Programul „Prima Maşina”, care ar fi trebuit să stimuleze cumpărarea de mașini noi, mai ales în cazul șoferilor tineri, este deocamdată un eşec. Limitarea finanţării şi termenele lungi de aşteptare i-au descurajat pe doritori, aşa că mulţi s-au orientat tot spre vechiul program „Rabla”.
Autorităţile voiau ca în doi ani vânzările de maşini noi către persoanele fizice să deţină o pondere de 40% din piața auto, dar, la cum arată lucrurile acum, putem spune că prognozele sunt nejustificat de optimiste. Din octombrie 2014 până la finele lunii aprilie anul curent, din programul „Prima Mașină” s-au folosit doar 100 de milioane de lei. Surse din piață spun că procedurile în bănci sunt greoaie. Plafonul maxim de utilizare este echivalentul a 11.000 de euro. Cei care vor o mașină mai scumpă trebuie să vină cu bani de acasă, diferențele de preț nefiind finan¬țate de bancă. Dealerii auto spun însă că la concurență cu acest nou program este programul „Rabla”, care are ceva vechime și merge ca uns.
„Prima Maşină” a pornit cu frâna de mână trasă
Din cele 13 bănci înscrise în programul „Prima Maşină”, doar două acordă acum această finan¬ţare, Alpha Bank şi CEC Bank, dar numărul creditelor acordate nu trece de 10. Băncile nu se înghesuie să pornească „Prima Maşină” pentru că majoritatea clienţilor persoane fizice preferă creditul de consum fără ipotecă.
Ce ne spun calculele
Pentru un autoturism de 50.000 de lei, valoarea maximă permisă, va plăti un avans de 5%, respectiv 2.500 de lei, şi va lua un credit de 47.500 de lei, pentru care va achita o rată lunară de 895 de lei timp de 5 ani. Dacă vrea un autoturism printr-un credit de nevoi personale, cu aceeaşi sumă de 50.000 de lei, pe cinci ani, va plăti o rată de 950-1.050 de lei. Diferenţa de 100 de lei pe lună, în favoarea progra¬mului „Prima Mașină”, se pierde pentru că maşina este gajată, ceea ce atrage costuri suplimentare. În acest caz, asigurarea Casco este de peste 200 de lei lunar.