x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

EVENIMENT INTACT MEDIA GROUP: Exporturile – motor de creştere pentru România (ediţia a doua)

0
30 Iun 2016 - 19:24
EVENIMENT INTACT MEDIA GROUP: Exporturile – motor de creştere pentru România (ediţia a doua)
Vezi galeria foto


De 3 ani, România înregistrează valori record ale exporturilor. În 2015, nivelul acestora a ajuns la 54,6 miliarde euro, marcând o creştere de 4,1%, iar cifrele pe primul trimestru al acestui an sunt şi ele pozitive. În spatele acestor cifre însă, realitatea nu descrie nici pe departe un record. Datele statistice arată că primii 5 exportatori ai României asigură aproximativ 13% din totalul exporturilor, iar primii 100 reunesc jumătate din exporturile ţării. De ce avem atât de puţini exportatori? Unde greşeşte statul şi unde greşeşte mediul de afaceri? E nevoie doar de o strategie foarte bună de export la nivel naţional pentru a impulsiona companiile să treacă graniţele pieţei interne? Poate statul să câştige încrederea companiilor româneşti astfel încât acestea să caute pieţe noi de desfacere? În plus, de ce tot eşuează România când vine vorba de promovarea produselor locale de succes, a brandurilor naţionale în străinătate? Vina se împarte, iar soluţiile ar trebui găsite împreună, spun deopotrivă reprezentanţii Guvernului şi ai mediului de afaceri.

“România nu este o ţară care exportă puţin, ci care are puţini exportatori. Să ne uităm la exportatori: sunt 50 de întreprinderi cu capital privat românesc care au cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro. Sunt 40 de întreprinderi cu 20-100 milioane euro cifră de afaceri. (...) Nu vom avea export de calitate dacă nu avem firme care să poată exporta. Cei care participaţi deja la comerţ internaţional aveţi nevoie de sprijin, dar dacă vrem să creştem exporturile româneşti cred că trebuie să creăm, să ajutăm acele firme să devină campionii noştri la export. (...) Fac mea culpa pentru relaţia pe care o avem cu mediul de afaceri şi exportatorii – se poate face mai mult din partea noastră, dar şi din partea dumneavoastră, din punctul de vedere al organizării, leadership-ului, al intereselor regionale, sectoriale. Şi colegii cu care lucrez în minister sunt deschişi să îmbunătăţim calitatea acestor colaborări”, le-a spus Costin BORC, Viceprim-ministru, Ministrul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri reprezentanţilor companiilor exportatoare prezenţi la cea de-a doua ediţie a dezbaterii “Exporturile – motor de creştere pentru România”, organizată de Intact Media Group.

Dorinţa de îmbunătăţire există, susţine şi ministrul de externe Lazăr COMĂNESCU. “Împreună cu Ministerul Economiei lucrăm la o regândire a întregului plan instituţional care să gestioneze relaţiile noastre economice externe pentru a da dimensiunii comerţului extern un loc pe care îl merită. (...) Evaluarea activităţii ambasadelor româneşti în exterior va depinde foarte mult de ce se va face în planul relaţiilor economice: o informare ritmică a factorilor de decizie cu privire la politicile economice din ţările în care avem ambasade, o informare asupra oportunităţilor pentru relaţii consolidate economice între România şi ţările în care avem ambasade, sprijin activ dat operatorilor economici aflaţi într-o ţară sau alta, fără diferenţiere între companiile de stat sau cele din mediul privat. Facem acest lucru şi imaginăm activităţi în privinţa asta împreună cu Camera de Comerţ şi Industrie a României”, a spus ministrul de Externe.

Dintre măsurile incluse în planurile statului pentru creşterea exporturilor, vicepremierul Borc a enumerat unificarea reţelei de comerţ exterior şi a departamentului de comerţ exterior cu cel de investiţii străine, elaborarea, practic, a unui mecanism internaţional prin care reprezentanţii comerciali să acorde suport companiilor, fie gratuit, fie contracost, precum şi crearea paşaportului de servicii, prin care diferitele certificate acordate în ţara de origine să fie recunoscute şi în alte ţări. Colaborarea strânsă cu mediul de afaceri şi, mai ales, feedback-ul constructiv din partea investitorilor este extrem de important, a mai spus vicepremierul Costin Borc.

Câteva soluţii a transmis şi Lucian CERNAT, DG Trade Chief Economist, Comisia Europeană. “România are cea mai mare şansă de a se dezvolta pe baza exporturilor, are cel mai mare aport de creare de locuri de muncă pentru fiecare miliard de euro -  70.000 . Nicio ţară din Uniunea Europeană nu are acest indicator. (...) Ca şi ţintă, ar putea fi un obiectiv important de luat în calcul pentru Guvern de a crea încă 1.000 de firme exportatoare către toată lumea. (...) Alocarea de fonduri pentru promovarea exportatorilor ar trebui să fie prioritate naţională. Sunt ţări care, cu 1 milion de euro investiţii în exporturi, bine cheltuiţi, pot genera vânzări suplimentare de 50 până la 200 de milioane de euro, adică un randament foarte mare pentru o investiţie mică din partea statului”, a explicat acesta.

Evenimentul a reunit membri ai Guvernului, reprezentanți ai mediului de afaceri, asociațiilor din domeniu, firmelor de consultanță, dar şi personalităţi cu expertiză recunoscută în branşă. La dezbatere au participat: Costin BORC - Viceprim-ministru, Ministrul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, Lazăr COMĂNESCU - Ministrul de Externe, Lucian CERNAT -  DG Trade Chief Economist, Comisia Europeană, Tudorel ANDREI - Preşedinte, Institutul Naţional de Statistică, Ion GHIZDEANU - Preşedinte, Comisia Naţională de Prognoză, Valentin PETRESCU -  Prim vicepreședinte, Federația Patronatelor Societăților din Construcții, Tiberiu ANDRIOAIEI - Vicepreședinte, Federația Patronatelor Societăților din Construcții, Bogdan PADIU -  CEO,  Teamnet Group, Corina VULPEȘ - Director, Direcția Marketing și Comercial, EximBank, Ionel BORȘ - Country Manager, ArcelorMittal România, Ioana TURDEAN - Manager Export, Farmec şi Prof. Av. Gheorghe PIPEREA - Administrator Judiciar, Oltchim.

Pentru companiile care exportă, suportul autorităţilor este esenţial. În lipsa lui, efortul depus de acestea creşte, la fel şi costurile.  “Ar trebui să primim ajutor, nu neapărat bani, ci să fiţi alături de noi. (...) Sunt două părţi când vorbim de exporturi: partea care ţine de legislativ şi partea care ţine de firme. Trebuie să fie neapărat împreună. Nu ştiu cum se vede de la Bruxelles, dar de la noi se vede urât. Avem nevoie de susţinere şi din partea Uniunii Europene”, a spus Valentin PETRESCU, Prim vicepreședinte, Federația Patronatelor Societăților din Construcții. “Exporturile pentru noi înseamnă enorm. Sectorul de construcţii e mai apreciat în afară decât în ţară în vremurile acestea. (...) Antreprenorii români sunt de felicitat pentru că reuşesc să facă multe pe cont propriu, dar ne trebuie un instrument la nivel naţional, inventarierea resurselor, din afară sau din ţară, există o dimensiune asociativă de care avem nevoie. (...) Dacă comparăm cotele de marketing dintr-o companie, între 2-3-5% şi privim România ca o companie, nu avem investiţii în marketing de nici 0,00000001%”, a completatTiberiu ANDRIOAIEI, Vicepreședinte, Federația Patronatelor Societăților din Construcții.

Acordurile bilaterale pe care le-ar putea încheia România în favoarea exportatorilor şi relaţia cu mediul bancar sunt alte două sectoare în care exportatorii aşteaptă susţinerea Guvernului. La fel şi la capitolul promovare, la care România este în continuare deficitară.

“ArcelorMittal exportă 2 milioane de tone de produse din oţel. Exportăm în Uniunea Europeană, în zona Balcani, Turcia, America, America de sud, Africa. Vrem acces nelimitat pe piaţa Turciei, o piaţă foarte importantă pentru noi, produsele lor intră în România, noi avem acolo câteva praguri de care ne lovim. (…) Dacă se poate face ceva pe partea de Marea Caspică sau în Ucraina, dacă avem ceva acorduri bilaterale”, a explicat Ionel BORȘ, Country Manager, ArcelorMittal România. “Exporturile sunt foarte importante, ar trebui să facă parte din strategie de ţară. Farmec creşte la export de ani de zile. Vrem recuperarea ţărilor în care am fost prezenţi odată: Iran, China, Arabia. Să folosim diaspora, foşti studenţi, doctori pot să ne fie promotori sau chiar parteneri de afaceri. (…) Târgurile să fie organizate la timp. Imaginea pavilionului României nu poate fi la nivelul celorlalte. Dacă nu se poate, atunci să găsim metode pentru subvenţionarea exportatorilor sau suport pentru promovare”, a adăugat şi Ioana TURDEAN, Manager Export, Farmec. “Am reuşit să atragem investiţii şi asta e o lecţie pentru antreprenorii români care vor să exporte. Am atras Banca Mondială ca investitor şi ne-a dat acces la o reţea de cunoştinţe pe care nu le aveam. Dacă vom avea şi misiunile economice româneşti care să ne susţină va fi deja un plus foarte mare (...)”, a spus şi Bogdan PADIU, CEO, Teamnet Group

„Spuneţi-ne de fiecare dată când ambasada sau biroul comercial nu răspunde. (...) Avem o bază de reprezentanţi comercială în afară, folosiţi-i! Spuneţi-ne dacă nu răspunde. Ei sunt acolo să răspundă, să vă ajute, ăsta e scopul lor principal”, i-a îndemnat vicepremierul Borc pe oamenii de afaceri. La fel a procedat şi ministrul Lazăr Comănescu. „Să informaţi ambasadele, dvs decideţi dacă e oportun să informaţi ministerul sau ambasada. Informaţie MAE când plecaţi, informaţi dacă nu aveţi reacţii”, a spus acesta.

Corina VULPEȘ, Director, Direcția Marketing și Comercial, EximBank a dat asigurări că EximBank încearcă să-i ajute pe exportatori. “Accesul pe pieţele noi purtătoare de riscuri majore (n.r. nordul Africii, Orientul Mijlociu, fostul spaţiu sovietic, Iran, Vietnam), susţinerea exportatorilor actuali sau potenţiali  (n.r. schemă susţinere exportatori companii cu CA sub 2 milioane de euro) şi implicarea în susţinerea exportatorilor din partea mediului bancar sunt priorităţi pentru EximBank”, le-a spus Vulpeş participanţilor la dezbaterea “Exporturile – motor de creştere a României”. 

 

Tabloul exporturilor în România, conturat de datele statistice disponibile, arată că există un potenţial foarte mare de creştere, de extindere a afaceriştilor români pe pieţe internaţionale. Însă e nevoie de un plan închegat al autorităţilor, de o viziune, o strategie a dezvoltării pe termen lung, de scheme de suport naţionale şi, în definitiv, de interes real cu privire la problemele cu care se confruntă acest sector.

“Mai mult de 70% din cifra de afaceri pe 2015 vine din exporturi. Am exportat în 2015 mai mult de 100 de milioane de euro, iar acum putem să vorbim de o cifră similară pentru trimestul I din 2006, avem 28 de milioane de euro exporturi, ceea ce înseamnă o creştere de mai mult de 3%. (…) Cred că se poate demonstra că există management în România.“, a spus şi Prof. Av. Gheorghe PIPEREA, Administrator Judiciar, Oltchim.

 

Cea de-a doua ediţie a dezbaterii ”Exporturile – motor de creştere pentru România”, organizată de Intact Media Group, a fost susținută de Federația Patronatelor Societăților din Construcții, EximBank, Teamnet Group, Rompetrol, ArcelorMittal România, Farmec și RomInsolv.

 

Intact Professional Debates mulțumește tuturor partenerilor și participanților care au contribuit la succesul acestui eveniment!

 

Citeşte mai multe despre:   intact media group,   exporturi

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Acţiunile Arctic Stream vor fi tranzacționate pe piaţa AeRO

Acţiunile Arctic Stream vor fi tranzacționate pe piaţa AeRO
Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a anunţat că, acţiunile companiei Arctic Stream, integrator de infrastructură şi securitate IT din România, vor intra la tranzacţionare pe piaţa AeRO, segmentul de acţiuni al...

Cum să alegi o imprimantă eficientă

Cum să alegi o imprimantă eficientă
O imprimantă poate fi extrem de eficientă atât pentru utilizare office, cât și pentru utilizare independentă, acasă, însă alegerea unei imprimante eficiente este condiționată de o serie de criterii. Pentru a...

6 trucuri prin care poți crește performanța laptopului tău

6 trucuri prin care poți crește performanța laptopului tău
În prezent, majoritatea are nevoie de un laptop care să poate îndeplini variate sarcini de lucru, de la taskurile necesare pentru locul de muncă, până la organizarea zilnică a fișierelor, a stocării...

Inflația, cea mai mare amenințare pentru investitorii individuali

Inflația, cea mai mare amenințare pentru investitorii individuali
Investitorii individuali consideră că inflația în creștere este cea mai mare amenințare la adresa portofoliilor lor, arată un sondaj realizat de platforma de investiții multi-active eToro. Sondajul Retail...

Consiliul Concurenței a aprobat preluarea parțială a companiei Vestmoldtransgaz de către BERD

Consiliul Concurenței a aprobat preluarea parțială a companiei Vestmoldtransgaz de către BERD
Consiliul Concurenței a aprobat operațiunea prin care Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) preia o parte din capitalul social al companiei Vestmoldtransgaz SRL. În urma acestei tranzacții,...

HoReCa, afectată grav de pandemie. Contracție de 39% în 2020

HoReCa, afectată grav de pandemie. Contracție de 39% în 2020
Vânzările companiilor active în sectorul HoReCa au înregistrat o contracție cu 39% pe parcursul anului 2020 comparativ cu anul anterior, în condițiile în care 8 din 10 firme au raportat o scădere a cifrei de...

Cargus investește peste un milion de euro în extinderea flotei

Cargus investește peste un milion de euro în extinderea flotei
Cargus, companie de curierat care operează pe piața românească de 30 de ani, investește peste 1 milion de euro în extinderea flotei cu 58 de autovehicule Ford până la finalul anului, printr-un parteneriat cu...

Circa 57% dintre angajați vor să lucreze de oriunde

Circa 57% dintre angajați vor să lucreze de oriunde
Mai mult de jumătate dintre angajați și-ar dori să lucreze pentru actualul angajator din alt oraș sau chiar din altă țară, cel puțin temporar. Însă, doar 1 din 5 angajați consideră că ar obține aprobarea...

Proprietarul Euroins România a preluat activele grupului CEZ din Bulgaria

Proprietarul Euroins România a preluat activele grupului CEZ din Bulgaria
Еurohold, cel mai mare holding din Bulgaria şi proprietar al Euroins România, a finalizat achiziţionarea activelor grupului ceh de energie CEZ din Bulgaria, pentru 335 milioane euro. Noile active vor fi deţinute ...

Producătorul de cablaje auto Fujikura România a renunţat la peste 1.000 de angajaţi în 2020

Producătorul de cablaje auto Fujikura România a renunţat la peste 1.000 de angajaţi în 2020
Producătorul de cablaje auto Fujikura Automotive România, subsidiara locală a grupul japonez Fujikura, a raportat pentru 2020 o cifră de afaceri de 127,9 mil. lei (26,5 mil. euro), în scădere cu 47% faţă de anul...

Florin Cîțu: Sunt multe proiecte care au fost în buget și au execuție aproape zero

Florin Cîțu: Sunt multe proiecte care au fost în buget și au execuție aproape zero
Premierul Florin Cîțu a declarat, miercuri, că le-a cerut miniștrilor să vadă ce s-a întâmplat în primele șase luni de zile, în condițiile în care spune că sunt mai multe proiecte care au fost prinse în...

Angajatorii trebuie să își informeze noii salariați cu privire la Pilonul II

Angajatorii trebuie să își informeze noii salariați cu privire la Pilonul II
Toți angajatorii din România sunt obligați, începând din luna iulie, să își informeze noii salariații cu vârsta până în 45 de ani în legătură cu aderarea la un fond de pensii private obligatorii (Pilonul ...

Ce înseamnă criza microcipurilor pentru Dacia

Ce înseamnă criza microcipurilor pentru Dacia
Uzina Dacia de la Mioveni a avut activitatea întreruptă timp de 25 de zile din cauza lipsei componentelor electronice, în condiţiile în care constructorul a lansat noi modele în producţie pentru care cererea a...

În România, crește nevoia de recrutare a specialiștilor cu vârste de peste 45 de ani

În România, crește nevoia de recrutare a specialiștilor cu vârste de peste 45 de ani
Aproximativ 34% dintre specialiștii recrutați pentru poziții de management de către compania de executive search Kapital HR în ultimii 2 ani au vârste cuprinse între 40-55 de ani, pe următoarea poziție...

Ministrul Economiei anunță desființarea altor două posturi de administratori speciali

Ministrul Economiei anunță desființarea altor două posturi de administratori speciali
Ministrul Economiei, Claudiu Năsui, anunță eliberarea din funcție a administratorilor speciali pentru privatizare de la Tohan și Carfil. „În teorie, acești administratori speciali ar fi trebuit să preg
Serviciul de email marketing furnizat de