Concesionarea este varianta miraculoasă găsită de autorităţi pentru a rezolva problemele drumurilor. Deoarece statul nu are capacitatea financiară de a construi şi intreţine singur reţeaua de drumuri şi autostrăzi, CNADNR va concesiona firmelor private aceste lucrări.
Concesionarea este varianta miraculoasă găsită de autorităţi pentru a rezolva problemele drumurilor. Deoarece statul nu are capacitatea financiară de a construi şi intreţine singur reţeaua de drumuri şi autostrăzi, CNADNR va concesiona firmelor private aceste lucrări.
Lucrările la tronsonul Comarnic - Braşov şi Centura Mare a Capitalei, primele sectoare de autostradă construite in regim de concesiune, vor demara in a doua jumătate a anului viitor, a declarat Mihai Grecu, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (CNADNR). "Noi am realizat un studiu de fundamentare a concesiunii in cadrul Companiei, fiind aleasă varianta dialogului competitiv, adică, iniţial, vor fi selectaţi trei ofertanţi, urmănd ca apoi să alegem compania sau consorţiul corespunzător. Avănd in vedere că in Romănia nu au mai fost concesionate autostrăzi, a fost varianta cea mai bună", a explicat Mihai Grecu. O dată cu demararea lucrărilor la aceste tronsoane pe Valea Prahovei se va circula de 10 ori mai greu decăt se circulă in prezent. Pentru utilizarea celor două tronsoane şoferii vor fi obligaţi să achite o taxă. In acest fel, firmele care vor concesiona autostrăzile pe o perioadă de 20-25 de ani işi vor recupera banii din taxele colectate. Grecu a precizat că anul viitor vor fi daţi in folosinţă primii 42 de kilometri din Autostrada Transilvania.
CONCESIONĂRI. Reprezentantul CNADNR a declarat că se vor realiza prin concesiune Autostrada Ploieşti - Braşov, Autostrada Ploieşti - Albiţa de pe Coridorul IX de Transport Pan-European, Centura Mare a Bucureştiului, extinderea Centurii existente a Capitalei, Centura Arad, Tronsonul Bucureşti - Piteşti de pe Coridorul IV de Transport Pan-European şi Autostrada Est - Vest, respectiv tronsonul Tărgu-Mureş - Roman - Iaşi. De asemenea, vor fi concesionate drumurile expres Arad - Oradea, Craiova - Piteşti, Sebeş - Turda, Sibiu - Făgăraş şi Petea - Baia Mare. In total, circa 1.390 de kilometri de drumuri naţionale şi expres vor fi incluse in aceste proiecte de concesiune, urmănd ca lucrările de construcţie să se finalizeze in 2013 la toate proiectele, potrivit Ministerului Transporturilor.
INTREŢINERE. Din vara anului viitor contractele pentru intreţinerea Autostrăzilor A1 (Bucureşti - Piteşti) şi A2 (Bucureşti - Constanţa) vor fi incheiate pe o perioadă de patru ani, spre deosebire de un an căt este in prezent. "Serviciile de intreţinere de pe cele două autostrăzi vor fi concesionate in martie 2008 pe o perioadă de patru ani, ceea ce se va intămpla şi pe drumurile naţionale. Practic, companiile care vor căştiga aceste contracte vor trebui să fie mult mai atente decăt in prezent in ceea ce priveşte intreţinerea acestor drumuri. Ele vor fi motivate să investească in echipamente şi tehnologii noi, şi pănă la urmă vor ieşi mai ieftin", a spus Mihai Grecu. Compania care primeşte in concesiune aceste servicii este obligată să asigure calitatea drumurilor la anumiţi parametri stabiliţi impreună cu reprezentanţii CNANDR, serviciile fiind plătite din fondurile companiei de drumuri. Potrivit evaluărilor CNADNR, circa 30% din drumurile naţionale sunt in stare proastă din cauza intărzierilor legate de intreţinere, iar 60 la sută din reţea are nevoie de reparaţii sau modernizări urgente. "Am aşteptat ca un drum să se deterioreze foarte rău pentru a-l repara. Este ca şi mersul la dentist, cănd stai cu durerea pănă in ultimul moment", a explicat Grecu.
Probleme majore
"CNADNR se confruntă cu trei probleme majore. Acestea sunt: lipsa resursei umane, lipsa colaborării cu instituţiile statului şi lipsa unei pieţe mature", a spus Mihai Grecu. El a observat că "cu căt sunt implicate mai multe instituţii ale statului intr-un proiect, cu atăt merge mai greu". "Autorităţile centrale şi cele locale nu respectă legea. Pentru a putea construi intr-un ritm mai rapid autostrăzi ar trebui să reducem numărul avizelor şi acordurilor şi să externalizăm serviciile", a explicat Grecu. De asemenea, a precizat că ar trebui modificată legislaţia in domeniul achiziţiilor publice deoarece, in prezent, este deficitară.
CNADNR plăteşte 44 de milioane lei
Compania Naţională de Drumuri va fi obligată să plătească, in termen de şase luni, suma de 44 de milioane de lei solicitată drept daune după rezilierea contractului cu consorţiul care urma să construiască tronsonul de autostradă Bucureşti - Fundulea. "Datoria va fi plătită de la bugetul de stat prin bugetul CNADNR. Cu aceşti bani se pot face cam 5-10 kilometri de autostradă", a declarat Mihai Grecu (foto). Contractul a fost reziliat in 1991 de fostul ministru al Transporturilor Traian Băsescu. Consorţiul ce urmează să primească cei 44 de milioane de lei este alcătuit din firmele Italstrade (Italia) şi Centrala de Construcţii Căi Ferate (CCCF).
Rovinieta video
Din 2008, CNADNR va introduce un sistem bazat pe camere video pentru a verifica dacă autovehiculele au lipit pe parbriz abţibildul care indică plata rovinietei. "Trebuie să creştem controlul asupra şoferilor, pentru a nu mai exista evaziune. Vom introduce un sistem electronic de control, similar celui din Ungaria. Vom monta camere de luat vederi, care vor putea să arate dacă autovehiculul are sau nu rovinieta pe parbriz", a declarat Mihai Grecu. Acesta a spus că realizarea rovinietei de o zi nu este rentabilă. CNADNR ia in considerare posibilitatea de a introduce rovinieta de trei sau patru zile. Grecu a spus că este posibilă scumpirea eşalonată a rovinietei, astfel incăt preţul acesteia să nu crească cu peste 60% de la 1 ianuarie 2008. Astfel, rovinieta pentru circulaţia pe drumurile publice va fi de 40 de euro pentru autoturismele Non-Euro, 35 de euro pentru cele Euro I şi 25 de euro pentru maşinile Euro II.
elena.stan@jurnalul.ro