x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Estimare - Sarbatoarea muncii, prilej de crestere a afacerilor si turismului

Estimare - Sarbatoarea muncii, prilej de crestere a afacerilor si turismului

de Florina Zainescu    |    Elena Stan    |    01 Mai 2007   •   00:00
Estimare - Sarbatoarea muncii, prilej de crestere a afacerilor si turismului

Minivacanţa de 1 Mai reprezintă o bulă de aer pentru hotelierii de pe Litoralul romanesc, speră să inceapă sezonul estival cu dreptul. La mare, munte sau la iarbă verde 1 Mai muncitoresc va scoate din buzunarele romanilor 100 de milioane de euro.

100 milioane de euro pentru 1 Mai

Minivacanţa de 1 Mai reprezintă o bulă de aer pentru hotelierii de pe Litoralul romanesc, speră să inceapă sezonul estival cu dreptul. La mare, munte sau la iarbă verde 1 Mai muncitoresc va scoate din buzunarele romanilor 100 de milioane de euro.

Aproximativ 20.000 de persoane au dat fuga pe Litoralul romanesc pentru patru zile de relaxare şi distracţie şi alte 10.000 au şters-o la bulgari.

TURISM. De Paşti, majoritatea hotelurilor de pe Litoralul romanesc au fost inchise, iar cele ce făceau notă discordantă aveau preţuri mult prea mari, astfel incat hotelierii s-au trezit că vecinii bulgari le-au furat clienţii. De 1 Mai, hotelierii au intors foaia şi au afişat tarife "promoţionale". Astfel, o cameră dublă la un hotel de două stele in staţiunea Mamaia a putut fi inchiriată cu 60 de lei pe noapte, iar la un hotel de trei stele, cu 120 de lei pe noapte. Hotelierii din Mamaia s-au ales cu circa 6.000 de locuri de cazare rezervate, insă se estimează că in aceste patru zile libere se bucură de mare şi de soare circa 20.000 de turişti. "Numărul celor care şi-au făcut rezervări prin agenţii de voiaj este de 10.000, insă estimăm că vor fi 20.000 de turişti, deoarece sunt mulţi care merg pe cont propriu. Staţiunile vizate sunt Mamaia, Vama Veche şi Costineşti. Preţul mediu al unui sejur de trei zile pe Litoral in acest week-end prelungit este cam de 70 de euro", a explicat Traian Bădulescu, purtătorul de cuvant al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor din Turism (ANAT).

Avand in vedere acest preţ mediu pe sejur, de pe urma celor 10.000 de turişti care merg la mare de 1 Mai prin intermediul agenţiilor de turism s-au incasat circa 700.000 de euro. "Tot prin agenţiile de voiaj din Romania vor ajunge in Bulgaria circa 10.000 de romani, care au plătit in jur de 120 de euro pentru trei nopţi de cazare in regim all inclusiv, adică 1,2 milioane de euro", a spus Bădulescu. Incasările realizate de agenţiile de voiaj de pe urma romanilor cu dor de ducă se ridică, in total, la 1,9 milioane de euro. Iar dacă ii luăm in calcul şi pe cei circa 10.000 de romani despre care se presupune că vizitează Litoralul autohton pe cont propriu şi considerăm că şi ei cheltuiesc, in medie, tot 70 de euro pe cazare, valoarea urcă la 2,6 milioane de euro.


PREFERINŢE
"Pentru 1 Mai, romanii nu prea au mai optat pentru destinaţiile exotice. Fiind un alt gen de sărbătoare decat Paştile, aceştia au preferat să meargă pe Litoral la noi sau in vizită la prieteni"
Ciprian Enea
consultant besttourism.ro.
CONCURENŢĂ
"Sunt mulţi romani care vor merge in staţiunile din Bulgaria, insă numărul acestora va fi mult mai mic decat cel inregistrat de Paşti, cand au fost peste 20.000 de romani. Cifra exactă va fi cunoscută după data de 1 Mai, cand vor avea numărul celor care au tranzitat graniţa"
Ciprian Enea
consultant besttourism.ro.

Cu 70% mai mulţi mici, bere şi cola

JURNALUL FOTO
LA IARBA VERDE. Cei care nu au ajuns la mare sau la munte si-au scos familiile si prietenii la gratare
Indiferent dacă au optat să-şi petreacă week-end-ul prelungit pe litoral, in creierii munţilor sau la pădure, din dieta "muncitorească" a romanilor nu lipsesc mititeii şi frigăruile. "Pentru vineri am avut un varf de comenzi, cantitatea de carne şi produse din carne livrate pe piaţă fiind cu circa 30%-35% mai mare decat in mod obişnuit. Vineri şi sambătă sunt zile de varf şi pentru magazine, insă s-ar putea ca, in final, cand vom trage linie, să constatăm că in cele patru zile de vacanţă consumul de carne a fost acelaşi ca intr-o perioadă obişnuită sau că a crescut doar cu 10%-15%, dacă ţinem cont de creşterea cererii in restaurante", a declarat Sorin Minea, preşedintele Romalimenta i Federaţia Patronală Romană din Industria Alimentară. Şi asta pentru că, după varful de vineri şi sambătă, oamenii nu se vor mai inghesui la cumpărături. Este insă imposibil de evaluat, cantitativ şi valoric, cu cată carne şi produse din carne ne vom "bate" in minivacanţa de 1 Mai, pentru că piaţa neagră este in floare, a precizat Minea. Insă el a precizat că fabrica sa a avut, pentru vineri 27 aprilie, comenzi cu 10-15 tone mai mari, in condiţiile in care cantitatea medie livrată zilnic este de 30 de tone, respectiv 40-45 tone in apropierea week-end-ului. Dacă presupunem că in minivacanţa de 1 Mai fiecare din cei 18 milioane de oameni, cat spun statisticienii că ar mai trăi in Romania, ar manca circa jumătate de kilogram de carne şi considerăm un preţ mediu de 6 lei/kilogramul, putem estima că pe friptanele "muncitoreşti" se duc aproape 16 milioane de euro.

BĂUTURĂ. "Prin tradiţie, romanii petrec Ziua Muncii la serbări campeneşti sau la terase, in compania celor dragi, peisaj din care berea nu poate lipsi. In plus, minivacanţa de 1 Mai anul acesta este mai lungă cu o zi decat cea de anul trecut, ceea ce ar putea duce la un consum mai ridicat de bere cu 20%-25%", a declarat Constantin Bratu, director general al Asociaţiei Berarii Romaniei. Dacă apreciem că in cele patru zile fiecare din cei circa 15 milioane de romani trecuţi de varsta adolescenţei şi care, conform statisticilor, mai sunt in ţară, ar bea circa doi litri de bere şi luăm un preţ mediu de 5 lei/litru, rezultă că se dă pe gat "gulerată" de peste 44 milioane de euro. Insă "arsurile" provocate de mici şi fripturile la grătar sunt stinse nu numai cu bere, ci şi cu apă minerală. Cu lămaie sau cu vin. "Estimăm că in cele patru zile libere se vor consuma circa 20 milioane de litri de apă minerală, cantitate achiziţionată atat din magazine cat şi de la terase sau restaurante. Adică o cantitate dublă decat in mod obişnuit, pentru că statisticile arată că in patru zile, in jur de luna mai, se beau cam 8-10 milioane de litri de apă", spune Mihai Ianoş, directorul executiv al Patronatului Apelor Minerale din Romania. Din acest consum crescut de apă, imbuteliatorii vor caştiga circa 10 milioane de lei (circa 3 milioane de euro), dacă luăm in calcul un preţ de vanzare la poarta fabricii de circa 0,5 lei noi/litru, a precizat Ianoş. insă noi, consumatorii, vom cheltui circa 40 milioane de lei (peste 11,7 milioane de euro), dacă presupunem un preţ mediu de vanzare de 2 lei/litru.

CARBURANŢI DE 7 MILIOANE DE EURO
Estimările privind vanzarile de carburanţi din minivacanţa de 1 Mai variază intre 7 şi 9 milioane de euro. De obicei, in astfel de week-end-uri prelungite se consumă in jur de 7.500 de tone de benzină şi motorină, potrivit opiniilor specialiştilor şi a statisticilor din anii trecuţi. Primii trei competitori pe această piaţă sunt Petrom, Rompetrol şi Lukoil. Conform estimărilor proprii ale celor trei companii, Petrom are o cotă de piaţă de peste 40% din vanzările de carburanţi, in timp ce celelalte două competitoare işi dispută indeaproape următoarele două locuri. (Adrian N. Ionescu)

×
Subiecte în articol: economic milioane circa insă