x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Criza meseriașilor: tehnicienii, mai bine plătiți decât directorii

0
Autor: Giulia Anghel 01 Mar 2019 - 10:22
Criza meseriașilor: tehnicienii, mai bine plătiți decât directorii CRISTIAN NISTOR Vizita premierului Calin Popescu-Tariceanu in judetul Vaslui: vizitarea fabricii de confectii Barlad.


România este o ţară cu ştate vechi pe piaţa europeană a lohnului. Marile branduri de modă  ale lumii îşi produc aici colecţiile de serie de ani de zile, dar situaţia s-ar putea schimba în viitoar. Creşterea constantă a salariului minim pe economie nu le pică prea bine, aşa că unele aleg să plece în ţări mai ieftine. Şi asta în timp ce personalul necalificat din fabricile de textile şi încălţăminte migrează spre sectorul de componente auto, atras de venituri mai mari. În acest timp, lipsa specialiştilor îi determină pe ingineri să lucreze pe posturi de tehnicieni şi maiştri.

În industria textilă autohtonă activau anul trecut 9.710 companii care aveau peste 250.000 de angajaţi. Circa 80% din producţie este destinată exportului, valoarea acestora ridicându-se anul trecut la şase miliarde de euro.

Este un domeniu creativ, inovativ, moda nu se repetă de la un an la altul. Problemele au apărut în urmă cu doi ani din cauza Brexit-ului şi a devalorizării lirei sterline pentru că 28% din export merge în Marea Britanie. Firmele au pierdut, iar pe piaţa Angliei  măririle de preţuri se obţin greu.

Mihai Pasculescu, preşedintele Federaţiei Patronale a Textilelor, Confecţiilor şi Pielăriei.

Adio forţă de muncă ieftină

Creşterea venitului minim i-a obligat pe producători să mărească salariile cu 26%, fapt ce a determinat firmele mai mici, care au sub 50 de angajaţi, să se închidă.  Mai mult, criza de personal îi obligă pe angajatori să organizeze producţia într-un singur schimb şi să aducă salariaţii de la 60-80 de kilometri distanţă, ceea ce duce şi la creşterea cheltuielilor. Salariul mediu în acest domeniu este acum de peste 550 de euro, iar lipsa forţei de muncă face ca tehnicienii să fie de multe ori mai bine plătiţi decât directorii. Problema mare este cu acest salariu minim care creşte în ritm rapid. Am cerut Guvernului să acorde facilităţi asemănătoare cu industria de construcţii, spune preşedintele patronatului din domeniu, spune reprezentantul FEPAIUS.

Concurenţa vine de pe piaţa auto

Creşterea industriei de componente auto este responsabilă în mare măsură de schimbarea profilului industrial al ţării, România transformându-se dintr-un producător important de bunuri al industriei de textile într-un reper al pieţei auto, potrivit specialiştilor de la Syndex, care au realizat studiul „Industria auto. Incotro? Tendinţe globale, perspective periferice”. Angajaţii necalificaţi ai fabricilor de textile migrează astăzi către cele auto, fapt ce crează o competiţie între cele două ramuri, iar presiunea pe salarii este pusă de piaţa de autoturisme. Cu atât mai mult cu cât munca necalificată, slab tehnologizată, din fabricile de cablaje şi componente auto este similară cu cea din cele de textile.

„Industria auto concurează confecţiile pentru că veniturile sunt mai mari, prin urmare şi salariile sunt superioare. Mai ales în sectorul de cablaje care nu poate fi automatizat şi manufacturarea este mare”, Mihai Pasculescu, preşedinte FEPAIUS

Producătorii acuză suprataxarea

Toate brandurile mari produc în România. Ei aduc un produs care trebuie apoi executat. Iar producătorul trebuie să aibă specialişti, tehnologie. Foarte greu lumea înţelege că lohn-ul nu este datorat lipsei de designeri, e vorba de producţia de masă. Brandurile mari nu au producţie proprie.”, spune preşedintele FEPAIUS. Firmele româneşti care fac importurile de ţesături şi accesorii întâmpină dificultăţi pentru că la  importuri pentru reexport se plătesc TVA şi taxe vamale, iar producătorul le recuperează abia după ce face exportul. Asta înseamnă că poate să treacă şi un an până când primesc banii înapoi, în condiţiile în care în ţările din UE pentru importul de produse cu scop de reexport nu se plătesc aceste taxe.

 

 

Citeşte mai multe despre:   producţie lohn

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Mitul „nu găsim angajaţi” începe să apună

Mitul „nu găsim angajaţi” începe să apună
Numărul locurilor de muncă vacante, în ultimul trimestru din 2019, s-a cifrat la 47.100, în scădere cu aproape 8.000 faţă de trimestrul anterior, informează Institutul Naţional de Statistică (INS). Rata...

Scumpirea aurului, bucuria românilor cu bani

Scumpirea aurului, bucuria românilor cu bani
Cotaţiile aurului au crescut spectaculos în ultima perioadă, pe fondul temerilor internaţionale legate de evoluţia preţului la petrol, conflictele armate şi epidemia de Coronavirus. Acest activ a devansat net, ca...

Marcel Boloş: Am cerut Comisiei Europene amânarea cu o lună a evaluării proiectului Autostrăzii Sibiu-Piteşti

Marcel Boloş: Am cerut Comisiei Europene amânarea cu o lună a evaluării proiectului Autostrăzii Sibiu-Piteşti
Procedura de evaluare a proiectului Autostrăzii Sibiu - Piteşti este amânată pentru o lună, după ce am solicitat acest lucru Comisiei Europene (CE), a afirmat, miercuri, după audierile din comisiile reunite de...

Aurul ajunge la un nou maxim istoric, de 229,0604 lei/gram

Aurul ajunge la un nou maxim istoric, de 229,0604 lei/gram
Gramul de aur s-a scumpit, miercuri, cu 3,85 lei (1,71%), până la o cotaţie de 229,0604 de lei, de la 225,2035 lei, cât anunţase marţi Banca Naţională a României (BNR), înregistrând din nou o valoare...

Investiție de un miliard de euro în Combinatul Siderurgic din Galați

Investiție de un miliard de euro în Combinatul Siderurgic din Galați
GFG va investi un miliard de euro la operaţiunile sale din Galaţi (România) şi 750 milioane de euro la fabrica sa din Ostrava (Cehia), se arată într-un comunicat GFG Alliance, cu sediul în Marea Britanie....

Dacia prezintă prima mașină electrică. Cum va revoluționa piața autoturismelor

Dacia prezintă prima mașină electrică. Cum va revoluționa piața autoturismelor
Un prototip al primei mașini Dacia în totalitate electrică va fi prezentat la Salonul Auto de la Geneva, care se va desfășura pe 3 martie. Aceasta va fi  finalizată între anii 2021 și 2022,...

Curs valutar 19 februarie 2020. Euro scade spre 4,77 lei, iar dolarul atinge un nou maxim istoric

Curs valutar 19 februarie 2020. Euro scade spre 4,77 lei, iar dolarul atinge un nou maxim istoric
Euro a scăzut ușor miercuri, ajungând la 4,7789 lei.Dolarul american a atins, miercuri, un nou nivel record - 4.4241. Și prețul gramului de aur a crescut, miercuri, atingând un nivel record. Prețul gramului de...

Veniturile Telekom România au ajuns la 980 milioane de euro

Veniturile Telekom România au ajuns la 980 milioane de euro
Veniturile consolidate ale Telekom România au crescut anul trecut cu 5%, până la 980 milioane euro, iar EBITDA (profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere şi amortizare) s-a majorat cu 5%, până la 144...

Ratingul Garanti Bank România, confirmat la "BB minus", cu perspectivă stabilă

Ratingul Garanti Bank România, confirmat la "BB minus", cu perspectivă stabilă
Fitch Ratings a confirmat ratingul pentru datorii pe termen lung al Garanti Bank România la ''BB minus'', cu perspectivă stabilă, şi ratingul de viabilitate la "BB minus". "Calificativele pe termen lung ale...

26.000 de dosare au fost depuse pentru instalarea de panouri fotovoltaice. Unde au mai rămas bani pentru program

26.000 de dosare au fost depuse pentru instalarea de panouri fotovoltaice. Unde au mai rămas bani pentru program
Peste 26.000 de dosare de finanţare au fost depuse, până în prezent, în Programul Casa Verde Fotovoltaice 2019, cele mai multe pentru Regiunea Nord-Est, iar singura zonă care mai dispune de fonduri este...

ANAF vrea să introducă o nouă procedură de rambursare de TVA

ANAF vrea să introducă o nouă procedură de rambursare de TVA
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va finaliza până la sfârşitul lunii viitoare un proiect privind o nouă procedură de rambursare de TVA, a anunţat preşedintele Agenţiei, Mirela...

Fenomenele meteo extreme au afectat aproape 100.000 de hectare de păduri

Fenomenele meteo extreme au afectat aproape 100.000 de hectare de păduri
Fenomenele meteo extreme de la începutul acestei luni au afectat în total 98.000 de hectare păduri de stat administrate de Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, după o primă evaluare a pagubelor fiind...

Restart la înălţime: TAROM decolează cu ATR 72-600

Restart la înălţime: TAROM decolează cu ATR 72-600
Compania naţională de transport aerian TAROM a prezentat ieri primul avion ATR 72-600, cu o capacitate de 72 de locuri. Acesta face parte dintr-un lot mai mare care urmează să sosească în ţară în perioada...

Co-plata RCA, lovitură pentru șoferii păgubiți în accidente. „Se va ajunge la haos în piaţă”

Co-plata RCA, lovitură pentru șoferii păgubiți în accidente. „Se va ajunge la haos în piaţă”
Proiectul de modificare a legii asigurărilor auto obligatorii (RCA), publicat pe site-ul Senatului, va introduce pentru companiile de transport un sistem de co-plată la RCA, se menţionează într-un comunicat...

România, printre campioanele investiţiilor în inteligenţa artificială

România, printre campioanele investiţiilor în inteligenţa artificială
Investițiile în startup-uri românești de Inteligență Artificială (AI) vor ajunge la aproape 50 milioane euro anual în 2025, potrivit estimărilor anunţate ieri de Horváth & Partners - unul dintre cei mai im...
Serviciul de email marketing furnizat de