x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cum te judeci cu statul pe taxa auto

Cum te judeci cu statul pe taxa auto

de Elena Stan    |    08 Feb 2008   •   00:00
Cum te judeci cu statul pe taxa auto
Sursa foto: Marin Raica/

Taxa auto de primă înmatri­culare a devenit o sursă si­­gu­ră de câştig pentru avo­caţi. Deşi procedurile sunt gre­oaie, iar cheltuielile de judecată se ridică la 2.000 de lei, procesele sunt câş­ti­gate re­lativ uşor. Singurul pă­gubit rămâne statul, care trebuie să achite cheltuie­lile de judecată din încasările bu­ge­tare făcute de la toţi cetăţenii.

Taxa auto de primă înmatri­culare a devenit o sursă si­­gu­ră de câştig pentru avo­caţi. Deşi procedurile sunt gre­oaie, iar cheltuielile de judecată se ridică la 2.000 de lei, procesele sunt câş­ti­gate re­lativ uşor. Singurul pă­gubit rămâne statul, care trebuie să achite cheltuie­lile de judecată din încasările bu­ge­tare făcute de la toţi cetăţenii.

Cetăţenii care vor să dea statul în judecată pentru a-şi recupera contrava­loarea taxei de primă în­matriculare au de plătit în jur de 1.500- 2.000 de lei.

Suma diferă în funcţie de valoa­rea pe care clientul o are de recupe­rat în instanţă, de locaţie şi de taxa de timbru. “Onorariul mediu pentru un proces legat de taxa de primă înmatriculare este de 1.500 de lei. Pe lângă această sumă, clientul trebuie să mai achite şi alte cheltuieli de judecată, cum ar fi taxa de timbru, care costă în jur de 50 de lei. Cheltuielile de judecată sunt recuperate de client de la stat, în cazul în care câştigă. Bineînţeles că onorariul diferă în funcţie de valoarea pe care clientul o are de recuperat, precum şi de locaţie. Dacă trebuie să merg în altă parte decât pe raza pe care îmi desfăşor activitatea, clientul trebuie să achite şi cheltuielile de tran­sport”, ne-a declarat Cosmin Costaş, avoca­tul care a câştigat primul proces împotriva statului în legătură cu taxa auto.

PAŞI. Demararea unui proces pentru recuperarea contravalorii taxei de primă înmatriculare este o procedură mai greoaie. “Oamenii nu au făcut copii chitanţei cu care pot dovedi suma plătită ca taxă de primă înmatriculare. Din acest motiv este nevoie de o procedură prealabilă. Astfel, proprietarul maşinii trebuie să ceară o copie a chitanţei la trezorerie, după care solicită organului fiscal local recuperarea sumei scrise pe chitanţă”, a explicat Horaţiu Mărgoi, preşedintele comisiei juridice din cadrul Automobil Club Român (ACR). La noi precedentul judiciar nu constituie izvor de drept, ceea ce înseamnă că, deşi au fost câştigate procese asemănătoare la Cluj şi Arad, instanţa nu ţine cont de acest lucru. După primirea răspunsului în scris de la organul fiscal local, proprietarul maşini mai completează două cereri, urmând ca dosarul să fie trimis spre soluţionare la organul competent. “Noi oferim asistenţă juridică celor care vin la noi. Îi ajutăm să îşi completeze do­sarul cu actele necesare şi să formuleze corect cererea de restituire a sumelor. Important este că până la urmă tot noi, contribuabilii, plătim, deoarece statul trebuie să plătească şi cheltuielile de judecată, şi dobânzile”, a spus Mărgoi.


PROCESE. La nivel naţional, până acum au fost câştigate în instanţă cinci procese pe taxa auto. “Am câştigat primul proces la Arad, iar următorul a fost la Cluj pentru clienţi ce au de recuperat sume re­lativ mici, respectiv 6.000 de lei. De asemenea, mai sunt cazuri câştigate la Botoşani, Timiş şi Târgu-Mureş. Acum am zeci de clienţi care vor să le recuperez sume cuprinse între 500 de euro şi 8.000 de euro”, a spus Cosmin Costaş. De asemenea, avocatul a declarat că a început să se documenteze cu privire la eventua­litatea unor procese legate de taxa de primă înmatriculare încă din no­iembrie 2006, când a auzit că de la1 ianuarie 2007 va intra în vigoare taxa auto.

 

Adeziuni

ACR a de­marat o acţiune la nivel naţio­nal, prin care sprijină proprie­ta­rii de maşini care au plătit taxa de primă înmatriculare să dea statul în ju­deca­tă. “Avem circa 10.000 de semnături de la cetă­ţeni care se opun men­ţinerii ta­xei. Nu ştim câţi vor să-şi recu­pe­­reze banii, deoarece unii doar au semnat, alţii au ve­nit cu do­sa­rele, iar alţii au făcut cereri de mână, pentru care am dema­rat procedura prea­labilă. Vom avea 1.000 de dosare”, a explicat Mărgoi.

Argumente legale

Avocaţii care vor demara procese pentru recuperarea taxei de primă înmatriculare vor avea cam aceleaşi argumente legale ca şi cei care au câştigat deja procesele. “Avem dispoziţii în Codul Fiscal ce prevăd introducerea taxei de pri­mă în­mariculare, însă acestea con­tra­vin Tratatului de Aderare, deoa­rece prin introdu­cerea taxei se restrânge libera circulaţie a măr­­furilor. Pentru câştigarea pro­cesului, în primă instanţă m-am legat şi de evenimentele similare petrecute în Polonia şi Un­ga­ria, cele mai aproape, unde sta­tul a fost obligat să restituie banii cetăţenilor”, a explicat Cosmin Costaş.

Formulare

“Cererea corectă de restituire a taxei trebuie să conţină formularea: să oblige pârâta (administraţia fiscală teritorială) la retur­narea taxei reprezentând suma de x lei şi rata dobânzii de la momentul perceperii taxei până la momentul restituirii ei”

Horaţiu Mărgoi, preşedintele Comisiei Juridice ACR

elena.stan@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: economic primă taxa taxei