x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum ratează România miliardele de euro din transportul gazelor

0
Autor: Adrian Stoica 16 Iun 2015 - 15:01
Cum ratează România miliardele de euro din transportul gazelor camij/Getty Images/iStockphoto Flare on Rig


Chiar dacă perspectiva unor resurse importante de gaze naturale în Marea Neagră ne asigură un confort energetic pe viitor, România se află în acest moment exclusă de pe marile rute de transport al gazelor naturale care vor aproviziona Europa. Fie că vorbim despre Rusia, ca sursă de aprovizionare, sau zona Mării Caspice, România nu este conectată la niciunul dintre aceste proiecte. Ele traversează însă ţările vecine nouă.

Speranţa noastră este de a construi ulterior nişte conectori care să fie cuplaţi la marile gazoducte. Sunt doar proiecte a căror realizare este incertă pe termen lung. România ratează șansa de a câștiga câteva sute de milioane de euro pe an din trans¬portul gazelor naturale. Deocamdată Guvernul se laudă că România nu mai este dependentă de importu¬rile de gaze naturale ruseşti, asigurându-şi consumul din surse proprii. O statistică pe jumătate adevărată pentru că ea ascunde, printre rânduri, un adevăr dureros: marea industrie s-a distrus şi, odată cu ea, au dispărut şi marii consumatori.

Ţinta este Marea Neagră
Pentru România, cea mai sigură zonă din care îşi poate asigura consumul de gaze este Marea Neagră. Gazul din această zonă, pe care companiile Petrom și Exxon Mobil se pregătesc să-l extragă, începând cu 2019, ar putea fi preluat pe două posibile trasee, conform planurilor companiei Transgaz. Este vorba fie de coridorul sudic de transport, unde se prevede dezvoltarea reţelei de la țărmul mării pe direcţia Podișor -Corbu -Hațeg -Horia, fie dezvoltarea coridorului central, pe direcţia Isaccea -Onești -Coroi -Hațeg -Horia. În funcţie de creşterea producţiei off-shore din Marea Neagră, se are în vedere dezvoltarea suplimentară a reţelei de transport prin constru¬irea unei rute suplimentare prin centrul României şi realizarea unei noi interconectări cu Ungaria. În plus, compania de transport al gazelor naturale ia în calcul şi dezvoltarea unui culoar estic de la Onești care ar permite ca gazele din Marea Neagră să ajungă şi în Republica Moldova. Totuşi, pentru a asigura creşterea capacităţii de transport a interconectării sistemelor din cele două ţări (care să ajungă la 1,5 mili¬arde de metri cubi pe an) ar fi nevoie de încă 110 milioane de euro, menţionează Transgaz.

Nabucco a rămas fără gaze
Proiectul Nabucco poate fi considerat o eroare majoră a politicii româneşti. Că proiectul Nabucco nu se va face niciodată se ştia cu cel puţin doi-trei ani înainte ca el să-şi dea sfârşitul, la presiunile Rusiei. Ţările care făceau parte din proiect s-au retras rând pe rând, unele s-au refugiat în proiectul rusesc North Stream, dar noi am ţinut-o una şi bună: Nabucco sau nimic. Ne-am ales cu nimic. Am cheltuit 20 de milioane de euro pentru studii şi promovarea lui.

Proiectul AGRI a fost lansat în 2010 și e mereu amânat
AGRI trebuia să aducă gaz din zona Mării Caspice în România. Din proiect fac parte România, Georgia, Azerbaidjan și Ungaria. Proiectul, care presupune construcţia a două terminale de gaz natural lichefiat, unul la Constanţa şi altul în Georgia, a fost lansat în 2010, dar de atunci lucrările au bătut pasul pe loc. Proiectul ar putea costa între 2 şi 5 miliarde de euro, cu o capacitate maximă de 8 miliarde metri cubi de gaze pe an. AGRI ar urma să fie alimentat cu gaze din Azerbaidjan.0

TANAP ocoleşte România
Turcia a lansat în luna martie construcţia gazoductului Trans Anatolian Natural Gas Project (TANAP). Gazoductul, care va fi gata în 2018, va lega, printr-o conductă de 1.850 km, graniţa georgiană a Turciei cu cea a Greciei. Mai departe, conducta va fi conectată spre vest la gazoductul transadriatic (TAP) prin Grecia, Albania şi Italia. Interconectorul presupune o investiţie de 10 miliarde dolari şi el va transporta gazul azer spre Occident. Capacitatea TANAP va fi iniţial de 16 miliarde de metri cubi de gaz, dar va ajunge la 31 miliarde de metri cubi. România nu se află pe ruta aces¬tui proiect.

Interconectorul Turkish Stream, tot fără noi
Gazoductul Turkish Stream va pleca din Rusia, va subtraversa Marea Neagră şi va intra în Turcia. Mai departe, va conecta Macedonia, Serbia, Grecia, Ungaria și va avea ca punct terminus hub-ul de comerţ cu gaze Baumgarten din Austria. Prin acest proiect, Rusia vrea să ocolească Ucraina, după ce varianta South Stream a fost anulată. Livrările de gaze spre Turcia ar putea începe în decembrie 2015. Într-o estimare preliminară, proiectul va costa peste 3,3 miliarde de dolari.

Gazoductul Eastring, mai mult speranţă decât realitate

Recent, compania de transport al gazelor naturale din Slovacia a lansat ideea construirii unui gazoduct care să lege Slovacia, Ungaria şi România. Eastring va aduce gaz în Balcani din vest, urmând să aibă o lungime cuprinsă între 744 si 1.015 kilometri şi o capacitate de până la 20 de miliarde de metri cubi pe an. Costul estimat este de 1,3 miliarde de euro şi ar putea deveni operaţional la finele lui 2018. Rusia s-a arătat inte¬resată de acest proiect şi aşteaptă o invitaţie din partea iniţiatorilor. Eastring ar trebui să fie conectat, prin Bulgaria, la TANAP.

Posibilitatea ca România să bene¬ficieze de gaze prin intermediul gazo¬ductului TANAP depinde de interconec¬torul care va lega Bulgaria de Grecia.
Andrei Gerea, ministrul Energiei
 

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Conferința Europeană a Serviciilor Financiare - ECFS 2021. Digitalizarea, provocare pentru sistemul financiar

Conferința Europeană a Serviciilor Financiare - ECFS 2021. Digitalizarea, provocare pentru sistemul financiar
Doar 11% dintre români folosesc internetul pentru utilizarea serviciilor bancare online. Iar una dintre explicaţiile specialiştilor pentru procentul atât de scăzut este legată de nesiguranţa românilor, atunci...

Antreprenorii români estimează că 2021 va fi defavorabil afacerilor

Antreprenorii români estimează că 2021 va fi defavorabil afacerilor
83,12% dintre antreprenorii români estimează că și acest an va fi defavorabil dezvoltării afacerilor, doar 16,88% considerând că 2021 va fi benefic, după cum arată un sondaj al Consiliului Naţional al...

Schimbarea domeniului: cum să configurați o adresă web nouă

Schimbarea domeniului: cum să configurați o adresă web nouă
Pentru a accesa un site web, utilizatorii de internet trebuie să introducă un domeniu unic. Aceste adrese de internet influențează, de asemenea, percepția utilizatorilor despre prezența online, de exemplu,...

România are cele mai multe femei manager din UE

România are cele mai multe femei manager din UE
România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în privința femeilor manager din cadrul companiilor, potrivit informațiilor oferite de un hub de afaceri dezvoltat de femei, Mamprenoare.EU, care...

Cu cercetarea în moarte clinică, România se decuplează singură de UE

Cu cercetarea în moarte clinică, România se decuplează singură de UE
Uniunea Europeană a alocat 95,5 miliarde de euro pentru finanţarea programului destinat cercetării şi inovării Europa Orizont 2021-2027 (Horizon Europe), cu 30 de miliarde de euro mai mult decât precedentul...

Femeile, grav afectate de munca de acasă. 25% au vrut să renunțe la job

Femeile, grav afectate de munca de acasă. 25% au vrut să renunțe la job
Pentru 41% dintre femei echilibrul dintre viața profesională și cea personală s-a înrăutățit după începutul pandemiei de COVD-19 deoarece au trebuit să muncească peste program, iar activitățile casnice...

Nuclearelectrica solicită statului român să ajute la construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă

Nuclearelectrica solicită statului român să ajute la construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă
Nuclearelectrica (SNN) vrea să încheie un acord cu statul român pentru construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă. Prin acesta ar trebui să se stabilească modul de finanțare și mecanismele de sprijin...

A fost desemnat constructorul secțiunii 4 a Autostrăzii Sibiu - Pitești

A fost desemnat constructorul secțiunii 4 a Autostrăzii Sibiu - Pitești
Secţiunea 4 a Autostrăzii Sibiu - Piteşti, segmentul Tigveni - Curtea de Argeş, va fi proiectat și executat de societatea Porr Construct, în urma câștigării licitației, transmite Compania Naţională de...

Exporturile către Japonia au crescut cu 62% datorită Acordului EPA

Exporturile către Japonia au crescut cu 62% datorită Acordului EPA
România a exportat cu 62% mai multe produse în Japonia, în luna noiembre 2020, față de aceeași perioadă din anul anterior. Acest lucru este efectul Acordului de Parteneriat Economic Uniunea Europeană -...

Costul orar al forţei de muncă, în creştere cu peste 8,69% în trimestrul IV din 2020

Costul orar al forţei de muncă, în creştere cu peste 8,69% în trimestrul IV din 2020
Costul orar al forţei de muncă în formă ajustată (după numărul zilelor lucrătoare) a înregistrat în trimestrul IV 2020 o rată de creştere de 2,61% faţă de trimestrul precedent şi o rată de creştere de...

CFR alocă peste 22 de milioane de lei pentru reparații feroviare

CFR alocă peste 22 de milioane de lei pentru reparații feroviare
CFR investeste 22,1 milioane de lei pentru reparaţii la trei poduri şi podeţe din judeţele Sibiu şi Harghita, dar și la platforma staţiei Sibiu, prin înlocuirea aparatelor de cale...

Alungarea pensionarilor, ultima lovitură dată cercetării din România

Alungarea pensionarilor, ultima lovitură dată cercetării din România
Galerie Foto Guvernul a anunțat noua lege a interzicerii cumulului pensiei cu salariul ca pe o binefacere pentru România. Au mai încercat și alte guverne să impună o astfel de lege, dar s-au lovit de realitatea cruntă: în...

Gheorghe Flutur dă 45.000 €, ca să marcheze intrarea în polul sărăciei

Gheorghe Flutur dă 45.000 €, ca să marcheze intrarea în polul sărăciei
În timp ce premierul Cîţu este în război deschis cu bugetarii, cu sindicatele şi, în general, cu toţi cei care îi cer bani, pentru oamenii noii puteri austeritatea nu există. Oricând se mai găsesc nişte...

Cătălin Drulă: Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul

Cătălin Drulă: Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul
Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat că a fost finalizat Raportul Metrorex realizat de Corpul de Control. Liderul USR acuză că au fost manipulări ale cifrelor pentru a se obține majorarea...

Primele elicoptere H135 au fost livrate statului român

Primele elicoptere H135 au fost livrate statului român
Primele trei dintre cele şase elicoptere de tip H135 produse de Airbus Helicopters România au fost livrate către Inspectoratul General de Aviaţie. Următoarele sunt programate să fie gata...
Serviciul de email marketing furnizat de