Reinvestirea profiturilor, vânzarea de active și împrumuturile de la acționari sunt principalele surse de finanțare a firmelor, creditul bancar fiind o opțiune mai puțin preferată (și mai greu accesibilă) pentru întreprinzători. După ce au făcut rost de bani, companiile au ca priorități plata furnizorilor și constituirea capitalului de lucru, cheltuielile cu inovarea fiind ultimele pe lista priorităților, arată un sondaj privind accesul firmelor la finanțare publicat de Banca Națională a României (BNR).
Analiza arată faptul că atât sectoarele puternic afectate de pandemie, cât și cele afectate moderat nu se bazează într-o proporție foarte mare pe creditele interne, de la bănci și instituțiile financiare nebancare (IFN). „Având în vedere nivelul ridicat al creditelor comerciale din bilanțurile firmelor (18,4% din total, în timp ce ponderea împrumuturilor solicitate băncilor și IFN era de 8,4%), riscul ca societățile care întâmpină probleme financiare să propage aceste dificultăți de-a lungul lanțurilor de afaceri se majorează”, arată BNR.
Leasingul, în creștere
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se finanțează în special prin reinvestirea profitului, vânzarea de active și creditele de la acționari sau majorările de capital, iar firmele mari (corporațiile) folosesc cu precădere creditele comerciale, descoperitul de cont bancar sau liniile de credit. Semnificativ este faptul că, potrivit BNR, ambele segmente - IMM și corporații - au avut preferințe în creștere pentru reinvestirea profitului în dauna creditului comercial și a descoperitului de cont bancar, pe când leasingul financiar sau factoringul au crescut în ambele cazuri. În plus, corporațiile au rămas în continuare principalii contractanți de credite pentru investiții de capital (14% din totalul corporațiilor, spre deosebire de 6% în cazul IMM).
Cât privește finanțarea din fonduri europene, aceasta este ultima opțiune, la care apelează doar 2% din corporații și 1% din IMM.
Bani albi pentru zile negre
Potrivit sondajului, la baza deciziei de accesare a creditelor s-a aflat în principal constituirea unui capital de lucru (stocuri, echipamente etc.) sau plata furnizorilor (28%). Corporațiile
au înregistrat majorări pe toate cele trei segmente, respectiv finanțări pentru constituirea de capital de lucru, plata furnizorilor sau constituirea unui buget-tampon pentru situații neprevăzute și investiții pentru dezvoltare, în timp ce IMM au crescut doar pe ultimele două paliere.
Investițiile pentru creșterea gradului de inovare nu reprezintă o prioritate pentru companiile din România, doar 1,9% din ele contractând credite în acest sens, mai arată sondajul BNR.
Pentru contractarea unui credit, 9% din companii ar avea nevoie de 50.000-100.000 de lei și doar 4% ar avea nevoie de peste un milion de lei.
Numărul companiilor care optează pentru credite a scăzut continuu în ultimele 12 luni