Taxa auto de primă înmatriculare a devenit o sursă sigură de câştig pentru avocaţi. Deşi procedurile sunt greoaie, iar cheltuielile de judecată se ridică la 2.000 de lei, procesele sunt câştigate relativ uşor. Singurul păgubit rămâne statul, care trebuie să achite cheltuielile de judecată din încasările bugetare făcute de la toţi cetăţenii.
Taxa auto de primă înmatriculare a devenit o sursă sigură de câştig pentru avocaţi. Deşi procedurile sunt greoaie, iar cheltuielile de judecată se ridică la 2.000 de lei, procesele sunt câştigate relativ uşor. Singurul păgubit rămâne statul, care trebuie să achite cheltuielile de judecată din încasările bugetare făcute de la toţi cetăţenii.
Cetăţenii care vor să dea statul în judecată pentru a-şi recupera contravaloarea taxei de primă înmatriculare au de plătit în jur de 1.500- 2.000 de lei.
Suma diferă în funcţie de valoarea pe care clientul o are
de recuperat în instanţă, de locaţie şi de taxa de timbru. “Onorariul mediu
pentru un proces legat de taxa de primă înmatriculare este de 1.500 de lei. Pe
lângă această sumă, clientul trebuie să mai achite şi alte cheltuieli de
judecată, cum ar fi taxa de timbru, care costă în jur de 50 de lei.
Cheltuielile de judecată sunt recuperate de client de la stat, în cazul în care
câştigă. Bineînţeles că onorariul diferă în funcţie de valoarea pe care
clientul o are de recuperat, precum şi de locaţie. Dacă trebuie să merg în altă
parte decât pe raza pe care îmi desfăşor activitatea, clientul trebuie să
achite şi cheltuielile de transport”, ne-a declarat Cosmin Costaş, avocatul
care a câştigat primul proces împotriva statului în legătură cu taxa auto.
PAŞI. Demararea unui proces pentru recuperarea contravalorii taxei de primă înmatriculare este o procedură mai greoaie. “Oamenii nu au făcut copii chitanţei cu care pot dovedi suma plătită ca taxă de primă înmatriculare. Din acest motiv este nevoie de o procedură prealabilă. Astfel, proprietarul maşinii trebuie să ceară o copie a chitanţei la trezorerie, după care solicită organului fiscal local recuperarea sumei scrise pe chitanţă”, a explicat Horaţiu Mărgoi, preşedintele comisiei juridice din cadrul Automobil Club Român (ACR). La noi precedentul judiciar nu constituie izvor de drept, ceea ce înseamnă că, deşi au fost câştigate procese asemănătoare la Cluj şi Arad, instanţa nu ţine cont de acest lucru. După primirea răspunsului în scris de la organul fiscal local, proprietarul maşini mai completează două cereri, urmând ca dosarul să fie trimis spre soluţionare la organul competent. “Noi oferim asistenţă juridică celor care vin la noi. Îi ajutăm să îşi completeze dosarul cu actele necesare şi să formuleze corect cererea de restituire a sumelor. Important este că până la urmă tot noi, contribuabilii, plătim, deoarece statul trebuie să plătească şi cheltuielile de judecată, şi dobânzile”, a spus Mărgoi.
PROCESE. La nivel
naţional, până acum au fost câştigate în instanţă cinci procese pe taxa auto. “Am
câştigat primul proces la Arad,
iar următorul a fost la Cluj pentru clienţi ce au de recuperat sume relativ
mici, respectiv 6.000 de lei. De asemenea, mai sunt cazuri câştigate la Botoşani,
Timiş şi Târgu-Mureş. Acum am zeci de clienţi care vor să le recuperez sume
cuprinse între 500 de euro şi 8.000 de euro”, a spus Cosmin Costaş. De
asemenea, avocatul a declarat că a început să se documenteze cu privire la
eventualitatea unor procese legate de taxa de primă înmatriculare încă din
noiembrie 2006, când a auzit că de la1 ianuarie 2007 va intra în vigoare taxa
auto.
Adeziuni
ACR a demarat o acţiune la nivel naţional, prin care
sprijină proprietarii de maşini care au plătit taxa de primă înmatriculare să
dea statul în judecată. “Avem circa 10.000 de semnături de la cetăţeni care
se opun menţinerii taxei. Nu ştim câţi vor să-şi recupereze banii,
deoarece unii doar au semnat, alţii au venit cu dosarele, iar alţii au făcut
cereri de mână, pentru care am demarat procedura prealabilă. Vom avea 1.000
de dosare”, a explicat Mărgoi.
Argumente legale
Avocaţii care vor demara procese pentru recuperarea taxei de
primă înmatriculare vor avea cam aceleaşi argumente legale ca şi cei care au câştigat
deja procesele. “Avem dispoziţii în Codul Fiscal ce prevăd introducerea taxei
de primă înmariculare, însă acestea contravin Tratatului de Aderare,
deoarece prin introducerea taxei se restrânge libera circulaţie a mărfurilor.
Pentru câştigarea procesului, în primă instanţă m-am legat şi de evenimentele
similare petrecute în Polonia şi Ungaria, cele mai aproape, unde statul a
fost obligat să restituie banii cetăţenilor”, a explicat Cosmin Costaş.
Formulare
“Cererea corectă de restituire a taxei trebuie să conţină formularea: să oblige pârâta (administraţia fiscală teritorială) la returnarea taxei reprezentând suma de x lei şi rata dobânzii de la momentul perceperii taxei până la momentul restituirii ei”
Horaţiu Mărgoi, preşedintele
Comisiei Juridice ACR
elena.stan@jurnalul.ro