuie să fie cuvantul de ordine. Bătălia intre CASA/EADS, cu avionul C 295, şi Alenia, cu C-27 J Spartan, ne-a demonstrat că regulile incă nu sunt perfect stabilite şi respectate in Ministerul Apărării. Guvernul a dispus anularea licitaţiei pentru unele nereguli la intocmirea caietului de sarcini. Pentru 7 avioane de transport tactic, Ministerul Apărării ar putea plăti pe viitor 350 de milioane de euro.

Acum, miza este de zece ori mai mare. Licitaţia pentru a cumpăra 48 de avioane de luptă noi, multirol, aduce in discuţie un preţ uriaş. Peste 3 miliarde de euro sunt necesare pentru a inlocui vechile aeronave sovietice MIG 21, care au ucis suficienţi piloţi militari romani. Din 2010, primele avioane noi trebuie să intre in dotarea Forţelor Aeriene Romane, de aceea licitaţia ar trebui să fie organizată cel tarziu in 2008.

SECOND-HAND NE COSTĂ DE FAPT MAI MULT. Bătălia se duce intre două oferte europene şi una americană. Gripen şi Eurofighter incearcă să contrabalanseze oferta Lockheed Martin. Americanii ar putea veni cu o variantă de avioane second-hand F-16, mai ieftină şi mai tentantă pentru cei care se uită doar la criteriul financiar. Dar ce este ieftin nu este neapărat şi bun. O variantă second-hand ar presupune ca peste 15-20 ani să cheltuim alte sume importante fie pentru un alt avion, fie pentru reparaţii generale şi modernizare. Una peste alta, ne-ar costa mai mult decat unele noi. Cu atat mai mult cu cat Lockheed Martin se pregăteşte să renunţe la fabricarea avionului F-16, fiind puternic implicatăin proiectele F-22 şi F-35, avand ca beneficiar principal US Air Force. Aceste avioane foarte moderne şi performante sunt, cel puţin pentru următorii ani, inaccesibile ţării noastre, in special din cauza costurilor uriaşe. Ca membri ai Uniunii Europene, ar trebui să rebalansăm relaţiile economice şi militare cu ţările europene. Avionul Eurofighter Typhoon este un produs al unui conglomerat european. EADS - 46 la sută, BAE Systems - 33 la sută, Alenia - 21 la sută. Ultimele două companii insă nu au o imagine prea bună pe piaţa romanească. BAE din cauza contractului de mentenanţă al fregatelor Regele Ferdinand şi Regina Maria, iar Alenia a caştigat lupta pentru noul avion tactic, dar Guvernul a anulat licitaţia.

IN TESTE
Gripen International are, pană acum, oferta cea mai avantajoasă la raportul dintre preţ şi platformă tehnologică. Avionul a fost deja testat de piloţii romani chiar intr-o bază din Suedia. Ca o contraofertă, la expoziţia de aeronautică şi apărare Black Sea Defense&Aerospace 2007, ce se desfăşoară zilele acestea la Bucureşti, piloţii romani vor zbura pe un avion Eurofighter (foto).
In cadrul dezbaterii privind balanţa Europa - SUA merită menţionat faptul că americanii sunt acţionari semnificativi la Gripen, iar avioanele sunt echipate cu motoare General Electric. Compania americană este deja prezentă pe piaţa romanească printr-o investiţie la Turbomecanica.
Potrivit specialiştilor, un aspect extrem de important in cea mai mare achiziţie din istoria Armatei Romane este lipsa oricăror suspiciuni pentru o licitaţie corectă, cu transparenţa specifică normelor europene in vigoare. Romania va trebui să găsească soluţia ideală, care să combine interesul de securitate cu cel politico-economic.
×
Subiecte în articol: economic