În prezent, limitele de despăgubire pentru victimele accidentelor auto sunt plafonate la nivelul de 450.000 lei/creditor, în cazul în care asigurătorul intră în faliment, dar începând cu anul 2020, acestea vor creşte simţitor. Decizia este prevăzută într-un proiect de directivă care este în dezbatere la nivelul Uniunii Europene, iar odată aplicată, despăgubirile vor putea ajunge până la 6,07 milioane de euro. Măsura ar aduce costuri uriaşe pentru Fondul de Garantare a Asiguraţilor, instituţie care are drept scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei unui asigurător.
Parlamentul European şi Consiliul UE vor decide în următoarele luni modificarea Directivei 2009/103/CE privind limitele de despăgubire care trebuie acordate de către statele membre. Astfel, în cazul vătămărilor corporale, despăgubirile vor fi de 6.070.000 euro pentru un accident, indiferent de numărul victimelor, sau de 1.220.000 euro pentru o victimă. În cazul pagubelor materiale, acestea vor fi de 1.220.000 euro pentru o cerere de despăgubire, indiferent de numărul victimelor. Din cinci în cinci ani, începând cu data intrării în vigoare a prezentei directive, tarifele vor fi revizuite în concordanţă cu indicele armonizat al preţurilor de consum (IAPC). Victimele accidentelor rutiere vor trebui despăgubite, indiferent dacă societatea de asigurări este sau nu solvabilă.
Ce se poate întâmpla
În cazul unui posibil faliment al unui asigurător, plata despăgubirilor este preluată de către Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), iar odată cu majoarea despăgubirilor, costurile fondului vor creşte simţitor. În ultimii ani, au intrat în faliment patru societăţi de asigurări. Este vorba despre Astra Asigurări, Carpatica Asig, Forte Asigurări şi Lig Insurance, iar pentru primele trei, FGA avizase la plată, până în decembrie 2017, despăgubiri care se ridicau la aproape 369 de milioane de lei, iar pentru acest an se estimează că acestea vor fi de 240 de milioane de lei.
Falimentele ar putea continua
Falimentele nu s-ar opri însă aici, surse din piaţa asigurărilor indicând în ultima perioadă posibilitatea intrării în faliment a unei alte societăţi. În acest caz, dacă falimentează până în momentul intrării în vigoare a directivei europene, păgubiţii vor primi despăgubiri plafonate la nivelul a 450.000 lei/creditor. Dacă acest lucru se întâmplă peste doi ani, despăgubirile cresc substanţial, fiind aplicate limitele menţionate în directivă, care sunt identice cu limitele de despăgubire din Legea RCA.
Scenariu de groază: se scumpeşte RCA
Societatea intră în faliment, în condiţiile în care ea are o cotă de piaţă importantă.
Dacă se vor aplica limitele de despăgubire din directiva europenă, FGA nu va avea fondurile necesare pentru a achita prejudiciile acestei societăţi, având în vedere că vistieria i-a secătuit după falimentul societăţilor de asigurări din ultimii ani.
Şocul intrării în faliment a acestei companii va fi foarte mare, costurile care ar trebui suportate de FGA fiind importante. În această situaţie, FGA va fi nevoit să majoreze semnificativ cotele de contribuţie ale societăţilor de asigurări pentru a putea acoperi întregul prejudiciu al societăţii de asigurări. Evident, aceste costuri suplimentare vor fi transferate către consummator, prin majorarea preţului RCA.