Majoritatea firmelor mici şi mijlocii consideră că mediul de afaceri din Romănia este favorabil, deşi birocraţia, fiscalitatea şi lipsa forţei de muncă le afectează activitatea, potrivit unui sondaj al Consiliului pentru IMM.
Majoritatea firmelor mici şi mijlocii consideră că mediul de afaceri din Romănia este favorabil, deşi birocraţia, fiscalitatea şi lipsa forţei de muncă le afectează activitatea, potrivit unui sondaj al Consiliului pentru IMM.
Majoritatea oamenilor de afaceri (42,91%) consideră că mediul economic este favorabil afacerilor, potrivit datelor unui sondaj realizat in luna aprilie in răndul a aproape 1.200 de firme mici şi mijlocii. Aproximativ 35,1% au răspuns că situaţia economică nu le influenţează activitatea, iar aproape 22% că afectează negativ afacerile. "Se remarcă o diminuare a ponderii intreprinzătorilor care apreciază nefavorabil mediul economic, ceea ce este un semnal bun pentru noi", a declarat ieri, la lansarea Cartei Albe a IMM-urilor, Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional pentru Intreprinderile Private Mici şi Mijlocii din Romănia (CNIPMMR).
FORŢĂ DE MUNCĂ. Printre dificultăţile pe care intreprinzătorii intervievaţi le-au indicat au fost birocraţia excesivă, fiscalitatea şi angajarea, pregătirea şi menţinerea personalului. Lipsa personalului, resimţită de 43,7% dintre intervievaţi, a intrat in acest an in topul primelor trei probleme ale mediului de afaceri. Cu toate acestea, performanţele majorităţii IMM-urilor nu au fost afectate anul trecut. Firmele au răspuns in proporţie de 56% că au obţinut performanţe economice superioare in 2006 faţă de 2005. Şi in ceea ce priveşte numărul de persoane nou-angajate de IMM-uri in 2006 au existat modificări, in sensul creşterii ponderii firmelor care au angajat mai mult de zece persoane. De asemenea, firmele asigură training agajaţilor in proporţie de 51%, in creştere faţă de anul anterior, cănd ponderea era de 40%.
ADERARE. Sondajul a evidenţiat că firmele mici şi mijlocii şi-au schimbat percepţia in ceea ce priveşte oportunităţile de dezvoltare, in urma aderării la UE. Astfel, peste 58% dintre firmele intervievate au apreciat că cea mai importantă oportunitate de afaceri o repezintă penetrarea pe noi pieţe externe, 55,26% obţinerea unui grant şi 47,1% utilizarea de noi tehnologii. "Piaţa internă mai reprezintă o oportunitate doar pentru 36,93%", a spus Ovidiu Nicolescu.
CONCURENŢĂ. Firmele mici şi mijlocii din domeniul comerţului vor fi cele mai afectate de intensificarea concurenţei ca urmare a aderării la UE, piaţa urmănd să fie dominată de magazinele de tip hypermarket, a declarat vicepreşedintele Consiliului Concurenţei, Constantin Ciutacu. "Reducerea numărului firmelor din comerţ este determinată de intrarea pe piaţă a hypermarketurilor, care au determinat inchiderea mai multor societăţi din domeniul comerţului. Este bine şi nu prea. Aceste firme vor fi afectate in continuare de extinderea acestui tip de magazine", a spus Ciutacu.
Prognoze optimiste
Peste 63% dintre respondenţi apreciază că anul acesta vor inregistra performanţe economice superioare celor din 2006, in timp ce 30% cred că vor avea indicatori similari. Diferenţa de 7% prognozează afaceri mai mici in 2007 decăt in 2006. "Rezultatele sondajului arată un progres al mediului de afaceri, deşi indicatorii sunt departe de media europeană", a arătat Nicolescu. El a adăugat că sondajul nu reflectă problemele şi tensiunile politice din ultimele luni, fiind realizat in luna aprilie, iar unele rezultate ar fi fost diferite dacă intervievarea s-ar fi realizat in această perioadă.