x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Erorile bugetului pe 2012. Dan Voiculescu face o analiză critică a planurilor Guvernului

Erorile bugetului pe 2012. Dan Voiculescu face o analiză critică a planurilor Guvernului

de Gabriela Antoniu    |    08 Dec 2011   •   21:00
Erorile bugetului pe 2012. Dan Voiculescu face o analiză critică a planurilor Guvernului

Senatorului Dan Voiculescu a prezentat o analiza critica a proiectelor Bugetului de stat si Bugetului de asigurari sociale de stat pentru anul 2012, aflate in dezbatere parlamentara.

'Proiectele bugetului de stat si bugetului de asigurarile sociale de stat pe anul 2012 contin trei erori majore: incalca Legea responsa­bi­litatii fiscal-bugetare nr. 69/2010 (articolele 9, 20, 22); sunt bazate pe supraestimarea masiva a gradului de absorbtie a fondurilor europene si au un caracter profund imoral pentru ca orienteaza masurile de austeritate in special impotriva categoriilor celor mai vulnerabile: pensionari, bugetari, clasa de mijloc', spune Dan Voiculescu in analiza prezentata intr-o declaratie facuta miercuri in plenul Senatului. El arata ca pe langa aceste erori fundamentale, cele doua proiecte abunda de contradictii si gre­seli materiale, care denota o elaborare haotica, destructurata, lipsita de viziune.

Dan Voiculescu detaliaza cele trei erori majore si atrage atentia ca in conditiile in care veniturile bugetare totale sunt estimate a creste cu 0,4% din PIB, rezulta ca, din toata consolidarea fiscala si reforma bugetara din anii 2010-2011, in anul 2012 Guvernul 'realizeaza' un minus de venituri bugetare cu minim 0,2% din PIB.

Conform estimarilor Executivului, sumele primite de la UE reprezinta 2,3% din PIB in 2012 (si au reprezentat 1,7% din PIB in 2011). De asemenea, Dan Voiculescu spune ca, in absenta acestor fonduri, veniturile bugetare ar fi fost sub nivelul celor din anii 2004-2005, de exemplu. Astfel, spune senatorul, se dovedeste ca taierea cheltuielilor, in special a celor cu salariile si pensiile, precum si cresterea TVA, a accizelor si a CAS, au scazut veniturile bugetare. 'Fiind bazat pe venituri incerte (care depind de capacitatea de absorbtie a fondurilor europene, extrem de modesta in anii precedenti), bugetul este la randul sau incert si, in aceste conditii, nu sunt excluse rectificari bugetare in sens negativ', avertizeaza Dan Voiculescu.

Senatorul subliniaza ca 'in ciuda angajamentelor publice asumate de presedinte si premier, care au fixat tinte ambitioase de absorbtie a fondurilor europene (6 miliarde de euro – Traian Basescu, 4 miliarde de euro – Emil Boc), nivelul estimat al atragerii de fonduri euro­pene in anul 2012, prevazut in bu­getul de stat, se ridica la 13,5 miliarde lei, aproximativ 3 miliarde de euro.'

Dan Voiculescu atrage atentia ca proiectul bugetului de stat si proiectul bugetului de asigurari sociale adancesc taxarea clasei mijlocii (introducerea co-platii in sistemul de sanatate), dar protejeaza in continuare persoanele cu venituri mari si foarte mari prin neevidentierea unor venituri suplimentare din impozitul pe proprietate. 'Proiectul de buget pentru anul 2012 propus de Guvernul Boc incalca Legea, Morala si Lo­gica. Reprezinta o amenintare la adresa economiei Romaniei si o agresiune impotriva categoriilor sociale vulnerabile. Este o impartire obtuza a saraciei, un demers legislativ superficial, care nu contine nici o masura reala de crestere a veniturilor bugetare. Este «bugetul electoral» al unui regim politic autoritar, dispus sa faca orice compromis constitutional, economic sau social pentru a-si asigura mentinerea la guvernare', conchide Dan Voiculescu.

Contradictii
Dan Voiculescu atrage atentia si asupra unor contradictii din proiectele de buget cum ar fi:
n) se intretine confuzia intre metodologia cash, agreata cu FMI, si metodologia ESA, obligatorie in UE, prezentandu-se intercalat date in aceste doua metodologii diferite. Diferenta intre ele este mare: de exemplu, veniturile bugetare au fost, in 2010, 34% pe ESA, dar 32,8% pe cash; cheltuielile bugetare au fost 39,4% pe cash si 40,9% pe ESA. Nu ni se prezinta nicaieri deficitul pe ESA in 2011, nici veniturile si cheltuielile ESA pe 2012.

n) din bugetul general consolidat pe cash rezulta un deficit de 11,2 miliarde lei, adica 1,93% din PIB. Firesc ar fi ca, la un astfel de deficit consolidat, bugetul de stat sa aiba un deficit mai mic sau chiar un excedent. In realitate insa, pe cash, deficitul bugetului de stat este de 17,2 miliarde lei, adica 2,97% din PIB, deci mai mare cu 1% din PIB decat deficitul bugetului general consolidat.

n) pentru semestrul I 2011, cere­rea interna a crescut cu 1%, dar toate componentele sale au inregistrat scaderi (consumul privat – 0,7%, consumul guvernamental – 5,2%, formarea bruta de capital fix – 1,7%) – pag. 15 din Raport.
n) pentru 2012 exporturile cresc cu 7,8%, iar importurile cu 7,7%. Acest aspect este consemnat doar la pagina 55 din Raport, pentru ca la paginile 27 si 56 exporturile cresc cu 11%, iar importurile cu 11,3%.

n) consumul guvernamental este prevazut sa creasca intre 0,9% si 1,4%. Mai mult, la pagina 55 din Raport, cheltuielile cu consumul guvernamental in 2012 cresc nu cu 0,9-1,4%, ci cu 2,9-4,1%.

n) veniturile bugetare cresc in 2012 cu 0,4% din PIB (la pagina 4) dar mai pierd pe parcursul Raportului, astfel ca la pagina 33 cresterea veniturilor bugetare in 2012 este de 0,3% din PIB.

n) desi se sustine constant in declaratiile publice ale Guvernului ca sunt prea multi pensionari, si anume 6 milioane, mult mai mul­ti decat numarul de salariati, bu­getul pe 2012 ia in calculul platii pen­siilor un numar de 4,92 mili­oa­ne pensionari. In schimb, bugetul nu mentioneaza nicaieri nu­marul de salariati avuti in vedere – nici nu­marul de bugetari, in particular, nici numarul de salariati in general.

n) foarte important: Nu este mentionata in buget majorarea contributiei Romaniei la FMI cu 900 milioane euro, aprobata de Guvern prin ordonanta in octombrie 2011

×