Dorința guvernelor de a a abandona combustibilii fosili ca sursă principală pentru autovehicule și avioane ar putea genera atfel o problemă alimentară gravă. Producătorii de biocombustibili se îndreaptă spre uleiurile vegetale, folosite la gătit, ceea ce va scădea disponibilitatea acestora pentru alimentație.
În plus, producția acestora este mai mică din cauza secetei care a afectat culturile de soia din Argentina, cel mai mare exportator mondial de ulei de soia. Restricțiile din UE privind folosirea pesticidelor în agricultură vor limita culturile de rapiță iar războiul din Ucraina va reduce livrările de ulei de floarea soarelui.
Cel mai mult a crescut consumul de motorină bio în UE, SUA, Brazilia și Indonezia. Statele Unite folosesc un amestec de ulei de soia, rapiță, ulei de gătit uzat și grăsimi animale ca materie primă pentru combustibilii auto. Indonezia folosește ulei de palmier pentru produse biodiesel iar Brazilia utilizează uleiul de soia.
Cererea uleiului de palmier, folosit mai ales în industria dulciurilor, ar putea să fie prea mare raportat la producție, în condițiile în care se adaugă și industria auto. Indonezia și Malaezia produc 85% din uleiul de palmier la nivel global dar sunt afectate de reducerea replantării, arborii sunt bătrâni, fenomenele meteo extreme iar defrișările pentru mărirea suprafețelor de teren pentru culturi sunt tot mai limitate.