Bancile nu sunt obligate sa-i avertizeze pe clienti de cresterea dobanzii, ci doar sa ofere informatia, la cerere.
Daca ai luat un credit, poti deveni restantier chiar daca iti platesti ratele la timp. Bancile nu sunt obligate sa avertizeze clientii de cresterea dobanzii, ci doar sa ofere informatia la cerere. Ai un credit, platesti ratele conform graficului de restituire, dar te trezesti raportat la Biroul de Credit ca restantier. Explicatia este simpla. Dobanda a crescut intre timp, iar banca nu te-a avertizat. Nici nu era obligata. Legea 289 din 24 iulie 2004, privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, contine o formulare stranie. "Consumatorul trebuie sa fie informat, in scris, despre orice modificare survenita pe durata contractului de credit asupra dobanzii anuale sau a costurilor intervenite ulterior datei semnarii contractului de credit, in momentul in care intervine aceasta modificare", spune articolul 9 al legii. "Aceasta informare se face prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin intermediul unui extras de cont, ce se furnizeaza consumatorului in mod gratuit", se specifica in lege.
VALORI MICI
|
In prezent, exista peste 6.000 de persoane inregistrate cu restante curente mai mici de 20 de lei (200.000 de lei vechi), afirma Serban Epure, directorul Biroului de Credit. Chiar si dupa ce vor fi achitate, acestea vor ramane in arhiva biroului timp de cinci ani si vor crea dificultati solicitantilor de credite atunci cand vor dori sa se imprumute din nou. Cum restantele mici pot proveni din cauza unor situatii de genul celor amintite, Epure are in vedere discutarea cu bancherii despre adoptarea unui prag peste care sa se faca raportarea restantierilor. Numarul celor care s-au plans la Banca Nationala a Romaniei cu probleme de acest gen a fost de 15-20 de cazuri dupa aparitia legii, in urma cu un an. Cele mai multe se refereau la contracte incheiate anterior aparitiei legii. "In 99% din cazurile pe care le-am verificat a fost vina clientului. Intr-un singur caz a fost vina bancii. Este necesara o perioada de educatie", considera Nicolae Cinteza, director in Directia Supraveghere in Banca Nationala a Romaniei. "Din pacate, pentru unii clienti, consecintele sunt dramatice", apreciaza acesta. Chiar si pentru 3.000 de lei vechi, clientul figureaza cu restanta, completeaza Cinteza.
|
SOLUTIE
|
Atunci cand concurenta din domeniul bancar va creste, eforturile de marketing facute de banci din plin pentru atragerea clientului vor continua si pentru multumirea lui pe parcursul derularii contractului. Deocamdata, daca aveti un credit cu dobanda variabila trebuie fie sa virati mai multi bani decat stiti ca aveti de platit, fie sa solicitati un extras de cont, de preferinta chiar inaintea scadentei, astfel incat sa nu mai apara schimbari de dobanda.
|