Proiectul de lege pentru aducerea în ţară a aurului depozitat la Londra a primit votul decisiv al Camerei Deputaţilor şi urmează să fie trimis preşedintelui Klaus Iohannis, spre promulgare. Deşi pare că problema a fost deja tranşată, lucrurile sunt departe de a fi clarificate, pentru că deja au început controversele pe diverse teme, cum ar fi costurile de transport sau oportunitatea actului normativ.
„Depozitele de aur constituite de Banca Naţională a României în străinătate nu pot depăşi 5% din cantitatea totală de aur constituită ca rezervă”, prevede proiectul adoptat ieri de deputaţi cu cu 165 de voturi favorabile, 90 împotrivă şi trei abţineri. În acest moment, rezerva totală a ţării este de 103,7 tone, din care o cantitate de 59 de tone (aşadar circa 60%) se află depozitată la Banca Angliei, după cum a precizat, pentru Jurnalul, purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu.
Una dintre contestări vizează faptul că înainte de adoptare, Guvernul pregătise un punct de vedere în care semnala că „orice modificare și/sau completare care privește Statutul Băncii Naționale a României presupune, în mod obligatoriu, consultarea prealabilă a Băncii Centrale Europene”. În nota elaborată, Executivul invoca Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene şi o decizie a Consiliului European.
Dragnea: Sunt bucuros, susţin proiectul
„Eu nu l-am auzit niciodată pe domnul Mugur Isărescu contestând acest proiect. Nu l-am auzit pe dumnealui. Sunt consilieri de la BNR care de-a lungul timpului au spus foarte multe prostii, foarte multe minciuni, propăvăduiau că în România nu va funcţiona programul de guvernare al nostru şi s-au înşelat. Când eu o să văd o poziţie oficială a BNR, exprimată de guvernatorul BNR, atunci să mă întrebaţi. Până atunci, este un proiect de lege pe care l-am susţinut, îl susţin, sunt bucuros că s-a votat”. Liviu Dragnea, preşedintele Camerei Deputaţilor
Suciu (BNR): Transportul va costa milioane de euro
„Discuţia despre aducerea aurului în ţară, modalitatea de transport şi costurile implicate este încă prematură. Legea va deveni funcţională abia când va fi publicată în Monitorul Oficial. Până atunci, probabil va fi şi contestată. Cu siguranţă, costul transportului se va ridica la ordinul milioanelor de euro. De exemplu, Germania avea 30% din aur în ţară şi restul de 70% în SUA şi Franţa. Autorităţile de la Berlin au decis să repatrieze o parte, astfel încât să se ajungă la raportul 50-50, iar operaţiunile de transport au durat trei ani”. Dan Suciu, purtător de cuvânt BNR.