Băncile au început de vineri să acorde credite ipotecare după prevederile Directivei 17 a UE care oferă mai multe drepturi clienţilor. Eliminarea comisionului de rambursare anticipată, limitarea dobânzilor penalizatoare în caz de restanță, anularea dobânzii penalizatoare de la momentul începerii executării silite şi standardizarea ofertelor de creditare sunt cele mai importante prevederi ale noii reglementări, a declarat Dana Demetrian, vicepreşedinte executiv BCR. Ordonanţa se aplică numai creditelor cu ipoteci acordate de bănci, începând de vineri, 30 septembrie, nu şi împrumuturilor luate înainte de această dată.
Cei care-şi vor lua de acum încolo un credit garantat cu ipotecă vor avea parte de un tratament european din partea bancherilor. Schimbarea va pleca încă din momentul în care solicitantul va pune piciorul într-o agenţie bancară. Aici, omul va primi o ofertă standard, tipizată, transparentă, pe care să o poată compara cu altele similare primite de la alte bănci. “Standardizarea ofertelor pentru creditele garantate cu ipoteci le permite clienților să le compare și să o selecteze pe cea mai bună”, a declarat Dana Demetrian. Practic, oamenii pot să meargă din bancă în bancă pentru a aduna cât mai multe oferte, care le vor fi prezentate într-un format standard, uşor de comparat. În plus, potrivit noilor reglementări, evaluarea imobilului se va realiza de către evaluatori membri ANEVAR, dar nu va fi obligatoriu ca aceștia să fie agreați de bancă, ci clientul poate opta pentru un evaluator independent.
“Până acum era foarte greu să compari ofertele băncilor, trebuia să fii specialist. Era şi dificultatea noastră de a explica, atunci când vorbeam de o asigurare, ce înseamnă, când vorbeam despre o dobândă fixă pe cinci ani sau pe zece ani, ce înseamnă ” Dana Demetrian, vicepreşedinte executiv BCR
Băncile mari vor fi afectate
Această veste bună pentru clienţi va avea un impact negativ pentru băncile care acordă creditite cu dobândă fixă care sunt impactate de Directiva 17. Comisionul de rambursare anticipată era aplicabil pentru creditele cu dobândă fixă, cele cu dobândă variabilă nu aveau acest comision. Până acum, pentru creditele cu dobândă fixă, banca percepea un comision de 1% din suma rămasă de plată (sau 0,5% pentru rambursarea în ultimul an de derulare), iar pentru creditele cu dobândă variabilă, comisionul de rambursare anticipată a fost eliminat odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței 50/2010.
BCR are acum 300.000 de clienți ce au credite cu dobândă fixă, iar din totalul creditelor garantate ale băncii, 40% au dobândă fixă.
BCR a început să acorde credite conform directivelor europene. Din noile contracte ,clienții află ce risc își asumă prin împrumut.
BCR a derulat, anul trecut, un program de reducere a ratelor clienților, prin care a încercat să scape de posibilele litigii pe clauze abuzive. Banca a refinanțat, restructurat sau a ajustat costurile a 200.000 de clienți, începând cu 2009. BCR a intensificat măsurile de restructurare în ultimii doi ani, când 90.000 de clienți au beneficiat de ajustări de costuri și refinanțări. Cei 25.000 de clienți care au acceptat oferta BCR din programul “Scade Rata” și-au redus costurile lunare, pe medie, cu un sfert, și au economisit 12.500 de euro din perioada rămasă a creditului.
Volumul creditelor care au beneficiat de reduceri de costuri se ridică la 4,5 miliarde de lei, a declarat Dana Demetrian
Darea în plată, o sperietoare inutilă
Banca Comercială Română a acordat numai 100 de credite ipotecare în perioada în care a urcat avansul la 35%, au anunţat reprezentanţii băncii. Acesta a fost şi motivul pentru care conducerea BCR a decis să revină la avansul de 15% pentru creditele acordate pe 20 de ani în 42 de localităţi ale ţării. Tranzacţiile realizate în aceste 42 de oraşe şi comune importante reprezintă peste 80% din creditele imobiliare acordate. Aşa se explică faptul că fluxul de credite a revenit la normal, respectiv la câteva zeci de cereri depuse zilnic, după reducerea avansului la 15%.
În ceea ce priveşte Legea dării în plată, reprezentanţii BCR susţin că au primit până în prezent aproximativ 1.000 de notificări de dare în plată valide şi toate au fost acceptate. "Notificare validă este aceea care respectă toate prevederile legale privind întocmirea, semnarea, persoana care o depune etc. (...) Dintre notificările depuse, 200-300 nu au fost valide în prima fază, însă unele dintre ele au devenit valide", a explicat Demetrian. Potrivit acesteia, însă, o parte dintre cei care au depus iniţial notificări nevalide nu s-au mai întors cu una validă.