În cei 20 de ani petrecuţi pe cel mai mare şantier naval din România, sud-coreenii de la Daewoo au construit la Mangalia peste 150 de vapoare. În ciuda producţiei intensive, Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), la care statul român deţinea 49% din acţiuni, a raportat pierderi în creştere de la an la an, iar acum când Daewoo şi-a vândut participaţia către Damen datoriile depăşesc 1,2 miliarde de euro.
Coreenii nu au vrut parcă nici un moment să aibă profit în România, direcţionând toate veniturile posibile către firma mamă. Aşa s-a ajuns în situaţia absurdă ca şantierul din Mangalia să importe din Coreea până şi nisipul. „Coreenii au cărat totul de la ei, au construit nave la Mangalia numai cu materiale cumpărate din Coreea. Până şi nisipul îl aduceau de acolo”, a declarat pentru „Jurnalul Naţional” preşedintele Sindicatului Navalistul de la DMHI, Florin Marin. „Statul român nu a avut niciodată, nici un cuvânt de spus”, a precizat liderul sindical. „Noi am făcut acum doi ani o plângere penală la DNA împotriva părţii române din conducerea DMHI, în care ceream să se identifice partea lor de vină pentru situaţia catastrofală a companiei. Nu am primit nici un răspuns”, a completat Florin Marin.
Criză de muncitori
„Pentru anul 2018 nu avem nici o comandă. Nu se poate însă ca Damen să vină aici fără nici un plan. Noi suntem optimişti, olandezii au promis că salariile nu vor scădea după revoluţia asta fiscală. Oamenii aşteaptă să vadă ce se întâmplă, dar cu siguranţă nu vor exista disponibilizări, pentru că e criză de muncitori în industria navală. Deja, peste 600 de angajaţi au plecat în ultimul timp, pe şantiere din Europa, pentru că nu se mai plăteau ore suplimentare, iar veniturile s-au înjumătăţit. Câştigau şi peste 5.000 de lei pe lună, îşi luaseră credite, acum luau numai 2.500 lei. Au mai rămas 1.795 de angajaţi, nu-şi permite nimeni să-i piardă şi pe aceştia. Deşi există prea mult personal tehnic, peste 30%, nu ştim care va fi soarta lui”, a precizat liderul de sindicat. DMHI asigură existenţa a câtorva zeci de mii de familii din Constanţa şi are o contribuţie majoră la economia naţională.
Ministerul trăieşte în altă lume
În mod cert, statul a fost mereu rupt de realitate în cazul DMHI, cel mai mare şantier naval din România, cu afaceri de sute de milioane de euro. Dovada clară în acest sens este şi poziţia Ministerului Economiei, care administrează, prin Şantierul Naval 2 Mai SA, participaţia de 49% din DMHI. Aşa se face că ministerul condus de Gheorghe Şimon ne povestea, într-un răspuns oficial oferit la începutul acestei luni, despre „situaţia dificilă a DMHI, care înregistrează pierderi”, astfel încât exercitarea dreptului de preempţiune în privinţa achiziţionării pachetului de 51% scos la vânzare de Daewoo „necesită o analiză amplă”. În acelaşi timp, tranzacţia era deja finalizată.
Negocierile dintre Daewoo şi Damen au început în aprilie 2016 şi s-au finalizat în noiembrie 2017, când olandezii au anunţat achiziţionarea DMHI în schimbul a 26 de milioane de euro. Pe 4 decembrie 2017, şantierul va fi preluat oficial de Damen, potrivit liderului de sindicat Florin Marin.
Ulterior, pe 14 noiembrie, Şantierul Naval 2 Mai SA a convocat Adunarea Generală a Acţionarilor pentru 19/20.12.2017, având ca prim punct pe ordinea de zi votul despre exercitarea dreptului de preempţiune. În aceeaşi zi, Consiliul Concurenţei anunţa oficial autorizarea tranzacţiei „prin care BV Holding Maatschappij Damen din Olanda preia Daewoo Mangalia Heavy Industries SA şi Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL”. În mod evident, ministerul trăieşte într-o altă lume, într-un univers paralel în care se preface preocupat de situaţie şi competent în exercitarea atribuţiilor sale.
Fondatorul, condamnat la închisoare
Daewoo, faliment istoric
Managementul păgubos al Daewoo în şantierul din Mangalia, sub privirea veşnic îngăduitoare şi şasie a statului român, nu reprezintă însă nici pe departe un accident pentru gigantul sud-coreean. Firma asiatică a plătit aici doar taxele aferente şi o chirie modică, de 48.000 de dolari pe an, pentru terenul de 80,86 de hectare pe care funcţionează şantierul.
Daewoo a fost fondată în 1967 de către Kim Woo Chong, al cărui tată a fost profesorul fostului dictator sud-coreean Park Chung Hee. Iniţial, a fost o companie de textile, dar ulterior avea să devină al doilea gigant economic al ţării, după Hyundai. În 1999, criza financiară din Asia a dus la colapsul Daewoo, iar Kim Woo Chong, pe atunci cel mai respectat mogul sud-coreean, a fugit din ţară.
Proporţiile jafului instrumentat de afacerist sunt halucinante: Daewoo s-a prăbuşit cu datorii de 80 de miliarde de dolari, fiind considerat cel mai mare faliment din istorie.
Procurorii de la Seul l-au acuzat pe mogul de fraude uriaşe, a fost dat în urmărire prin Interpol, capturat, iar în 2006 Kim Woo Chong a fost condamnat la 10 ani de închisoare şi i s-a confiscat întreaga avere, de 22 de miliarde de dolari. A fost eliberat în 2007, prin decret prezidenţial. Ulterior, şefii Daewoo au fost periodic acuzaţi de corupţie, iar compania a fost practic naţionalizată în ultimii doi ani, pentru a feri economia sud-coreeană de un alt dezastru.
Daewoo a construit şi reparat la Mangalia sute de vapoare, afaceri prin care a rulat în perioada 1997- 2007 miliarde de dolari. În afară de taxe şi locuri de muncă prost plătite, România nu a văzut nici un cent de pe urma acestui uriaş business, deşi avea 49% din acţiuni