Piaţa romănească de electronice, electrocasnice şi IT&C se apropie de un miliard de euro. Specialiştii spun că aceasta va creşte accelerat in următoarea perioadă şi va ajunge in 3-5 ani la 1,4 miliarde de euro.
STUDIU - Consumatorii romăni se apropie cu viteză de nivelul pieţelor UE
Piaţa romănească de electronice, electrocasnice şi IT&C se apropie de un miliard de euro. Specialiştii spun că aceasta va creşte accelerat in următoarea perioadă şi va ajunge in 3-5 ani la 1,4 miliarde de euro.
Piaţa autohtonă de electronice, electrocasnice şi IT&C se situează la puţin sub un miliard de euro. Din această valoare, 40% o reprezintă vănzările de electrocasnice albe, in timp ce electrocasnicele negre reprezintă 35%, iar segmentul de IT&C acoperă 25% din piaţă, potrivit estimărilor grupului Flamingo Internaţional.
DEZVOLTARE. "Piaţa locală se află intr-o etapă de dezvoltare intensivă, fiind de aşteptat ca in următoarea perioadă să inregistreze un ritm accelerat de creştere, de aproximativ 10% - 15% pe an, urmănd ca intr-un interval de aproximativ 3-5 ani aceasta să atingă nivelul actual al celorlaltor pieţe din Europa Centrală şi de Est, precum Cehia şi Ungaria", a declarat Jiri Rizek, preşedintele Flamingo. Adică la circa 1,4 miliarde euro.
PREŢUL CONTEAZĂ. In prezent, pieţele din Europa Centrală şi de Est, in special cele din Ungaria şi Cehia, au un avans de 40%-50% faţă de Romănia, principala cauză a acestui decalaj fiind "sensibilitatea" romănilor la preţ. "Deşi in Romănia, datorită numărului mare al populaţiei, volumul de vănzări pe segmentul de IT&C este puţin mai mare decăt cel inregistrat in Ungaria sau Cehia, sunt incă diferenţe semnificative in ceea ce priveşte valoarea vănzărilor, principala cauză fiind sensibilitatea mai ridicată la preţ a consumatorilor din Romănia comparativ cu pieţele din Europa Centrală şi de Est. Acest lucru generează volume mai mari de vănzări pe segmentul economic", a explicat Rizek. In timp ce romănii işi aleg calculatoarele, televizoarele sau frigiderele in funcţie de preţul afişat in dreptul acestora, ungurii şi cehii sunt mult mai interesaţi de serviciile post-achiziţie - instalare şi serviciile asigurate in perioada de garanţie - care le influenţează intr-o mai mare măsură decizia de cumpărare.
NEINCREZĂTORI. Comparănd Cehia şi Ungaria, state care au căte 10 milioane de locuitori fiecare, cu Romănia, (22 milioane de locuitori), şi ţinănd cont de puterea de cumpărare inregistrată de fiecare piaţă, nivelul consumului de pe plaiurile mioritice nu corespunde, deocamdată, puterii de cumpărare. Una dintre cauzele acestei diferenţe este nivelul scăzut de incredere in acest sector, consideră Jiri Rizek. Insă şi faptul că piaţa nu este incă stabilă. Insă, incepănd din acest an, se va observa o remediere a acestor "deficienţe". Ceea ce va determina creşterea acestui sector cu 10%-15% anual - in special pe segmentul de IT&C şi pe cel de electrocasnice negre - , in timp ce pieţele din Ungaria şi Cehia inregistrează un ritm anual de creştere de numai 3%-5%.
Potenţial de creştere
Dacă la noi vănzările de IT&C reprezintă 25% din valoarea pieţei, in timp ce electrocasnicele albe au 40%, iar cele negre reprezintă 35%, in Ungaria şi Cehia sectorul IT&C contribuie cu 40% la valoarea totală, in timp ce segmentele electrocasnicelor negre, respectiv albe, deţin fiecare căte 30%. "Acest lucru arată că in Romănia segmentul de IT&C are un potenţial foarte mare de dezvoltare. De altfel, acest sector va sta la baza creşterii pieţei de retail de IT&C, electronice şi electrocasnice in următorii 2-3 ani", consideră Jiri Rizek.