Chiar dacă i-au încetinit puţin, precipitaţiile din ultima vreme nu le-au stricat “ploile” marilor producători de vin din România. Estimările lor sunt în continuare foarte optimiste, anunţându-se un “an de aur”. O problemă mult mai serioasă o constituie, în schimb, calitatea forţei de muncă.
Chiar dacă i-au încetinit puţin, precipitaţiile din ultima vreme nu le-au stricat “ploile” marilor producători de vin din România. Estimările lor sunt în continuare foarte optimiste, anunţându-se un “an de aur”. O problemă mult mai serioasă o constituie, în schimb, calitatea forţei de muncă.
O producţie de peste 6,3 milioane hectolitri de vin, în creştere cu 19,3% faţă de 2007, estima la sfârşitul lui august Patronatul Naţional al Viei şi Vinului (PNVV). De atunci, peste ţara noastră au căzut precipitaţii destul de abundente, dar marii producători susţin că acestea nu au compromis recolta. În aceste condiţii, PNVV apreciază că sunt perspective foarte bune ca piaţa de profil (incluzând importurile) să depăşească anul acesta 500 de milioane de euro.
Ceva întârzieri
“Ploile ne-au oprit din cules vreo trei zile, dar alte efecte nu au avut. Mai ales că nici nu a plouat aşa de rău cum anunţau meteorologii. A fost într-adevăr înnorat şi urât, dar de plouat nu a plouat decât vreo câteva zile. Ne aşteptăm la o recoltă de aproximativ 11.500 de tone de struguri, în creştere faţă de anul trecut, când au fost 9.850 de tone. Asta înseamnă în jur de 77.000, ba chiar 80.0000 de hectolitri de vin. Sperăm ca această producţie să se regăsească şiîntr-o evoluţie pozitivă a cifrei de afaceri, de la 24 de milioane de euro cât a fost în 2007 la cel puţin 30 de milioane de euro anul acesta”, ne-a precizat Cătălin Grecu, director de marketing al companiei Cotnari SA, unul dintre cei cinci mari jucători care domină piaţa vinului din România. Şi viticultorii de la Vincon Vrancea îşi pun mari speranţe în anul acesta. “Noi estimăm o recoltă cu 15% până la 20% mai mare faţă de cea de anul trecut, ploile din ultimul timp neafectând recolta podgoriilor noastre”, spune Laurenţiu Gioroc, director de marketing al societăţii.
Penurie de viticultori
Ionuţ Băicoianu, directorul SC Tohani SA, susţine că precipitaţiile i-au întârziat cu circa o săptămână, dar că nu au constituit un impediment major.Mult mai gravă decât problema vremii este în opinia sa cea a calităţii forţei de muncă, care este din ce în ce mai îmbătrânită. “Practic nu mai avem viticultori buni, iar chestiunea aceasta este din ce în ce mai gravă. Noi, producătorii mari, trebuie să găsim o soluţie pentru a înlocui forţa de muncă, pentru că nu vom mai face faţă mult timp în felul acesta. Forţa de muncă este din ce în ce mai îmbătrânită, sunt tot mai mulţi oameni neserioşi, care nu se implică şi aşteaptă să le spună şeful tot timpul ce să facă, iar randamentul este în scădere”, potrivit lui Băicoianu.
Murfatlar, cel mai important producător de vinuri din România, şi-a rezolvat această problemă prin achiziţionarea unor maşini performante de cules strugurii. “Campania de recoltare abia a început, practic, dacă excludem acţiunile pregătitoare, putem spune că suntem în a doua săptămână, dar până acum ne menţinem estimările privind o recoltă de 30.000 de tone, reprezentând o creştere de aproximativ 20% în comparaţie cu 2007. De asemenea, ne aşteptăm la un avans al cifrei de afaceri de la 42 de milioane de euro la 50 de milioane de euro”, ne-a precizat Laura Muşat, PR manager în cadrul societăţii. În aceste condiţii, una dintre priorităţile
Murfatlarului o constituie exporturile. “În 2006, acestea reprezentau 15% din totalul producţiei, în 2007 au crescut cu circa 10%, iar pentru 2008 estimăm o creştere de circa 20%. Cea mai mare parte a vânzărilor externe merg în SUA şi în China, dar şi în Israel, Finlanda şi Germania şi, bineînţeles, Italia şi Spania”, a adăugat Laura Muşat. Şi Vincon pune un mare accent pe exporturi, sperând la o creştere cu 20% faţă de 2007.
Greu cu exporturile
Exporturile nu reprezintă însă un “Eldorado” pentru toţi producătorii, din cauza preţurilor mici de achiziţie. “Noi preferăm să ne concentrăm pe piaţa internă. Exporturile nu reprezintă o afacere extraordinară pentru noi, din cauza preţurilor foarte mici de achiziţie care ne sunt oferite. Avem un contract cu Germania pentru vinuri vrac şi mai exportăm şi în Canada”, a spus Ionuţ Băicoianu, directorul general al Domeniilor Tohani. Preţurile mici de achiziţie reprezintă unul dintre principalele impedimente şi în calea exporturilor Cotnariului. “Dacă am vinde la preţurile pe care ni le oferă cei de afară, am da totul la export, dar încercăm să impunem şi noi nişte preţuri. Încercăm să punem accentul pe calitate, nu pe volum. Prin urmare, exporturile reprezintă circa 10% din cifra de afaceri, iar principalele pieţe sunt Italia, Spania, Germania, dar şi Canada.” Conform datelor Ministerului Agriculturii, exporturile României în primele patru luni ale anului au reprezentat 5.106 tone, cuantificate în 5,67 milioane de euro milioane de euro, în timp ce importurile au trecut de 11.000 de tone, adică aproximativ 8,78 milioane de euro.“Dacă vremea nu se înrăutăţeşte, cam în patru săptămâni noi vom încheia recoltatul. Producţia este la un nivel ridicat, poate chiar cel mai ridicat din ultimii 15 ani. În total ne aşteptăm la aproximativ 4.000 de tone, dublu faţă de anul trecut”
Ionuţ Băicoianu – director SC Tohani SA
Citește pe Antena3.ro